کد خبر: 673741
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
آيا آرت اليور زير بار فشار FBI به ايران نيامده است؟
فيلم «عمليات ترور» كه قرار است در بخش مسابقه عماد مغنيه جشنواره فيلم مقاومت به نمايش در بيايد باري ديگر پاي «آرت اليور»‌ را به ايران باز مي‌كند؛ هر چند به گفته مدير روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت حضور اليور در ايران هنوز قطعي نشده است.
الناز خمامي‌زاده
فيلم «عمليات ترور» كه قرار است در بخش مسابقه عماد مغنيه جشنواره فيلم مقاومت به نمايش در بيايد باري ديگر پاي «آرت اليور»‌ را به ايران باز مي‌كند؛ هر چند به گفته مدير روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت حضور اليور در ايران هنوز قطعي نشده است. اليور اوايل سال جاري به ايران آمد و مهمان برنامه تلويزيوني «‌راز» شد اما به محض بازگشت و ورود به خاك امريكا مورد بازجويي چند ساعته مأموران اف بي‌ آي قرار گرفت. ‌

به گزارش «جوان»، فيلم «عمليات ترور» ‌يكي از جنجالي‌ترين آثار پسا يازده سپتامبري است كه نقش پنتاگون و سازمان سيا در اين حوادث را موشكافي مي‌كند. آرت اليور، نويسنده اين فيلم و نامزد معاونت رياست جمهوري امريكا در سال 2002 ميلادي است كه پيش از اين شهردار كاليفرنيا بوده است. او كه در سال ۲۰۰۰ نامزد آزاديخواهان در ايالت كاليفرنيا نيز بوده بعد از حادثه ۱۱‌سپتامبر به منظور بيان چگونگي وقوع اين واقعه و همچنين بررسي حواشي آن فيلم مستند، عمليات ترور را به كارگرداني پاول كراس ساخت. اليور اوايل سال جاري براي شركت در جشنواره فيلم مقاومت به ايران آمده و مواضع روشنگرانه‌اي را اتخاذ كرده بود.

او سپس در تاريخ 20 خرداد 93 ميهمان نادر طالب زاده در برنامه راز شبكه چهار سيما شد و درباره محدوديت‌هاي رسانه‌اي غرب سخن گفت اما مواضعش براي امريكا گران تمام شد و او كه موضع دولت امريكا در قبال حادثه ۱۱ سپتامبر را غير واقعي مي‌داند به محض ورود به امريكا توسط پليس امريكا بازداشت شد مورد بازجويي قرار گرفت.

اين اقدام دولت امريكا در همان زمان مورد انتقاد رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كشورمان قرار گرفت، آن هم در حالي كه چندي پيش از آن نيز پروفسور «نورمن فينكن اشتاين» نويسنده كتاب «صنعت هلوكاست» كه از مهمانان اجلاس «افق نو» در تهران بود، پس از بازگشت از ايران دستگير شده و مورد بازجويي قرار گرفته بود. پروفسور «نورمن فينكن اشتاين» در تأليف كتاب «صنعت هلوكاست» تشريح كرده بود كه صهيونيست‌ها از هلوكاست به عنوان يك صنعت درآمدزا در سطح جهان به خصوص در امريكا و اروپا استفاده مي‌كنند؛ به همين خاطر او پس از نگارش اين كتاب از مقام استاد دانشگاهي نيز بركنار شد.

اكنون در آستانه آغاز سيزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت صحبت از احتمال حضور آرت اليور در اين جشنواره است؛ چراكه قرار است فيلم «عمليات ترور» او در بخش عماد مغنيه اين جشنواره و در كنار فيلم‌هاي ديگري چون «حاج النجم البقال» به كارگرداني «عامر الوان»، «رنج دوربين شكسته» به كارگرداني «عماد برنات»‌، «نفوذي» به كارگرداني «خالد جرار»، «بپر!» به كارگرداني «مونا ستوارت/پاتريك الكساندر استوارت/جينا آنجلينو»، «ابرهاي مرگبار» به كارگرداني «احمد فرحان البحراني» و «دام افغانستان» به كارگرداني «ميگل كورتيس»‌ به نمايش در بيايد. با اين وجود يزدان عشيري، مدير روابط عمومي اين جشنواره در گفت و گو با جوان از قطعي نبودن حضور او در جشنواره سخن گفته است؛ اتفاقي كه ممكن است نشأ‌ت گرفته از فشارهاي دولت امريكا و سازمان اف‌بي‌آي بر اين چهره فرهنگي- سياسي باشد.

پيشتر رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته بود كه امريكايي‌ها و ورود متفكران و انديشمندان امريكايي به ايران را براي امنيت خود خطرناك مي‌دانند. جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت نيز از 31 ماه جاري در ايران و چند كشور ديگر آغاز مي‌شود و تا 5 مهر ادامه خواهد داشت؛ بايد ديد كه آيا در اين مدت آرت اليور خواهد توانست خود را براي حضور در جشنواره ضد‌امپرياليستي فيلم مقاومت به تهران برساند يا آنكه بايد به نظريه فشار FBI‌ با جديت بيشتري فكر كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار