کد خبر: 674013
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
بهشتي پور در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»:
يك كارشناس مسائل بين الملل بر اين باور ا ست كه راه حل ديگري جز مذاكرات براي ما وجود ندارد به طوري كه به گفته‌ي آقاي عراقچي هم امكان تمديد دوره ي بعدي براي مذاكرات وجود ندارد يعني منظور اينكه اگر 30 آبان اين دوره از مذاكرات تمام شود، امكان اينكه توافقنامه ژنو دوباره تمديد شود وجود ندارد زيرا ايران نمي تواند تا روز قيامت بنشيند و مذاكره كند پس بايد تكليف كار يك دوره اي مشخص شود.
جوان‌آنلاين: حسن بهشتي پور در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»  در خصوص مذاكرات ايران با برخي كشورهاي 1+5 اظهارداشت: مذاكرات ايران با طرف هاي 1+5 به طور جداگانه انجام گرفته است به طوري كه آقاي ظريف سفري به روسيه داشتند كه در آنجا با مقامات آن كشور در خصوص مذاكرات هسته اي و ساير مسائل مورد علاقه ي دو كشور گفتگو كردند و پس از آن هم آقاي عراقچي مذاكرات مفصلي را با مقامات امريكايي در ژنو انجام داد كه بعد هم با مقامات اتحاديه  اروپا و معاونين وزرات خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در وين گفتگوهايي را انجام دادند.


وي تصريح كرد: در كل هدف اين مذاكرات تسريع در روند گفتگوها در 26 و 27 شهريورماه است كه در مذاكرات آتي بتوانند زودتر به نتيجه برسند چون بالاخره اگر قبلش مذاكرات با تك تك اعضا درباره موضوعاتي كه قرار است در آينده درباره آن توافق شود، انجام پذيرد، سبب مي شود تا مسائل مورد اختلاف بررسي و دقيق تر بتوانند به نتيجه برسند.


اين كارشناس مسائل بين الملل با اشاره به اينكه راه حل ديگري جز مذاكرات براي ما وجود ندارد، اضافه كرد: همان طور كه آقاي عراقچي هم گفتند امكان تمديد دوره ي بعدي براي مذاكرات وجود ندارد يعني منظور اينكه اگر 30 آبان اين دوره از مذاكرات تمام شود، امكان اينكه توافقنامه ژنو دوباره تمديد شود وجود ندارد زيرا نمي توان تا روز قيامت نشست و مذاكره كرد پس بايد تكليف كار يك دوره اي مشخص شود.


بهشتي پور ادامه داد: بنابراين توافقات ژنو قابل تمديد مكرر نيست و اين طور نيست كه به طور مرتب هر 4 ماه يا 6 ماه يكبار مذاكرات را تمديد كنند اما مذاكرات همچنان ادامه پيدا خواهد كرد چون راه حلي جز مذاكره وجود ندارد؛ و بايد توجه داشته باشيم كه مذاكره انجام مي شود تا به هدفي برسند نه اينكه مذاكره انجام دهند براي اينكه فقط دور يك ميز بنشينند و مذاكره كرده باشند.


وي عنوان كرد: در مجموع بايد منتظر ماند تا 26 و 27 شهريورماه مذاكرات انجام شود و تا زماني هم كه امريكايي ها دست از زياده خواهي هايشان در زمينه محدودسازي برنامه هاي هسته اي ايران برندارند، قطعا مذاكرات به نتيجه نمي رسد اما اگر اين تاكتيك را تغيير دهند با سرعت به نتيجه مي رسد؛ همين طور كه در گذشته هم در يك دوره اي در زمان بوش ريس جمهور، امريكايي ها اصرار داشتند حتما ايران اول غني سازي را متوقف كند و بعد براي مذاكره بيايد كه پس از مدتي امريكايي ها اين شرط را برداشتند چون ايران مي گفت غني سازي حق مسلم ما است كه بعد از آن هم با روي كارآمدن اوباما باز هم تغييراتي انجام گرفت.


مذاكرات در صورت ادامه زياده‌خواهي آمريكا به نتيجه نمي‌رسد


اين كارشناس مسائل بين الملل افزود: به هر حال در آن دوره هم امريكايي ها اصرار داشتند كه بايد فردو تعطيل شود و اورانيوم غني شده اي كه ايران غني سازي كرده است را بايد به خارج از كشور بفرستد كه ايران محكم روي اين موضوع ايستاد و گفت ما آن مقداري را كه غني سازي كرده ايم را بيرون نمي فرستيم اما حاضريم براي مصرف در سوخت راكتور اكسيدش كنيم. بنابراين اين اقداماتي كه ايران انجام داد اوباما را مجبور به عقب نشيني كرد كه تاكتيكش را تغيير دهد و بپذيرد كه اولا غني سازي در ايران ادامه پيدا كند و ثانيا هم آن مقداري كه غني سازي شده است از ايران خارج نشود.


به گفته‌ي بهشتي پور، در اين مورد هم به نظر من بايد ايران محكم بايستد و از حق خودش به شيوه هاي مناسب دفاع كند و به طور قطع هم انشاءالله نتيجه مي گيرد.


وي در پايان با اشاره به تحريم هاي صورت گرفته از سوي امريكا بر عليه ايران عنوان كرد: بي شك اين تحريم ها خلاف روح حاكم بر مذاكرات است و حاكي از آن است كه امريكايي ها علاقه اي به توافق در مذاكرات ندارند و نمي خواهند مذاكرات را به سمت تفاهم پيش برند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
بنظر اينجانب تمديد مذاكرات بصورت متعدد كار درستي نيست مذاكره كنندگان هسته اي ما كم لطفي ميكنند يارومي رومي يازنگي زنگي!؟
فرزانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
بظر من ایران محکم بایستد و از حق حقوق خودش دفاع کند اگه این مهلت و توافق به شکست انجام بشه دنیا به آخر نمی رسه و ایران هم تمام امکانات هسته ای را از سر گیرد و امریکا هیج غلطی نمی تواند بکند ،چه توافق برسیم و چه نرسیم امریکا مسیرش که همان تحریم باشه ادامه میده و پس بهتر است جلوی زیاده خواهی امریکاه مثل کوه بایستیم و پیروزی از آن ماست
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
0
0
شما اشتباه می کنید آقای ظریف و طیف همکارانشان توافق به هر قیمت را بر عدم توافق ترجیح می دهند بنا بر این خوش خیالی است اگر این گروه گام از مذاکره عقب بر دارند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار