کد خبر: 673699
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
در تشریح وضعیت آلودگی هوای تهران مشخص شد؛ وضعیت آلودگی هوا در تهران از نظر آلاینده های که ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل است یک روند رو بهبود را دارد.
مهر: در جریان نودو چهارمین جلسه شورا جعفری تشکری معاون حمل و نقل شورای شهر تهران طی گزارشی وضعیت آلودگی هوای شهر تهران را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش؛ وی با اشاره به اینکه تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به دستگاه های اندازه گیری و پایش هوا مجهز هستند، گفت: این ایستگاه ها در سه گروه حومه شهر و مبادی ورودی، در مجاورت معابر ترافیکی و در محله های شهر نصب شده اند.

هاشمی تشکری افزود: با توجه به میانگین غلظت سالانه آلاینده های مختلف طی سال های ۸۶ تا ۹۲ اکسید سولفور یک روند کاهشی را داشته است که نشان دهنده استفاده کمتر از گوگرد در سوخت خودروها است.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که نشان دهنده وضعیت نامطلوب آلودگی هوا است، ذرات معلق ریز ۱۰ میکرون و ۵/۲ میکرون است که روندی افزایشی را در سالهای اخیر داشته است.

تشکری درخصوص وضعیت CO موجود در هوا، گفت: خوشبختانه وضعیت این آلاینده رو به کاهش است و از سال ۹۰ کاهش چشمگیری در هوای شهر تهران داشته است.

وی همچنین به روند تغییرات ساعتی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در تمام ایستگاه ها در سال ۹۰ اشاره کرد و افزود: در ساعات صبح گاهی و شبانه میزان این ذرات افزایش می یابد و در ساعات میانه روز به دلیل کاهش ترافیک آلودگی این ذرات کمتر خواهد بود.

تشکری افزود: درخصوص روند تغییرات ساعتی آلاینده ازن این نکته حائز اهمیت است که این آلاینده در ساعات میانی روز بیشترین تراکم را نسبت به سایر ساعات شبانه روز دارد.

معاون شهرداری تهران ادامه داد براساس پایش های صورت گرفته در ایستگاه های مختلف سطح شهر، میانگین غلظت آلاینده های کمتر از ۱۰ میکرون در مناطق جنوب و جنوب غرب نسبت به سایر مناطق بیشتر است که علت آن می تواند وجود فرودگاه مهرآباد و مراکز صنعتی متعدد در این منطقه باشد.

وی همچنین به وضعیت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ۲.۵ میکرون طی سال­های ۸۶ تا ۹۲ اشاره کرد و افزود: این آلاینده ها در طی این سال ها روند افزایشی داشته اند و این نشان می دهد منابع این آلاینده همچنان به کار خود مشغولند.

تشکری به ذرات آلاینده ریز ۲.۵ میکرون نیز اشاره کرد و افزود: این ذرات با فیلتر معمولی قابل فیلتر شدن نیستند و هر کجا که تراکم ترافیکی بیشتر باشد این ذرات نیز بیشتر نشان داده می شوند مثل محله های دروس، تهران سر و شهر ری.

وی در ادامه به بحث آزبست به عنوان یک آلاینده سرطان زا در هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: این آلاینده، حد مجاز ندارد و می بایستی در حد صفر باشد که از سال ۸۸ تا ۹۰ میزان این آلاینده افزایش داشت و از سال ۹۰ تا ۹۲ به دلیل ممنوعیت استفاده از لنت ترمز غیر استاندارد در خودروها رو به کاهش است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در ادامه گزارش خود با اشاره به تعداد روزهای سال از نظر کیفیت هوا، گفت: در سالهای ۹۰، ۹۱، ۹۲ تنها سه روز هوای پاک وجود داشته و روند کیفیت هوای سالم نیز در سالهای اخیر رو به کاهش، و هوای ناسالم رو به افزایش بوده است.

وی در ادامه به مقایسه شاخص کیفیت هوای سال ۹۳ با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: در سال ۹۳ ، ۶ روز هوای پاک، ۱۳۵ روز هوای سالم و ۳۴ روز ناسالم برای گروه های حساس وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته، که ۲ روز هوای پاک، ۱۲۴ روز سالم و ۵۱ روز ناسالم برای گروه های حساس بود روند بهبود هوا را نشان می دهد.

هاشمی تشکری به موضوع ریشه یابی علت آلودگی هوا با محوریت سوخت بنزین و دیزل اشاره کرد و گفت: براساس مشاهدات بدست آمده میزان گوگرد در بنزین در ماه های پایانی سال ۹۲ و ابتدای ۹۳ رو به کاهش بوده است و ما وضعیت بهتری نسبت به سال های ۹۱ و ۹۰ داشته ایم.

وی با اشاره به موضوع بنزین موجود در سوخت، ادامه داد: حد استاندارد بنزین یک درصد است که این آلاینده در سال های ۹۰، ۹۱ دو نیم برابر حد مجاز در بنزین وجود داشته است.

این عدد در اواخر سال ۹۲ به مرز استاندارد خود رسیده است چرا که میزان بنزین در بنزین های دارای یورو ۴ وضعیت مطلوبی دارد.

تشکری در ادامه بحث به میزان گوگرد در سوخت دیزل عمومی پرداخت و افزود: میزان گوگرد در گازوئیل شرکت واحد اتوبوسرانی در سال های ۹۰ تا ۹۲ را مورد بررسی قرار دادیم و براساس مشاهدات بدست آمده بجز سه ماهه پایانی سال ۹۲ در باقی سال ها میزان گوگرد موجود در سوخت شرکت اتوبوسرانی ۸ هزار PPM بوده است که در پایان ۹۲ به ۲۰۰ PPM کاهش یافته است که البته هنوز تا استاندار ۵۰PPM فاصله داریم.

وی در ادامه افزود در مجموع وضعیت آلودگی هوا در تهران از نظر آلاینده های که ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل است یک روند رو بهبود را دارد.

هاشمی تشکری در ادامه به موضوع آلودگی صوتی پرداخت و گفت: براساس اندازهه گیری، ۴۵ ایستگاه سطح شهر در محدوده فرودگاه مهرآباد و محدوده بازار که تردد موتورسیکلت ها زیاد است بالاترین آلودگی صوتی وجود دارد و متوسط آلودگی صوتی در سطح شهر ۷۰ دسی بل است که با میزان استاندارد (۵۵ دسی بل در روز و ۴۵ دسی بل در شب) فاصله داریم.

تشکری در ادامه به موضوع سیاستگذاری مدیریت شهری درخصوص بکارگیری استفاده از موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی در سطح شهر پرداخت و گفت: براساس سیاست های کلان شهرداری تهران، بسترسازی و سیاستگذاری بجای تصدی گری مستقیم و استفاده از توان بخش خصوصی و سیاست های تشویقی از جمله سیاست های کلان در این حوزه است.

به گفته تشکری تعرفه خودروهای هیبریدی به ۴ درصد کاهش یافته است.

معاون شهرداری تهران با اشاره به امکان سنجی نصب فیلتر دوده بر ناوگان شرکت واحد، اظهار داشت: براساس مصوبه شورای شهر و با پی گیری های سازمان حفاظت محیط زیست، در دولت تصویب شد که تمام خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده شوند و ما درخصوص اجرایی شدن آن نیز اقداماتی را انجام داده ایم.

تشکری با اشاره به اینکه تست های انجام شده برروی فیلترهای دوده، با گازوئیل ۲۵۰ PMM، آلودگی به حد صفر خواهد رسید، گفت: از ابتدای سال آینده، نصب این فیلترها بر روی اتوبوس های شرکت واحد را خواهیم داشت.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در پایان به منشاء یابی ذرات معلق در هوای شهر تهران پرداخت و اظهار داشت: هدف از انجام پروژه تعیین سهم انواع منابع تولید کننده ذرات معلق کوچک تر از ۵/۲ میکرون در آلودگی هوای شهر تهران است.

وی افزود: براساس نتایج بدست آمده از ۶۰ نمونه غبار، حدود ۴۰ درصد آن ترکیبات طبیعی هستند که در هوا وجود دارند و منشاء طبیعی دادند، ۱۰ درصد آن ترکیبات ناشناخته اند و ۵۰ درصد دیگر آن منشأ انسانی دارند که از احتراق ناقص سوخت بنزین و گازوئیل خودروها و کارخانجات صنعتی و شن و ماسه ایی که در غرب شهر تهران مستقر هستند حادث می شود. که ما در صددیم ۵۰ درصد دوم را به صفر برسانیم.

در ادامه گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعضای شواری شهر نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

شیبانی: طرح پلاک به پلاک خودرو اجرایی شود

عباس شیبانی عضو شورای شهر تهران بر پیشنهاد چندین ساله خود مبنی بر اجباری شدن خروج یک خودرو اسقاطی به جای پلاک شدن خودروی جدید تاکید کرد.

دنیامالی: تک پمپ های بنزین در سطح شهر ایجاد شود

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تائید اقدامات انجام شده در شهرداری، گفت: کارهای انجام شده خوب است اما ما باید همچنان برای موضوع کاهش تقاضای سفر که یک کار نرم افزاری است، بیشتر انرژی بگذاریم، تا در این حوزه موفق تر باشیم.

دنیامالی همچنین به موضوع ایجاد تک پمپ های بنزین در سطح شهر تاکید کرد و افزود: در نقاطی از سطح شهر است که به دلیل زیاد بودن پمپ های بنزین سلامت شهروندان آن منطقه به خطر افتاده است که با ایجاد تک پمپ ها در مناطق مختلف می توان حوزه نفوذ خطر را کمتر کرد و از تردد اضافه خودروها نیز جلوگیری کرد بنابراین اکنون بهترین زمان است که این موضوع در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه به موضوع موتور سیکلت های برقی و خودروهای هیبریدی اشاره کرد و افزود: در موضوع موتور سیکلت های برقی حتماً باید به جایگاه شارژ آنها توجه شود و درخصوص خودروهای هیبریدی نیز بحث اختصاری بودن خودروها در نظر گرفته شود که قابل استفاده باشد.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به برخی از مواد برنامه پنج ساله دوم شهردرای تهران، اظهار داشت: براساس این برنامه شهرداری تهران موظف است تا پایان سال اول برنامه، برخی از لوایح از جمله نظارت بر معاینه فنی خودروها، لایحه اخذ عوارض آلاینده های صوتی، را به شورا ارائه کند.

وی همچنین یادآورد شد که پنج دستگاه اتوبوس سه کابین در پارکینگ شرکت واحد وجود دارد که به علت نیاز به سوخت یورو ۴ دارد در حال مستهلک شدن هستند، برای آنها چه برنامه ای دارید؟

دوستی: آمار مقایسه ای سال ۹۲ و ۹۳ ایراد دارد.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با انتقاد نسبت به گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران مبنی بر مقایسه تعداد روزهای سالم در سال ۹۲ و ۹۳ گفت: براساس گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بنزین مصرف شده در تهران در سال اخیر استاندار لازم را دارد، بنابراین چگونه است که روزهای سالم در سال ۹۳ تنها ۱۱ روز از سال ۹۲ بیشتر که بنزین غیر استاندار مصرف می شود، بیشتر است؟

آباد: عمر کاتالیست ها دو سال است لزوم معاینه فنی ۵ سال

معصومه آباد رئیس کمیته مدیریت بحران شورای شهر تهران نیز با اشاره به موضوع ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها، گفت: علاوه بر مشکلات زیادی که ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها ایجاد می کند، مدت عمر کاتالیست ها نصب شده بر روی خودروها نیز مهم است چرا که عمر مفید این قطعه ۲ تا ۳ سال بیشتر نیست و بدلیل انجام نشدن معاینه فنی و تعویض شدن بموقع این قطعه، آلایندگی خودروها بیشتر خواهد شد.

آباد با اشاره به اینکه در کشور سوئیس که خودروها با بهترین شرایط و استانداردها ساخته می شوند، معاینه فنی خودروها سال به سال انجام می شود، تاکید کرد: بحث معاینه فنی و شاخص هایی آلایندگی می کند را جدی بگیرید.

تقی ­پور: لایحه کاهش ترددهای درون شهری را به دولت ارسال کنیم

رضا تقی سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد کاهش تقاضای سفر توسط عضو شورا، گفت: این موضوع چند بخشی است و تنها در حوزه اختیارات شهرداری نیست، بنابراین شورا باید مصوبه ای را به شورای عالی استانها ارسال کند تا از طریق دولت یا مجلس این موضوع پی گیری و تقسیم مسئولیت شود تا ترددهای غیر متعارف کم شود.

تقی پور همچنین به موضوع تردد شبانه خودروهای سنگین در سطح شهر اشاره کرد و افزود: این خودروها علاوه بر اینکه معاینه فنی ندارند استانداردهای لازم برای ایمنی خود و شهروندان را نیز ندارند، بنابراین باید در این خصوص نیز چاره اندیشی شود.

سرخو: شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی شهرهای اقماری کمک کند

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه مطالعاتی مسائل جلوگیری از آلودگی هوا مطالعات خوبی انجام داده است، اظهار داشت: در بحث خرید و عملیاتی شدن خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی و فیلتر دوده از متخصص های بازرگانی استفاده کند تا این موضوع هر چه سریعتر به سرانجام برسد چرا که براساس مصوبه شورا نصب بخش از فیلترهای دوره تا قبل از پایی باید به نتیجه می رسید.

در ادامه سرخو به موضوع ۳۰۰ هزار تردد و جابجایی از شهرهای احتماری به تهران ،پرداخت و افزود: در شهرهای مجاور موضوع معاینه فنی خودروها جدی گرفته نمی شود و با تردد بالای این وسایل به تهران باعث آلودگی بیشتر پایتخت می شوند بنابراین پیشنهاد می دهم شهرداری تهران به سیستم حمل و نقل عمومی این شهرها کمک کند تا از این طریق جلوی ورود آلودگی های بیشتر به شهر را کنترل کند.

حجه الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران مبنی بر آلوده بودن هوای مناطق ۱۸ و ۲۱ گفت: در این مناطق به دلیل وجود دو جاده کرج، فرودگاه مهرآباد و کارخانجات صنعتی فراوان آلودگی هوا از سایر مناطق بیشتر است بنابراین باید این موضع در این مناطق به طور ویژه دیده شود و برای شهروندان آن مناطق امتیاز سلامت در نظر گرفته شود.

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران نیز بر همکاری بین بخشی در داخل شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد پارکینگ های زیر سطحی گفت: به نظرم زمان اجرای این موضوع دیر شده است و بهتر است به آن پرداخته شود و از طرفی خدمات فنی مثل پمپ بنزین ها نیز می توانند به این فضاها منتقل شوند چرا که از لحاظ اقتصادی نیز برای سرمایه

گذاران مقرون به صرفه است انصاری بر عدم نظارت راهوار بر خودروهای سنگین که شب ها در داخل شهر تردد می کنند، انتقاد کرد و گفت: بسیاری از این وسایل هیچ گونه استاندارد لازم را ندارند و امنیت شهروندان را به خطر می اندازند بنابراین پیشنهاد می دهم راهمایی و رانندگی بحث نظارت بر تردد این گونه خودروها را در دستور کار خود قرار دهد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تردد خودروهای سنگین در شب بدلیل نداشتن استاندارد لازم باعث آلودگی هوا می شوند، گفت: البته کنترل این وسایل به تنهایی از عهده پلیس راهنمایی و رانندگی بر نمی آید چرا که آنها نیز محدودیت های دارند و بهتر است در این زمینه اقدام و با همکاری شورا، شهرداری و پلیس راهوار انجام شود تا نتیجه کار مناسب تر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار