کد خبر: 674433
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
محمدخزاعي دبير سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت عنوان كرد:
محمد خزاعي، دبير سـيــزدهـميـن جـشـنـــواره بين‌المللي فيلم مقاومت در نشست خبري اين جشنواره با اعلام خبر اكران فيلم‌هاي «پادشاه شن‌ها»، «ابو زينب» و مستندهاي ضدصهيونيستي در اين جشنواره از روند توليد فيلم‌هاي ضدايراني در خارج و داخل كشور به‌شدت انتقاد كرد.
مصطفي شاه كرمي
محمد خزاعي، دبير سـيــزدهـميـن جـشـنـــواره  بين‌المللي فيلم مقاومت در نشست خبري اين جشنواره با اعلام خبر اكران فيلم‌هاي «پادشاه شن‌ها»، «ابو زينب» و مستندهاي ضدصهيونيستي در اين جشنواره از روند توليد فيلم‌هاي ضدايراني در خارج و داخل كشور به‌شدت انتقاد كرد.
 به گزارش «جوان»، نشست خبري سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت صبح ديروز با حضور محمد خزاعي دبير جشنواره، دكتر غلامرضا منتظمي مدير اجرايي جشنواره افق نو، ناصر درخشان مدير ارزشيابي و دبيرخانه دائمي جشنواره، دكتر شهاب اسفندياري مدير كميته علمي- پژوهشي، امير نصيربيگي مدير جلوه‌گاه نور  و  يزدان عشيري ، مدير روابط عمومي در سالن اسوه برگزار شد. در ابتداي اين نشست عشيري با  بيان اينكه جشنواره مقاومت ريشه‌دارترين جريان سينمايي و مداوم‌ترين حركت فرهنگي انقلاب اسلامي است كه در سال‌هاي آغازين دوران دفاع مقدس شكل گرفته و تاكنون بيش از سه دهه را پشت سر گذاشته است، گفت: اين جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سينماگران كشور ملي‌ترين، اصيل‌ترين و استراتژيك‌ترين حركت فرهنگي –‌سينمايي نظام اسلامي است كه با توجه به اتخاذ راهبردهاي بين‌المللي و تكيه‌اش بر محور مقاومت در سال‌هاي اخير به قطب مركزي تمام جريانات سينمايي ضدسلطه و ضدصهيونيسم در منطقه و جهان تبديل شده است. روند رشد و توسعه اين حركت و طراحي و مهندسي جغرافيايي و محتوايي اين جشنواره را خيلي زود در كانون توجه رسانه‌هاي همسو و غيرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهيد عماد مغنيه در دوره پيشين باعث شده تا دهها رسانه غربي و صهيونيستي مانند هاآرتص، يديعوت و. . . از مواضع و ديدگاه‌هاي جشنواره خشمگين شوند و قلم‌فرسايي كنند. 
در ادامه اين برنامه محمد خزاعي دبير جشنواره با اشاره به تعبير برخي رسانه‌هاي امريكايي كه گفته‌اند«جشنواره مقاومت كانون و كعبه فيلمسازان مستقل ضدامريكايي و ضداسرائيلي شده است»، گفت: جشنواره مقاومت با ابعاد بزرگتر و اهداف غني‌تر در حال برگزاري است. روز 30 شهريور مراسم افتتاحيه جشنواره در تالار وحدت برگزار مي‌شود و جشنواره در سينماهايي كه قبلاً اعلام شده، ادامه خواهد داشت. همچنين جمعه 9 مهر ماه مراسم اختتاميه برگزار مي‌شود البته بخش‌هاي بين‌الملل، استاني و كنفرانس‌ها پس از برگزاري جشنواره نيز ادامه خواهد داشت و دانشجويان، فعالان حوزه و فيلمسازان دغدغه‌مند انقلاب همه درگير جشنواره خواهيم بود. حدود 400 شهرستان تاكنون برگزاري جشنواره مقاومت را قطعي دانستند كه در مراكزي مانند حوزه‌هاي علميه از حوزه علميه قم تا شهرستان‌ها در دانشگاه‌ها و مساجد جشنواره برگزار خواهد شد. همچنين كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها تشكيل و با كمك بسيج هنرمندان جشنواره در اين شهرستان‌ها برگزار مي‌شود. 

جشنواره مقاومت براي همه مردم ايران
وي درباره انتقادهايي كه به برگزاري وسيع جشنواره مقاومت مي‌شود، گفت: كوچك كردن يك جشنواره آسان است، برگزاري وسيع سخت است و برنامه‌ريزي مي‌خواهد و تأثير فرهنگي دارد. اينكه در هفته دفاع مقدس مستندها و فيلم‌هاي كوتاه در ميان مردم شهرستان‌ها و حتي مناطق مرزي نمايش داده شود، يك كار فرهنگي است و اقدامي سازنده تلقي مي‌شود. امسال يك شعار داشتيم كه آن «جشنواره مقاومت براي همه مردم ايران» بود. 
خزاعي درباره بخش‌هاي سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت گفت:‌آثار مستند، سينمايي، كوتاه و تله‌فيلم در بخش سينماي ايران جشنواره مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و در بخش بين‌الملل جوايزي چون جايزه عماد مغنيه كه با حضور خانواده وي در ايران اعطا مي‌شود، جايزه بصيرت كه درباره فيلم‌هايي با موضوع فتنه است و بحث مرور آثار غزه وجود دارد. همچنين هر روز در سينماها جلسات نقد و بررسي فيلم‌هاي بين‌المللي برگزار مي‌شود براي مثال مي‌توان به فيلم «لژيون» اشاره كرد كه البته اين آثار براي مخاطبان خاص نمايش و نقد مي‌شود و به دلايلي مخاطبان عام جشنواره نمي‌توانند به تماشاي آنها بنشينند. 
خزاعي خاطرنشان كرد: بحث ايران‌هراسي و اسلام‌هراسي موضوعي جدي است و در سال‌هاي گذشته وجود داشت. عده‌اي در غرب مي‌خواهند چهره اسلام و ايران را مخدوش كنند كه سينما مهم‌ترين اهرم براي آنها است و در حال حاضر شركت‌هاي فيلمسازي در امريكا حضور دارند كه با برنامه‌ريزي به توليد آثاري با موضوع ايران هراسي و اسلام هراسي مي‌پردازند و اين تا جايي پيشرفته است كه در مقطعي دولت مي‌خواست آنها را از ماليات معاف كند. اين تخريب‌ها مدتي است كه راه افتاده اما نتايج آن را امروز مي‌بينيم. همچنين سه نشست با حضور مهمانان خارجي برگزار مي‌شود كه اسامي اين فيلمسازان را متعاقباً اعلام مي‌كنيم. اين فيلمسازان از كشورهاي مختلف مي‌آيند كه قبلاً جوايز بين‌المللي نيز گرفته‌اند.  وي در ادامه به بخش بزرگداشت‌هاي اين جشنواره اشاره كرد و گفت: قرار است براي ابوالقاسم طالبي، ‌جهانبخش سلطاني و محمدتقي فهيم بزرگداشت‌هايي برگزار شود. 
خزاعي همچنين به بخش چشم‌انداز سينماي بين‌الملل اشاره كرد و گفت: قرار است هفته‌هاي فيلم را در برخي از كشورها برگزار كنيم. قرار است 60 ميهمان خارجي ديگر وارد ايران شوند كه از صاحب‌نظران حوزه‌هاي فرهنگي و بين‌الملل هستند. البته 30 نفر از آنها براي حضور در جشنواره افق نور پس از برگزاري جشنواره نيز در ايران حضور خواهند داشت. 
وي همچنين از چاپ 15 جلد كتاب همزمان با برگزاري جشنواره خبر داد و گفت: كتاب‌هايي مانند عمليات هاليوود، سينماي مقاومت از نگاه برون، رند سينما، مرور 12 دوره جشنواره، كاتالوگ جشنواره، بحران ساختگي و... رونمايي مي‌شود. همچنين قرار است از مجموعه آثار سينمايي 30 سال سينماي دفاع مقدس كه با همكاري رسانه‌هاي تصويري تهيه شده رونمايي  و  جايزه بهترين فيلم از نگاه مردم و بهترين فيلم از نگاه خانواده شهدا و ايثارگران اهدا مي‌شود. 

پادشاه شن‌ها دوبار نمايش داده مي‌شود
در بخش پرسش و پاسخ اين نشست، خزاعي در پاسخ به اين سؤال كه فيلم سينمايي «پادشاه شن‌ها» قرار است در جشنواره نمايش داده شود و آيا اين نمايش به روابط ديپلماتيك ايران ضربه خواهد زد يا خير گفت: اين فيلم دو نمايش دارد،  اولي براي  اهالي رسانه در سينما فلسطين  و ديگري در بخش مسابقه جشنواره است. اين  فيلم شكل‌گيري خاندان آل‌سعود را نشان مي‌دهد و يك فيلم جنجالي خواهد بود. 
 وي ادامه داد: چطور وقتي فيلم‌هاي ضد ايراني در خارج نشان داده مي‌شود، مسئولان فرهنگي ما در خارج سكوت مي‌كنند و زماني كه به يك فيلم ضد‌ايراني جايزه مي‌دهند، سكوت مي‌كنند ما هيچ وقت تهاجم در استراتژي فرهنگي نداشتيم و تنها به ارائه چند بيانيه بسنده كرده‌ايم. من بعيد مي‌دانم اين فيلم تقابلي با سياست‌هاي دولت داشته باشد. اين فيلم جزو اهداف جشنواره است و اگر چنين فيلمي كه از پايگاه آزادي‌بخشي دنيا مي‌آيد در ايران نشان داده نشود، پس كجا نمايش داده شود. فرهنگ خط‌كشي بين چپ و راست جدا از مسئله ارزش‌هاست، نبايد با موضع ارزش‌ها به صورت قبيله‌اي يا گروهي برخورد شود. اگر بحث ارزش‌ها در ميان باشد ديگر خط‌كشي جناحي معنا ندارد. نمي‌شود گفت كه هم هويت ارزشي داشته باشيم و هم نداشته باشيم، بايد تكليف خود را با جريان انقلاب مشخص كنيم. 
 واي بر ما اگر شــبه‌روشنفـكران وارد هنر شوند 
خزاعي خاطر نشان كرد: جريان شبه‌روشنفكري دارد دوباره وارد فضاي فرهنگي مي‌شود و واي بر ما اگر شبه‌روشنفكران وارد هنر شوند؛ شبه‌روشنفكراني كه دوست دارند در كارهاي هنري مسائل قبل از انقلاب را بازگردانند در برخي از آثار ببينيم كه دارند برمي‌گردند بايد براي آن برنامه‌ريزي كنيم. داشتن خط‌كشي سياسي به برگزاري جشنواره‌اي مرتبط با ارزش‌هاي نظام ارتباطي ندارد در مواقعي ديديم برخي نشريات از كنار جشنواره رد شدند و حتي در جا‌هايي از يك موضوع انساني مانند موضوع غزه نيز عبور كردند. مصالح مشترك نظام وجود دارد كه ربطي به جناح و خط‌كشي ندارد. شعار مرگ بر امريكا از ابتدا در هويت انقلاب بوده و نمي‌شود انتظار داشت از آن عقب‌نشيني كنيم. 
خزاعي در ادامه درباره عدم توجه برخي رسانه‌ها به جشنواره فيلم مقاومت خاطر نشان كرد: فيلمسازان و هنرمندان در كنار اين جريان ايستاده‌اند حالا اگر برخي مي‌خواهند از ما فاصله بگيرند كه دليل اين فاصله شعارهاي ماست، بگذاريد فاصله بگيرند. برخي گفته‌‌اند آدم‌هاي مخالف را آورده‌ايد آيا اگر افرادي را مي‌آورديم كه سكوت مي‌كردند، خوب بود يعني ما آدم‌هاي خنثي مي‌خواهيم؟ هر جشنواره‌اي شاخصه خود را دارد و فيلم مناسب خود را نيز نمايش مي‌دهد. جشنواره مقاومت با محوريت دفاع مقدس، ‌انقلاب و مقاومت است و نمي‌شود فيلمسازاني كه از اين جنس نيستند در آن حضور داشته باشند. آنها مي‌گويند كه چرا حزب‌اللهي‌ها در اين فيلم هستند، بگذاريد برخي خوش‌شان نيايد. كساني كه دغدغه نظام و انقلاب دارند مي‌آيند و تلاش مي‌كنند. جريان فيلم مقاومت جريان مهمي است و پرداختن به آن براساس دغدغه است. من از همين جا قول مي‌دهم كه فروپاشي رسانه‌اي صهيونيست‌ها در راه است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار