کد خبر: 673734
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
هادي غلامحسيني
تقريباً ماه‌ها است كه ديگر خبري از ركوردهاي پي‌در‌پي شاخص‌هاي بورسي نيست و به نظر مي‌رسد ركورد‌ها جاي خود را به ركود‌ها داده است. حال در اين بين اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا بورس مدت‌ها است كه ركوردي را به نمايش نگذاشته است و آيا اين بازار نيز تحت تأثير ركود موجود در اقتصاد در حال نزول است؟
بررسي فرآيند حركتي شاخص نشان مي‌دهد كه بورس تهران به طور تقريبي پس از سال‌هاي 88 حركت صعودي‌اش تشديد شد و در تا سال 92 ركوردهاي پي‌در‌پي را در كارنامه عملكرد خود به ثبت رساند.
حركت شاخص بورس در مدت مذكور بي‌شك بي‌نظير ارزيابي مي‌شود زيرا تا پيش از اين به هيچ عنوان شاخص كل و ارزش بازار به ترتيب در محدوده بيش از 85هزار واحد و 400هزار ميليارد تومان قرار نگرفته بود. در شرايط فعلي در حالي شاخص در محدوده 71هزار واحد و ارزش بازار در محدود 320هزار ميليارد تومان قرار گرفته است كه دليل ركوردهاي پي‌در‌پي در حدفاصل سال‌هاي 88الي 92و ركودهاي پي‌در‌پي از سال 92تا كنون مورد بحث قرار دارد. كارايي شركت‌ها و قيمت ارز به عنوان دو دليل در رشد بازار مطرح است. اگر دليل صعود بازار در سال‌هاي ركورد را كارايي در نظر بگيريم، اكنون اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا در شرايطي كه وضعيت بورس با روي كار آمدن دولت يازدهم بهبود يافته است، بورس در مدار نزولي قرار گرفته است. بدين ترتيب نظر‌يه ركورد‌هاي بورس در اثر رشد كارايي بنگاه‌هاي موجود در بازار سهام رد اعلام مي‌شود.
 در اين بين مقوله عامل تعديل قيمت ارز مطرح مي‌شود و نكته قابل‌توجه در زمان اوج صعود شاخص‌هاي بورس اين امر بود كه اين رويداد با افزايش قيمت ارز در كشور هم قرين بود. مطالعات نشان مي‌دهد كه در حد فاصل سال‌هاي 88الي 92 قيمت ارز بيش از دو برابر در كشور افزايش يافت و همين امر موجب شد سهام شركت‌هاي صادراتي موجود در بورس به يكباره با افزايش چندين برابري همراه شود چراكه شركت‌هاي صادرات‌محور در اثر افزايش قيمت ارز يكباره با رشد چندين برابري قيمت محصولات خود در بازار روبه‌رو شدند.
نكته قابل توجه ديگر آن است كه همزمان با ثبات بازار ارز طي نيمه دوم سال 92 حركت صعودي بورس نيز متوقف شد و كم‌كم در اثر تعديل قيمت سهام شركت زمينه لازم براي حركت نزولي سهام شركت‌ها و بالطبع روند نزولي بورس آغاز شد. با توجه به توضيح فوق افزايش مجدد بورس شاخص‌هاي بورس يا در صورت رشد كارايي شركت‌ها يا رشد قيمت ارز به وقوع مي‌پيوندد و اگر اين بازار به طور مجدد اين رويدادها را به خود نبيند، افول بورس حداقل تا چندين ماه آتي همچنان ادامه مي‌يابد.
به نظر مي‌رسد كه افزايش قيمت ارز موتور محرك بورس در دوره ركورد‌هاي پي در پي اين بازار بود و حالا كه قيمت ارز آرام گرفته است، ديگر خبري از ركورد‌هاي شيرين و پي در پي بورس نيست و ركوردهاي اين بازار جاي خود را به ركودها داده است. از اين گذشته بايد مدعي شد كه در بورس تهران لزوماً سودآوري شركت‌ها از محل كارايي و فعاليت بنگاه تأمين نمي‌شود، اين در حالي است كه گاه در اثر عواملي چون تعديل قيمت ارز يا اخذ مجوز افزايش قابل‌ملاحظه قيمت محصولات بنگاه‌هاي اقتصادي با تعديل همراه مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار