کد خبر: 673485
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
گلستان خود را برای برگزاری هشتمین جشنواره اقوام ایران زمین اماده می کند
بی شک استان گلستان یکی از کهن ترین استان های ایران به شمار می آید که در طول تاریخ مورد توجه تمام حکومت ها بوده است. گلستان به علت دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی و زیست محیطی از دوران پیش از تاریخ، به عنوان یکی از استقرارگاه های بشری مورد توجه بوده و امروز نیز اقوام و مذاهب مختلفی در آن سکونت دارند که با ارامش در کنار یکدیگر روزگار را سپری می کنند.
محمدرضاهادیلو

در سال 1384 اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان طی برنامه ای مدون و حساب شده تلاشی را اغاز کرد تا توانمندی های گردشگری و اکوتوریسم این استان را شناسایی کرده و این پتانسیل ها را به اقشار و لایه های مختلف چه در داخل و چه خارج از کشور معرفی نمايد که در همین راستا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در آن سال برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام گلستان ثبت و درج شد.

حال بعد از گذشت هفت سال اكنون گلستانی ها خود را برای برگزاری هشتمین دوره این جشنواره بين المللي آماده می کنند. جشنواره ای که می تواند ایران را در قابی کوچک به مدت چند روز به معرض دیدن و شناخت هموطنان و خارجی ها قرار دهد.

***

وقتی تاریخ را ورق می زنیم و پیشینه اقوام را مرور می کنیم، مشخص می شود که فرهنگ و تمدن استان گلستان با بیش از 7هزار سال قدمت یکی از کهن ترین نقاط سرزمین ایران است و در این سرزمین سرسبز و دل انگیز، بیش از 20 قوم با چنان وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند که توانسته اند از گلستان یک ایران کوچک بسازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با عنوان کردن اینکه ثبت جهانی برج آجری قابوس یکی از افتخارات این اداره در سال گذشته به شمار می آید، می گوید: گلستان از فرهنگ غنی و تمدن بیش از 7 هزار و 500 ساله برخوردار است و درحال حاضر در خصوص گردشگری با بیش از 900 میلیارد تومان سرمایه‏گذاری در گرگان کارهای بسیار ویژه ای شروع شده که با به ثمر رسیدن آنها حتما شاهد تحولات عظیمی در این استان خواهیم بود.

قربا عباسی، گلستان را به رنگین کمانی از اقوام مختلف تشبیه کرده و با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره اقوام برای استان یک ظرفیت بزرگ در معرفی و جذب گردشگر به حساب می‌آید، ادامه می دهد: در جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین، امسال میزبان گروه‌های موسیقی و هنرمندان صنایع دستی 31 استان کشور خواهیم بود که با دعوت و حضور بیش از 50 مهمان خارجی از سفارتخانه‌های 25 کشور مختلف در این جشنواره سعی کرده ایم بهترین راه را برای شناساندن ایران به دنیا و جذب توریست انجام دهیم.

دبیر برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین درگلستان، گذری به برنامه ها و اتفاقات سال قبل نیز می کند و با اعلام اینکه این جشنواره به برند استان تبدیل شده است، می گوید: پارسال حدود 70 هزار نفر در طول 4 شب برگزاری برنامه ها از این جشنواره بازدید کردند و بیش از 20 نفر از خارجی‌های مقیم استان نیز در این جشنواره حضور یافتند که برای گلستان، آمار بسیار خوبی به شمار می آید. البته پیش بینی های ما این است که امسال نیز بیش از80 نفر میهمان خارجی در هشتمین دوره این جشنواره بین المللی حضور داشته باشند که انشاالله بتوانیم بهترین استفاده ها را از آن ببریم.

عباسی ضمن اشاره به اینکه با تشکیل گروهی نسبت به آسیب شناسی جشنواره‌های قبلی اقدام شده، ادامه می دهد: دو کمیته به کمیته‌های جشنواره امسال افزوده شده که کمیته اقتصادی به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی و برگزاری همایش‌های اقتصادی با حضور کشورهایی که مراوده اقتصادی بیشتری وجود دارد و‌ کمیته آموزش به منظور ارائه آموزش های لازم به هتلداران ونیروهای پلیس در مسئله گردشگری و توریست تشکیل شده است.

*ویترین اکوسیستم

استان گلستان در میان تمام استان های کشور از موقعیت های منحصر بفردی برخوردار است که می تواند آن را به یک نقطه گردشگرپذیر ویژه در دنیا مطرح کند. بی شک گلستان در حوزه طبیعت گردی یک پایلوت محسوب می شود و دارای ظرفیت های تاریخی و فرهنگی بسیار است.

18 درصد خاک این استان را جنگل پوشانده است و دارای رودها، آبشارها و آب گرم های بسیاری است که این ظرفیت باعث شده تا در حوزه طبیعت گردی نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

چندی پیش مدیرکل کمیته ملی توافقات و همکاریهای گردشگری و کمیته ملی طبیعت گردی کشور، با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت های موجود در گلستان، این استان می تواند به لحاظ اکوتوریسمی در کشور مطرح شود، ساماندهی طرح جزیره آشوراده را مد نظر قرار داده و گفته بود: سعی می کنیم با حفظ هویت و توسعه پایدار گردشگری را در جزیره آشوراده گسترش و به حد قابل قبولی برسانیم.

محمدعلی فیاضی، ابلاغ یکی از دستورالعمل ها را مد نظر قرار داده و یادآورشده بود: با توجه به اینکه 30 اقامتگاه بومی گردی در کشور وجود دارد، گلستان نیز از این پتانسیل بهره مند بوده و مستعد است تا در بخش های جنگل و سواحل این کلبه ها را داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های این استان در بهره مندی از آبشارهاست که در این زمینه باید گلستان را یک ویترین از اکوتوریسم در نظر بگیریم که با حمایت های شایسته از آن حتما اتفاقات در خور توجهی به وقوع خواهد پیوست.

*گلستان، ایران کوچک

برنامه هایی در هشتمین جشنواره اقوام مد نظر قرار دارد که از این میان می توان به نمایشگاه صنایع دستی و جاذبه های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری، مراسم آیینی و موسیقی و همچنین معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام اشاره کرد.

دبیر برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در تشریح برنامه های جشنواره هشتم می گوید: نمایشگاه صنایع دستی بصورت سراسری و به منظور حمایت از هنرمندان این عرصه و با شرکت کلیه استانهای سراسر کشور و هنرمندان صنایع دستی خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان ،عراق و چند کشور دیگر در قالب 175 غرفه نمایشگاهی برپا خواهد شد.

وی ادامه می دهد: نمایشگاه جاذبه های گردشگری استانها نیز با حضور استانهایی از سازمانهای میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سراسر کشور در قالب چندین غرفه برپا خواهد شد. همچنین مراسم آیینی اقوام در قالب 22 گروه موسیقی و آیینی از استانهای مختلف کشور شامل گلستان، چهار محال و بختیاری، مازندران، گیلان، بوشهر، خوزستان، خراسان شمالی و جنوبی، آذربایجان، کردستان، فارس و... به معرفی فرهنگ اقوام خود خواهند پرداخت.

قربان عباسی به بخش نمایش آداب و سنن اقوام نیز اشاره کرده و تصریح می کند: در بخش نمایش آداب و سنن ومعرفی شیوه های زندگی اقوام، استان فارس (ایل قشقایی) و استان خراسان جنوبی با بر پایی آلاچیق عشایری، استان خوزستان با سیاه چادر، قوم قزاق و ترکمن با بر پایی آلاچیق و بومی های غرب استان با ایجاد مسکن روستایی و پخت غذا های سنتی و همچنین در هریک از شیوه های اقامت سنتی فوق در 18 سیاه چادر به معرفی و احیاء زندگی سنتی اقوام خود می پردازند .

*اهدافی بزرگ و دست یافتنی

جشنواره اقوام ایران زمین اهدافی را دنبال می کند که به عقیده مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، رسیدن به انها گام های بزرگی برای پیشرفت استان و ایران به شمار می اید.

عباسی می گوید: تعيين سياست ها و اهداف كلي توسعه گردشگري استان و همچنین ادغام گردشگري با سياست هاي توسعه كلان و الگوهاي كشور و ايجاد پيوندهاي نزديك ميان گردشگري و ديگر بخش هاي اقتصاد که موجب فراهم شدن شالوده اي منطقي براي تصميم گيري بخش هاي دولتي و خصوصي درباره توسعه گردشگري می شود از جمله این اهداف است.

وی ادامه می دهد: همچنین ايجاد چارچوبي براي هماهنگي موثر فعاليتها و سرمايه گذاري بخش هاي عمومي و خصوصي در توسعه گردشگري و ارائه معيارهایي براي نظارت مداوم در پيشرفت توسعه جهانگردي و نگهداشتن آن در مسيري معين و نزدیک نمودن هر چه بیشتر ارتباط في مابين دانشگاهها با دستگاههاي اجرايي مرتبط و ترويج فرهنگ قومي و منطقه اي از دیگر اهداف این جشنواره است که سعی می کنیم در کمترین زمان به انها جامه عمل بپوشانیم.

این مسئول، اجرای ایدآل جشنواره را منوط به همکاری و تعامل همه دستگاه های اجرایی استان دانسته و با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه‌هایی که به نوعی در امنیت و آسایش و رفاه شهروندان و میهمانان و گردشگران نقش دارند مانند پلیس‌، اورژانس، بهداشت و هلال احمر‌، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و... باید با تمام قوا به میدان بیایند و در جهت برپایی این جشنواره ما را یاری دهند، می گوید: جشنواره اقوام به آبروی استان تبدیل شده است و کلیه دستگاه‌های عضو باید تلاش کنند تا جشنواره هشتم بهتر از گذشته برگزار شده و نواقص جشنواره‌های قبلی به هیچ عنوان امسال تکرار نشود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اشاره به اینکه تا به امروز کارهای خوبی برای آماده سازی زیرساخت های برگزاری جشنواره انجام شده است، می گوید: در همین راستا 154 غرفه خدمات سفر برای گردشگران در گنبد و گرگان راه اندازی شد و در ستاد اجرایی خدمات هلال احمر با 33 پایگاه ثابت وسیار، پست های امداد ونجات جاده ای، 5 پست امداد و نجات ساحلی شامل 105 نفر در روز با 44 خودرو وآمبولانس فعالیت و همچنین 70 شرکت حمل ونقل در مجموع با دو هزار و 300 دستگاه ناوگان مسافری آمادگی لازم خود را در این راستا اعلام داشته اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار