کد خبر: 673903
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
با کمبود امکانات و تجهیزات و نبود پزشک متخصص
ارتقای سطح امکانات پزشکی، بهداشت و درمانی همپای افزایش جمعیت شهرها از جمله الزاماتی است که در برخی مناطق ازجمله شهرستان مهاباد واقع در آذربایجان غربی مغفول مانده است. این شهرستان با داشتن بیش از 220هزار نفر جمعیت هنوز از مراکز درمانی و بیمارستان با امکانات و تجهیزات در حد متوسط هم برخوردار نیست.
مریم احمدی

 روزانه هزاران نفر از اهالی مهاباد و شهرستانهای جنوب استان برای رفع نیاز درمانی خود به بیمارستان امام خمینی (تنها بیمارستان دولتی مهاباد) مراجعه می کنند اما به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات، نبود پزشک متخصص، ازدحام بیش از حد بیماران و هزار کمبود و مشکل دیگر با صرف هزینه های بسیار، راهی استانهای دیگر می شوند تا شاید بتوانند درمانی برای دردهایشان بیابند.

***

از نبود بخش های تخصصی و مهم از جمله بخش قلب و مغز و کادر پزشکی متخصص گرفته تا کمبود فضا برای پذیرش و نگهداری بیماران، صف های طولانی و انتظار چندین ساعته برای مراجعه به پزشک و دندانپزشک، نبود آمبولانس برای جابجایی و اعزام بیماران بد حال در کنار هزینه بالای دارو و درمان وضعیت حوزه سلامت و درمان، مهاباد را در شرایط بدی قرار داده است.

با وجود اینکه تعداد بیماران کلیوی و نیازمند به روش درمانی دیالیز در استان آذربایجان غربی به ویژه شهرستان مهاباد نسبت به دیگر مناطق بسیار بیشتر است اما همچنان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به دلیل مشکلاتی از جمله بی اعتباری قادر به تامین دستگاه های دیالیز و تجهیزات مورد نیاز این بیماران نیست و شرایط اضطراری سلامت این بیماران در انتظار کمک های خیرین مانده است.

وضعیت بیماران قلب و عروقی و مغز و اعصاب این شهرستان هم با نبود تجهیزات و پزشک متخصص تعریف چندانی ندارد.

دستوری که بی اجرا ماند!

بیش از 30 سال از عمر بیمارستان امام خمینی مهاباد می گذرد و در این چند سال نه تنها روز به روزبار خدماتی زیادی به این مرکز درمانی وارد شده بلکه هیچ گونه اقدامی برای نوسازی و حتی تعویض تجهیزات 30 ساله این بیمارستان انجام نشده است. اوایل سال 90 وزیر بهداشت وقت در بازدید از این بیمارستان و مشاهده وضعیت نابسامان آن دستور ارتقای سطح این مرکز درمانی را صادر کرد.

دکترمرضیه وحیددستجردی با بیان اینکه این بیمارستان فرسوده و قدیمی بوده و باید نوسازی شود، دستور ارتقای سطح بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد از 220 به 370 تختخواب را صادر کرد. قرار بود با این اقدام مشکلات کمبود تخت بیمارستانی در شهرستان مهاباد تا حدود زیادی مرتفع شود اما با تعویض وزیر بهداشت این دستور نیز به فراموشی سپرده شد. حتی تاکیدات وزیر مذکور برای بکار گرفتن نیروهای متخصص در بیمارستان و ارائه خدمات تخصصی نیز معلق ماند.

پس از بلاتکلیف ماندن وضعیت ارتقای بیمارستان بارها رییس بیمارستان مهاباد از مشکلات عدیده در بیمارستان مذکور اظهار نارضایتی کرد. امیری با اشاره به اینکه این مرکز درمانی با 250 تختخواب جوابگوی تعداد بیماران مراجعه کننده نیست گفت: آخرین برآورد کارشناسان بهداشت و درمان شهرستان در بررسی کمبودهای اساسی بیمارستان استقرار 136 تخت در بخش های مراقبت ویژه آی سی یو، جراحی، داخلی، بخش سی سی یو، بخش جراحی و زیر مجموعه های آن شامل اورلوژی، ارتوپدی، زنان، جراحی اعصاب، بخش داخلی و عفونت و قلب روان پزشکی و سوختگی است .

گویا قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه نیازهای این بیمارستان رفع شود، اما تاکنون در فراهم ساختن مقدمات توسعه بیمارستان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

با وجود اینکه چند سالی است کارشناسان تجهیزات پزشکی بیمارستان امام خمینی مهاباد راه اندازی درمانگاه های تخصصی ، اتاق آندوسکوپی، آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری ام آر آی را از اساسی ترین نیاز این بیمارستان در عرضه خدمات لازم به بیماران به عنوان کانون و بلوک بیماران اعزامی جنوب استان آذربایجان غربی عنوان کرده اند اما هنوز کمبودها برجاست.

این در حالی است که نتایج نظر سنجی ها طی چند سال اخیر بر نارضایتی بیماران از فرسودگی تجهیزات موجود، امکانات و تجهیزات پزشکی، تخت های بیمارستانی، فضای رادیولوژی، آزمایشگاه و بخش های دیگر دلالت دارد.

البته نزدیک به دو سال پیش راه اندازی مرکز خدماتی درمانی ام آر آی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال آغاز شد اما پس از گذشت چندین ماه پیشرفت فیزیکی عملیات ساخت این مرکز در 35 درصد متوقف شده است با این حال نماینده مردم مهاباد در مجلس امیدوار است تا پایان زمستان سال جاری این مرکز آماده خدمات دهی شود.

رویای بیمارستان جایگزین

بالاخره اواسط سال گذشته پس از کش و قوس های فراوان و افزایش جمعیت شهرستان مهاباد ، احداث بیمارستان جدید در اولویت کارهای شبکه بهداشت و درمان قرار گرفت و شهرداری،شورای اسلامی، اداره راه و شهرسازی، اداره شبکه بهداشت و درمان مهاباد و دیگر ادارات و ارگان های مربوطه و مسئولین اجرایی شهرستان بر تسریع در ساخت و بهره برداری از بیمارستان جدید هم پیمان شدند. قرار بود مراحل تعیین مکان و تهیه زمین مورد نیاز بیمارستان جدید تا پایان سال 92 انجام شود اما بنا به گزارشات رسیده تا کنون مکان مناسبی برای احداث این بیمارستان در مهاباد تعیین نشده است! با این حال ظاهرا پروژه مذکور برخلاف دیگر طرح ها و پروژه ها که به دلیل بی پولی معلق می مانند، مشکل چندانی در این زمینه ندارد. چندی پیش نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 15 میلیارد تومان برای احداث بیمارستان جایگزین مهاباد از بودجه ۹۳ درخواست اعتبار شده است گفت: در حال حاضر این بیمارستان به صورت ۱۰۰ تخته خوابی آماده شده و با فراهم شدن شرایط لازم ۱۰۰ تخت دیگر به آن اضافه می شود تا به ظرفیت مورد نظر برسد. بنا به گفته عثمان احمدی تا کنون ۱ میلیارد تومان برای انجام کارهای اولیه به حساب این مرکز درمانی واریز شده و مابقی نیز قرار است از محل بودجه سال 93 تامین شود.

احمدی همچنین از احداث بیمارستان غیردولتی در ورودی شهر مهاباد خبر داد و گفت: به کمک دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد یک سرمایه گذار برای احداث و تجهیز این بیمارستان ۱۰۰ تخته خوابی خصوصی اعلام آمادگی کرده است و با احداث آن امکان پذیرش بیمارانی از کشورهای همجواز نیز فراهم می شود.

علاوه بر این زمینی برای ساخت بیمارستان 32 هزار تخت خوابی تامین اجتماعی جهت تامین نیاز 93 هزار نفر از اهالی تحت پوشش بیمه درنظر گرفته شده و قرار است تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود. حالا باید ماند و دید پس از چند سال بی توجهی به وضعیت بهداشت و درمان اهالی مهاباد آیا این مشکلات برای همیشه از پیش پای مردم برداشته می شود تا ساکنان مهاباد و شهرهای همجوار مجبور نباشند با صرف هزینه های بسیاربرای رفع نیاز درمانی خود به تهران و دیگر شهرها مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار