کد خبر: 674326
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
مدیرعامل هلال احمر قزوین در گفتگو با جوان:
جمعیت هلال احمر مجموعه‌ای است که از سالیان گذشته همواره به دور از تنش‌های سیاسی برای نجات جان انسان‌ها در مواقع بروز حادثه یا آموزش افراد به منظور آمادگی آنان در حوادث احتمالی تلاش می‌کند.
علیرضا ضرغامی

این جمعیت در استان قزوین کارنامه موفقی دارد که کاهش زمان رسیدن به صحنه حادثه از استاندارد 12 دقیقه به شش دقیقه از مهم‌ترین آن‌هاست و در کنار آن در حوزه غنی‌سازی اوقات فراغت نیز در سال‌های اخیر رتبه نخست کیفیت را در سطح استان به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه داوطلبان آن با انجام کارهای خیرخواهانه گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند.

از همین رو با حمید ره‌انجام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت‌وگویی انجام دادیم تا با بخشی از فعالیت‌های این مجموعه به ویژه از ابتدای سال تاکنون بیشتر آشنا شویم. ***

فعالیت‌های جمعیت هلال احمر قزوین در چه حوزه هایی تعریف شده است؟

با توجه به اینکه ساماندهی اعضای این جمعیت به واحدهای امداد و نجات، جوانان و داوطلبان تفکیک شده و مبادی ورودی اعضا برای این ساماندهی از حوزه جوانان آغاز می‌شود، سلسله برنامه‌هایی برای جوانان در طول سال صورت می‌گیرد تا زمینه رشد و تربیت اعضا برای ورود به شاخه‌های امداد و داوطلبان فراهم شود.

در معاونت جوانان علاوه بر تلاش برای برای افزایش مهارت در زمینه امداد و کمک‌های اولیه و برنامه‌های آموزشی در خصوص مهارت‌های زندگی و چگونگی رویارویی با بلایا و آسیب‌های طبیعی؛ برنامه‌های تفریحی و فرهنگی نیز برگزار می‌شود.

*این برنامه‌ها شامل چه مواردی است؟

سال 93 فعالیت‌های ما از طرح نوروزی با شرکت فعال و مستمر بیش از یک هزار نفر آغاز شد و پس از آن فعالیت‌های فرهنگی و اردویی حوزه جوانان کلید خورد که اردوهای جهادی با اعزام اعضای جوان جمعیت هلال احمر استان به روستاهای محروم از جمله آن‌هاست.

*برنامه‌های این جمعیت برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان چطور بوده؟

این جمعیت در حوزه یاد شده توانسته است در ارزیابی سال 91 رتبه برتر را از نظر کیفیت در میان دستگاه‌های استان به خود اختصاص دهد.

طرح دادرس(دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) از برنامه‌های حوزه دانش‌آموزی به شمار می‌رود و مسابقات رفاقت مهر نیز برای دیگر شاخه‌های جوانان اعم از غنچه‌های هلال ویژه مهدهای کودک، دانشجویی، آزاد، روستایی، طلاب و اصلاح و تربیت در رشته‌های امدادی و بخش غیرامدادی تا پایان شهریورماه در مرحله استانی در حال برگزاری است.

تابستان امسال هلال احمر قزوین هشت پایگاه اوقات فراغت در سطح استان تشکیل داده است و در مجموع 13 هزار و 800 نفر در آن شرکت کرده‌اند که هشت هزار و 200 نفر از آنان از برنامه‌های فرهنگی، امدادی و بشردوستانه و نیز پنج هزار نفر از برنامه‌های ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

*داوطلبان جمعیت هلال احمر قزوین چه فعالیت‌هایی را در دستور کار خود دارند؟

معاونت داوطلبان که عمده فعالیت‌های آن در زمینه کمک‌های بلاعوض درمانی معطوف است، بیش از شش هزار عضو داوطلب در سطح استان دارد.

به همین منظور منابعی از سوی جمعیت هلال احمر استان به معاونت داوطلبان تزریق می‌شود که در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون 120 پرونده حمایتی در حوزه درمان بیماران نیازمند تشکیل شده است.

امسال در حوزه امداد و نجات چه تعداد عملیات به انجام رسیده است؟

در معاونت عملیات و امداد و نجات طی سال جاری در مجموع دو هزار و 500 عملیات به ثبت رسیده و دو مورد امداد هوایی، پنج مورد حوادث غریق در سدها و پنج مورد امداد کوهستان انجام شده است.

همچنین در پایگاه‌های بین شهری که تعداد آن‌ها به 12 مورد می‌رسد، بیش از 600 مصدوم انتقال و 350 نفر نیز در در پایگاه‌ها اسکان یافتند.

آمادگی شما برای مواقع ضروری و زمان بروز حادثه چقدر است؟

بخش لجستیک و آمادگی معاونت امداد، توان‌افزایی برای تیم توانا و واکنش سریع و نیز حمل و نقل داخل و بیرون از مجموعه را بر عهده دارد که آمبولانس‌های این بخش تاکنون 50 عملیات را پشتیبانی کرده‌اند؛ ضمن اینکه جمعیت هلال احمر هشت هزار متر مربع انبار دارد که 32 قلم اجناس مورد نیاز برای حوادث احتمالی را به اندازه دو درصد جمعیت استان در خود جای داده است.

در بخش آموزش‌های تخصصی و مهارتی نیز تاکنون 30 دوره آموزشی برای 800 نفر از امدادگران این جمعیت برگزار شده و بخش ارتباطات مخابرات و رادیویی این معاونت رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

تمام این موارد سبب شده مدت حضور در صحنه عملیات که استاندارد آن 12 دقیقه است در جمعیت هلال احمر استان به تقریباً شش دقیقه برسد و کار امداد و نجات با کیفیت انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار