کد خبر: 673603
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
مدیر کل دفتر جمعیت وزارت بهداشت گفت: گیلان پیرترین استان، سیستان و بلوچستان جوانترین ا ست و میزان باروری در کشور به زیر ۱.۸ رسیده است.
فارس: محمداسماعیل مطلق در نشست خبری به مناسبت هفته سالمند گفت: در سال 57 سن امید به زندگی در کشور برای زنان 54 سال و مردان 53 سال بود اما اکنون برای زنان به 74 سال و برای مردان به 72.8 سال رسیده است.

وی ادامه داد: کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و 5 سال و کاهش مرگ و میر مادران باردار به 19 در 100 هزار تولد زنده از شاخص‌های موفقی است که به آن دست یافته‌ایم و اکنون ارائه خدمات بهداشتی -درمانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت حکایت از توجه ویژه به جمعیت سالمند دارد.

مطلق گفت: اکنون جمعیت سالمند معادل جمعیت کودک در کشور شده است به طوری که حدود 7 میلیون نفر از جمعیت کشور را جمعیت بالای 60 سال تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی اداره سالمندان از سال 85 در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر دو برنامه کشوری در دستور کار داریم که مراقبت‌های ادغام‌یافته سالمندی و شیوه زندگی سالم است که در سطح شبکه های بهداشتی کشور و برای گروه سنی سالمند اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: هدف از اجرای این برنامه‌ها کاهش بار بیماری در گروه سالمندان است و همچنین کاهش بار بیماری‌ها و معلولیت‌های شایع در این گروه سنی دنبال می‌شود به طوری که یک نوزاد از زمان تولد تا سن 85 سالگی حق دارد که زندگی بدون بیماری را تجربه کند.

مطلق گفت: بیش از 200 شهرستان درگیر برنامه مراقبت ادغام‌یافته سالمندان است که جمعیت حدود 2 میلیون و 218 هزار سالمند تحت نظر هستند و از این جمعیت که توسط غیرپزشک در سال گذشته تحت مراقبت قرار گرفته 356 هزار و 55 نفر و توسط پزشک یک میلیون و 643 هزار نفر بوده است.

وی هدف از اجرای برنامه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی را افزایش تعداد سالمندان با زندگی سالم و با کیفیت اعلام کرد و گفت: این برنامه در 343 شهرستان در حال انجام است که تا پایان سال 92 تعداد سالمندان آموزش دیده 2 میلیون و 742 هزار و 131 نفر گزارش شده است.

وی ادامه داد: سند ملی سلامت سالمندان مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی با عنوان برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایران در سال 91 تمام مراحل قانونی را گذراند و در شورای عالی سلامت و امنیت غذا به تصویب رسید و اکنون در حال اجرا است.

مطلق گفت: میزان باروری در کشور زیر 1.8 است و همچنین تعداد سالمندان با توجه به افزایش امید به زندگی بیشتر می‌شود بنابراین باید تلاش کرد تا میزان باروری به شاخص بالای 2 برود تا کشوری دارای جمعیت جوان، با نشاط و فعال داشته باشیم.

وی در رابطه با پیرترین و جوان‌ترین استان کشور از نظر شاخص سن گفت: استان گیلان پیرترین استان کشور است که 11.55 درصد از جمعیت آن را سالمند تشکیل می‌دهند و دلیل پیرترین بودن آن این است که میزان باروری در این استان زیر 1.8 است. از هر زوج یک یا کمتر از یک فرزند متولد می‌شود. ازدواج در این استان کاهش پیدا کرده و در مقابل طلاق زیاد شده است.

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: استان‌های مازندران با 9.81 درصد، آذربایجان شرقی 9.78 درصد، اصفهان 9.26 درصد، مرکزی 9.97 درصد، تهران 9.5 درصد، خراسان جنوبی 9.52 درصد و همدان 9.42 درصد پیرترین استان‌های کشور پس از گیلان هستند.

مطلق ادامه داد: در مقابل استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و جمعیت سالمند آن 4.72 درصد است و پس از آن استان هرمزگان با 5.62 درصد، بوشهر 5.94 درصد، خوزستان 6.6 و یاسوج 6.24 درصد دیگر استان‌های جوان از نظر هرم سنی هستند.

وی در مورد شایع‌ترین بیماری‌ها در گروه سالمندی گفت: بیماری‌های دهان و دندان که کمتر به آن توجه شده شایع‌ترین بیماری در سالمندان است که البته با اداره دهان و دندان وزارت بهداشت برای حمایت بیمه‌ای و دریافت خدمات بهتر بسته حمایتی طراحی شده است.

وی افزود: بیماری‌های قلبی- عروقی، مفاصل و استخوان و اختلالات خواب پس از بیماری‌های دهان و دندان به ترتیب بیشترین بیماری‌های سالمندی را تشکیل می‌دهند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار