کد خبر: 674282
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا هنوز آماده است تا با ایران در مورد بحران عراق و سوریه گفت‌وگو کند.
ایسنا: به نوشته روزنامه‌ نیویورک تایمز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این به صراحت با حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش مخالفت کرده بود روز سه‌شنبه گفت که دولت باراک اوباما خواهان حفظ کانال ارتباطی با ایران است و هنوز آماده است تا با ایران در مورد عراق و سوریه رایزنی کند.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا در حالی در مورد آمادگی دولتش برای رایزنی با ایران صحبت می‌کند که کنفرانس روز دوشنبه پاریس در مورد چگونگی مبارزه با داعش بدون حضور ایران برگزار شد.

مقامات فرانسوی پیش از برگزاری این کنفرانس اعلام کرده بودند مایلند از ایران برای شرکت در این گردهمایی دعوت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اذعان کرد: من با پیوستن ایران به این ائتلاف مخالف بودم اما این بدین معنی نیست که با رایزنی با ایران برای یافتن یک راه حل مناسب در عراق مخالفیم.

جان‌کری تاکید کرد: آمریکا هنوز آماده است تا با ایرانی‌ها در مورد عراق و سوریه شاید در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران که قرار است روز پنج‌شنبه در نیویورک از سر گرفته شود گفت‌وگو کند.

وی تصریح کرد: اگر ایرانی‌ها تحت شرایطی خاص و یا در صورت انجام یک تغییر، خواستار پیوستن به این ائتلاف باشند عدم دعوت آنها به این کنفرانس بدین معنی نیست که ما مخالف رایزنی با آنها هستیم.

این روزنامه‌ آمریکایی در ادامه نوشت: این در حالی است که رهبر ایران روز دوشنبه تاکید کرد که ایران حاضر به همکاری با آمریکا در مورد عراق نیست. چون تلاش‌های آنها پوچ و توخالی و جهت‌دار است.

وزیر امور خارجه آمریکا علاوه بر این یادآور شد: تلاش‌های گذشته ویلیام برنز برای گفت‌وگو با ایران در مورد عراق و دیگر مسائل منطقه‌ای سازنده نبوده است و این مذاکرات محرمانه هیچ‌گاه شکل واقعی و معنی‌دار به خود نگرفت.

به نوشته نیویورک تایمز پس از آنکه دولت اسلامی عراق و شام بخش‌هایی از عراق را به تصرف خود درآورد برخی تحلیل‌گران بر این باور بودند که تهران و واشنگتن ممکن است برای حل بحران عراق، سوریه و خاورمیانه اختلافات خود را کمتر کنند. اما به دلایل مختلفی این شکاف‌ها برطرف نشد. یکی از این دلایل آن است که جان کری برای جذب حمایت بین‌المللی برای حمله به عراق به سمت کشورهای سنی عرب روی گرداند که هنوز اختلافات زیادی با ایران دارند.

ملک عبدالله پادشاه عربستان و مقامات بلند پایه‌ امارات متحده عربی به وضوح تعیین کردند که در صورت حضور ایران در کنفرانس پاریس از این ائتلاف خارج خواهند شد. بنابراین زمانی که فرانسه با اذعان به قدرت ایران در منطقه برای دعوت این کشور به کنفرانس پاریس اعلام آمادگی کرد با مخالفت شدید وزیر امور خارجه آمریکا روبرو شد.

مقامات ایرانی نیز پیش از این تاکید کردند حاضر به همکاری با آمریکا برای مقابله با نیروهای داعش در عراق نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار