کد خبر: 673542
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
يك كارشناس بازار مسكن در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
مقداد همتي گفت: در شرايط فعلي وضعيت درآمدي دولت مشكل دارد و در نهايت بانك‌ها زير بار چنين وام 80 ميليوني مسكن نمي‌روند،‌ بنابراين اجرايي شدن اين طرح عملا منتفي است.
مشكلات 80 ميليوني براي گشودن قفل مسكن!جوان‌آنلاين: پس از ارائه طرح وام‌ 80 ميليوني مسكن از سوي وزارت راه و شهرسازي، مدير عامل بانك مسكن انتقاداتي را به طرح وارد كرد و با استناد به اظهارات منتقدين به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي يا بانك مسكن نمي‌توانند به راحتي از عهده تامين آن برآيند.

از سوي ديگر رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد راه اندازی این صندوق را طرحی خوب دانسته و بیان کرد که میزان وام اعطایی، نحوه بازپرداخت و نرخ سود آن باید مورد توجه قرار گیرد. اما به نظر مي‌رسد بدنه بانك مركزي نيز با تشكيل صندوق‌هاي زمين و مسكن و افزايش وام مسكن موافق نباشند و اقدام رئيس كل بانك مركزي در امضاي نامه مشترك با وزير راه و شهرسازي به رئيس جمهور نوعي انداختن مسئوليت به دوش وزارت راه و هيئت دولت باشد.

مقداد همتي، كارشناس بازار مسكن در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص طرح وام 80 ميليوني مسكن از سوي وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: بعيد به نظر مي‌رسد وام 80 ميليوني مسكن اجرايي شود. بحث اين است كه بانك‌ها به دو دليل زير بار اين وام نمي‌روند؛ ابتدا اينكه بازپرداخت اين وام طولاني است و در واقع حداقل 10 تا 15 سال باز پرداخت وام 80 ميليوني به طول مي‌انجامد. اما دليل ديگر اين است كه دولت مابه‌تفاوت سود را از 14 تا 25 درصد مصوب نمي‌كند و اين در حالي است كه در شرايط فعلي وضعيت درآمدي دولت مشكل دارد و در نهايت بانك‌ها زير بار چنين وامي نمي‌روند،‌بنابراين اين طرح عملا منتفي است.


همتي افزود: بحث اين است كه آقاي آخوندي و آقاي سيف در خصوص طرح وام 80 ميليوني مسكن به رئيس جمهور محترم نامه‌اي مبني بر پرداخت مابه‌تفاوت سود وام از 14 درصد به 25 درصد از سوي دولت، نوشتند اما با توجه به شرايط درآمدي فعلي دولت به نظر مي‌رسد اجرايي شدن اين طرح در حال حاضر امكان ‌پذير نيست.


اين كارشناس بازار مسكن در رابطه با راهكاري براي پيشنهاد به دولت در راستاي مسكن گفت: تنها راهكار براي حل مشكل مسكن بازگشت به ادبيات مسكن مهر البته با مد نظر قرار دادن اصلاحات دولت يازدهم است تا مشكل مسكن برطرف شود.
 
وي ادامه داد: مسكن مهر چند مولفه داشت؛ ابتدا در اختيار قرار دادن زمين صفر در اختيار متقاضي اعطاي وام و تسهيلات بانكي براي ساخت و حذف واسطه‌هاي مالكيتي،‌حال به جاي اينكه طرح وام 80 ميليوني اجرا شود،‌مي‌توان وام 40 ميليوني براي ساخت درنظر گرفت و در واقع  50 درصد اين وام 80 ميليوني خريد را كم كرد و 40 ميليون براي ساخت ارائه داد، اينگونه هم بازپرداختش راحت‌تر است و هم سود آن را مي‌توان كمتر كرد.

همتي اضافه كرد: دولت زمين‌هايي را در اختيار دارد كه مي‌تواند براي اين طرح استفاده كند و به عبارت ديگر از زمين صفر به قيمت صفر بهره‌برداري شود، مثل مسكن مهر. همچنين براي ساخت و ساز به جاي اينكه در شهرهاي جديد يا حاشيه‌ي شهرها مسكن ساخته شود مي‌توان از پتانسيل بافت‌هاي فرسوده شهرها استفاده كرد.

وي در پايان تاكيد كرد: دولت به جاي سياست‌هاي تحريك تقاضا بايد سياست‌هاي تحريك عرضه را در پيش بگيرد.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار