کد خبر: 674375
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
وزیری از جنس مردم
یکی از مسئولان دولت یازدهم که از ابتدای آغاز به کار این دولت حداقل سیاسی کاری و حاشیه پردازی را در مجموعه تحت مدیریت خویش داشته و به دنبال خدمت به مردم عزیز و رفع مشکلات هموطنان بوده است، دکتر هاشمی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید است که در هفته های گذشته توسط رئیس جمهور هم از ایشان تقدیر صورت گرفت.

دیدبان: زمانی که موعد برگزاری رای اعتماد دولت یازدهم فرا رسید کمتر تحلیل گری گمان می کرد، در بین اعضای کابینه پیشنهادی نام شخصی برای پست وزارت بهداشت قرار گیرد که بر خلاف سایر وزرا از سن و شهرت کمتری برخوردار باشد. اما این کاستی ظاهری، مورد توجه واقع نشد و او توانست با کسب 260 رای موافق از مجموع 284 رای ماخوذه، اعتماد نمایندگان ملت را به خود جلب نماید و به سمت  وزارت بهداشت و درمان پزشکی دست یابد. اکنون پس از گذشت یکسال از عمر دولت ، دکترسید حسن قاضی زاده هاشمی مشهور ترین و درعین حال کم حاشیه ترین وزیر دولت کابینه لقب گرفته است.حال این سوال در ذهن شکل می گیرد که چه ویزگی هایی در رفتار و عملکرد دکتر هاشمی وجود دارد که اینگونه مورد استقبال مردم و اهالی سیاست قرار گرفته است؟

دکتر هاشمی کیست؟

در اردیبهشت 1338 در خانواده ای مذهبی متولد شد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان  را در زادگاهش فریمان به پایان برد و در سال1358 در رشته پزشکی دانشگاه مشهد قبول شد.وی در سال1365 موفق به دریافت دوره تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه مشهد گردید و سه سال بعد، به عنوان نفر اول بورد تخصصی برگزیده شد. او توانست در سال 70 فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کسب نماید و پس از اتمام دوره های تکمیلی متعدد در آمریکا و اروپا به عنوان استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت شد. دکتر هاشمی بدلیل استعداد سرشاری که در رشته چشم پزشکی دارد مورد توجه جامعه پزشکی داخل و خارج قرار گرفته است. تالیف ده کتاب و نگارش پنجاه و هفت مقاله ی خارجی از او چهره ای جهانی ساخته است.وی رکورد دار جراحی چشم به صورت لیزرینگ بوده وتا به حال31روش پیشنهادی را برای عمل جراحی چشم، به جامعه چشم پزشکی کشور ارائه کرده است.

دکتر سید حسن قاضی زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش فعالی را در جهاد سازندگی ایفا نمود و از موسسان این نهاد انقلابی به حساب می آید. با شروع جنگ تحمیلی، 33 ماه به عنوان یکی از مهندسی طراحان رزمی در جبهه های حق علیه دشمن باطل  به فعالیت می پردازد،حتی در این مدت دوبار نیز مجروح می شود. او پس مجاهدت در جبهه های نبرد، برای ادامه تحصیل به تهران باز می گردد و فعالیت های علمی و پزشکی خود را پی می گیرد. کارنامه چندین ساله دکتر هاشمی موید این واقعیت است که برخلاف تصور، وی مدیر لایق و شایسته ای نیز هست.

از مهمترین اقدامات دکتر هاشمی در مدت یکساله مدیریت وی در سمت وزیر بهداشت می توان به بیمه سلامت،واکنش نسبت به تخلف چندین ساله ی کارخانه های شیر و لبنیات و تلاش برای جلوگیری از مقوله پول های زیر میزی که مدتی است بعضی از پزشکان متخلف به آن مبتلا هستند، اشاره کرد.اما از این طرح بیمه سلامت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما روح این اقدامات چه می تواندباشد که حتی منتقدین را وادار به تحسین وزیر بهداشت نمود؟چرا وزرای دیگر دولت یازدهم در حوزه ی سیاست گذاری از حمایت قاطبه ی اهل سیاست برخوردا نیستند؟ چه ویزگی در دکتر هاشمی وجود دارد که درسایرین کمرنگ تر و شاید هم اصلا وجود ندارد؟

بیمه سلامت همگانی کمک به اقشار محروم جامعه

احساس خدمتگزاری به مردم - برای خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتی بالاتر از عبادت مسؤولی نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیت خود صرف‌نظر می کند. این روحیه‌ی خدمتگزاری، خاکساری، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را برای خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگی است[1]

وزیر بهداشت در اولین مواضع خود نسبت به شرایط درمانی و پزشکی کشور گفت: بایستی پوشش بیمه ای خاص برای مناطق خیلی محروم و غیر برخوردار داشته باشیم و این پوشش بیمه ای، متفاوت با کل کشور باشد[2]نگاه ویژه دکتر هاشمی به نقاط محروم کشور از روزهای ابتدایی مدیریت وی در وزارت بهداشت کاملادر مشی و رفتار او قابل مشاهده است. به نظر می رسد بخش اعظمی از این رفتار پسندیده دکتر هاشمی ریشه در فعالیت های گذشته ی او دارد.تلاش و شرکت فعال در نهاد های جهادی که به برکت انقلاب اسلامی تشکیل شد از هاشمی شخصیتی جهادی ساخت که حتی در برخورد ابتدایی و مواضع اولیه خود پس از رای اعتماد،توجه به نقاط محروم را در دستور کار خود قرار دهد و از آن به عنوان یک دغدغه مهم یاد میکند.طرح جامع بیمه سلامت از نمونه طرح هایی است که اجرای آن،به آرامش و امنیت برای مردم و بخصوص بیمارانی که توانایی مالی ندارند، به ارمغان آورده است، برنامه ای جامع، که در آن همه هموطنانی که بیمه نیستند، دفترچه خدمات درمانی دریافت می کنند. طرحی که قرار است پرداختی که از بیماران دریافت می  شود در نهایت از 10 درصد بیشتر نشود.

حمایت از دو وزیر به چه قیمت؟!

دکتر روحانی از روزهای آغازین از سوابق و عملکرد وزرا دولت یازدهم دفاع کرده است  اما حمایت های وی از شخصیت های کابینه هزینه های مختلفی داشته است که دولت را وادار به پرداخت بهای آن از حیثیت و آبروی خود واداشته و همین امر موجب شده است تا رسانه ها نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند. سوال اینجاست که دکتر روحانی چه معیار و شاخصی برای حمایت از وزرای دولت خود دارد؟ آیا فقط به صرف اینکه اعضای دولت جز کابینه و وزرای دولت یازدهم هستند از طرف رییس جمهور مورد حمایت قرار می گیرند یا عناصر دیگری چون مردمی بودن، خدمت صادقانه و... از جانب دکتر روحانی دفاع می شوند؟ بی انصافی است اگر فقط دلیل حمایت دکتر روحانی از وزرا را تنها به علت انتخاب آنان به سمت وزارت بدانیم، بی شک دولتی که  شعار تدبیر و امید را سرلوحه عمل و رفتار خود قرار داده می بایست به مولفه های مهم و اثر بخشی چون توجه به محرومین و اصل خدمتگزاری دقت ویژه ای داشته باشد. اما کارنامه حمایت دکتر روحانی از وزرای دولت بیم نوعی انحراف از معیار را نشان می دهد. حمایت از بیژن زنگه در ماجرای کرسنت به همان اندازه به ضرر دولت تمام شد،که حمایت از وزیر بهداشت برای دولت  در نهایت به عنوان نقطه ای مثبت در کارنامه ی دولت ثبت شد.حمایت از وزیر بهداشت حمایت از خط صحیح خدمت رسانی یود برخلاف دفاع از بیژن زنگنه که هزینه هنگفتی را به ملت تحمیل کرد.

پیروزی خدمت بر سیاسی کاری!

مردم نظام اسلامی را قبول دارند و به آن معتقدند و از آن دفاع کردند و امروز هم دفاع می کنند.[3]ما باید نگاه کنیم و ببینیم که مردم چه می گویند و چه می خواهند. حضور این مردم برکاتى دارد. یکى از برکاتش همین است که وقتى دشمنان نگاه می کنند و مى‌بینند که مردم پشت سر نظام هستند، احساس میکنند که نمیشود با این نظام معارضه کرد؛ چون با یک ملت نمی شود معارضه کرد[4]  حقیقت اعتماد مردم است که پشتیبانی آنها را به وجود می‏ آورد؛ و پشتیبانی و اتصال مردم به دست‏اندرکاران نظام است که توفیق این حرکت اسلامی را با اهداف اسلامی تضمین می‏کند[5]

مسئولیت های اجرایی یک فرصت طلایی برای خدمت صادقانه به مردم است. دیر یا زود دوران مدیریت در مناصب گوناگون دولتی به پایان می رسد وهیچ یک از پست های اجرایی برای یک شخص ماندگاری ندارد،کما اینکه بسیاری از مدیران که تاچند ماه گذشته بر صندلی وزارت تکیه زده بودند امروز مسئولیتشان  تمام شده و تنها چیزی که برای آنان مانده است لبخندو دعای مردمی است که همیشه ثابت کرده اند از مدیرانی که دغدغه حل مشکلات مردم دارند، حمایت می کنند.دکتر هاشمی قاضی زاده هاشمی ثابت کرد که می توان به دور از هیاهو های جناحی و بازی های سیاسی به خدمت فکر کردو با روحیه جهادی به جای پاک کردن صورت مشکلات ،حل آن ها را تسهیل بخشید.از این رو رفتار وعملکرد وزیر بهداشت حامیان زیادی پیدا کرد چراکه خدمت به مردم و توجه به دغدغه آنان، امری پسندیده و درخور تقدیر است.

نتیجه گیری

عملکرد وزیر بهداشت و رفتار منتقدین دولت در قبال عملکرد دکتر هاشمی پیام های مهمی را برای دولتمردان به همراه دارد. این اتفاق نشان داد منتقدین دولت بیش از آنکه بدنبال دستیابی به اغراض سیاسی و جناحی خود باشند؛ در تلاشند که با بیان عیوب سیاست های اجرایی دولت به بهبود کارایی مقامات اجرایی کمک کنند. از این رو اگر وزیری همچون دکتر هاشمی دغدغه ی حل مشکلات و معضلات مردم را دارد مورد حمایت و تشویق منتقدین قرار می گیرد. لذا به نظر می رسد متهم کردن منتقدین به اینکه نقد دولتمردان فقط با هدف سیاه نمایی و مقابله با دولت صورت میگیرد؛ ناپسندو غیر مسئولانه است.
به کسی نباید بیهوده تهمت زد؛ کسی را نباید به خاطر یک امر، از همه‌ی آن چیزهائی که صلاحیت محسوب می‌شود، انسان او را نفی بکند. با انصاف باید بود؛ با انصاف باید عمل کرد؛ با انصاف باید حرف زد. (...) اگر با کسی دشمنید، این دشمنی موجب نشود که نسبت به او بی‌انصافی کنید، بی‌عدالتی کنید؛ حتّی نسبت به دشمن؛ حالا آنکه دشمن هم نیست. بی‌عدالتی‌ها را همه کنار بگذارند؛ بی‌انصافی‌ها را همه کنار بگذارند؛ همه در زیر پرچم نظام اسلامی و جمهوری اسلامی جمع بشوند؛ اصولی وجود دارد، به آن اصول همه پابندی خودشان را اعلام بکنند. در کنار هم باشند، اختلاف سلیقه هم باشد.[6]


[1] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3300

[2] http://khabarfarsi.com/ext/6214917

[3] بیانات در دیدار با خبرگان23/12/80

[4] همان16/12/88

[5] همان12/12/70

[6] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8599

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
بیشتر بزرگ نمایی میکنه، معالجه رایگان تصادفیها رو هم به نام خودشون اعلام کردن و ضمن اینکه ویزیت دکتر ا هم مبلغش بیشتر شده و بیمه طلایی فرهنگیان هم که بماند....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار