کد خبر: 673582
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص فعالیت درمانگاه ها در مدینه گفت: به تعداد مجموعه‌هایی که بیش از ۷۰۰ زائر داشته باشند، درمانگاه وجود دارد. این درمانگاه‌ها شامل درمانگاه‌های هشت، ۱۶ و ۲۴ ساعته است که دو درمانگاه خاص بانوان هم برای اولین بار در این بین مشغول فعالیت هستند.
مهر: دکتر سیدعلی مرعشی در تشریح روند فعالیت مرکز پزشکی حج و زیارت در تمتع ۹۳ گفت: در دهم شهریور یک گروه شامل ۲۸ نفر از نیروهای خدماتی برای بازگشایی بیمارستان جدید مدینه‌منوره به عربستان سعودی اعزام شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ از یازدهم شهریور ماه نیز کار راه‌اندازی بیمارستان آغاز شد و پیش از ورود زائران بیمارستان با بخش‌های رادیولوژی، اورژانس، آزمایشگاه، سی. سی. یو و… به بهره‌برداری رسید.

مرعشی با اشاره به اینکه انبار دارویی که شامل یک صد و سه تن دارو بود در انتهای موسم عمره ارسال شده است افزود: بعد از انتهای عمره که کارهای ابتدایی بیمارستان انجام شده بود، به‌دلیل نداشتن مجوز بخش دفاع‌مدنی عربستان، مالک ساختمان اعلام کرد که انجام تخریب‌هایی در داخل ساختمان ضروری است و این‌کار را تقریبا انجام داده بود.

وی در خصوص فعالیت درمانگاه ها در مدینه گفت: به تعداد مجموعه‌هایی که بیش از ۷۰۰ زائر داشته باشند، درمانگاه وجود دارد. این درمانگاه‌ها شامل درمانگاه‌های هشت، ۱۶ و ۲۴ ساعته است که دو درمانگاه خاص بانوان هم برای اولین بار در این بین مشغول فعالیت هستند.

مرعشی با اشاره به افزایش تعداد پزشکان زن در کاروانها گفت: در سال گذشته 14 پزشک زن در مراکز درمانی مکه و مدینه حضور داشتند و امسال این تعداد به ۶۵ پزشک رسیده است. در واقع بدین نحو طرح انطباق قوانین شرع با خدمات پزشکی را به نحو مطلوب‌تری اجرایی کنیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به وجود بیماریهای واگیر دار گفت: هر ساله موضوع بیماریهای اپیدمی وجود دارد و خوشبختانه در مواردی این بیماریها جنبه فصلی داشته، مانند ویروس کرونا که از ۱۹ تیر تا امروز تنها چهار مورد جدید در عربستان ثبت‌ شده که هیچکدام در مکه و مدینه نبوده و نشان می‌دهد که از شرایط قبلی عبور کرده است.

مرعشی با اشاره به اینکه بیماری ابولا خاص غرب آفریقا و به‌ ویژه کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا است، افزود: عربستان هم ورود زائران غرب آفریقا را بدین کشور ممنوع کرده و دو مورد تب در عربستان گزارش شد که تصور می‌شد ابولاست، اما خوشبختانه با آزمایشهایی که سازمان بهداشت جهانی انجام داد، معلوم شد که این موارد ابولا نیستند.

وی افزود: با این همه در زمینه ابولا، جزوات لازم و دوره‌های آموزشی مرتبط برای پزشکان حج برگزار شده و یک سمینار سه روزه در زمینه وضع ایبولا در جده بناست برگزار شود که ما هم در آن حضور خواهیم داشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص توزیع دم‌ نوش های گیاهی میان زائران گفت: در درمانگاه‌ها این موضوع انجام شده اما برای کل زائران برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت، هرچند به‌دلیل محدودیت زمانی امکان اجرایی‌شدن این بحث فراهم نشد.

مرعشی با اشاره ضرورت فرهنگ سازی درباره نحوه تغذیه زائران ایرانی در ایام حج گفت: ما در روند عادی زندگی‌های خود نه این میزان از غذای گوشتی یا سرخ‌کردنی مصرف می‌کنیم و نه این‌همه نوشابه‌گازدارو باید با فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت روحانیون کاروانها در مسیر تغییر این فرهنگ گام برداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار