کد خبر: 673340
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
تشديد ادبيات جنگ سردي كي‌يف براي جلب حمايت غرب
آتش بس در اوكراين بيش از آن چيزي كه به نظر مي‌رسد، شكننده است. ارتش اوكراين ديروز اعلام كرد، نيروهايش حمله جدايي طلبان را به فرودگاه دونتسك دفع كردند و رئيس‌جمهور اوكراين لفاظي‌هايش عليه مسكو را به اوج رساند و گفت كه روسيه مي‌خواهد اوكراين را از نقشه محو و اتحاد شوروي را بازسازي كند.
آتش بس در اوكراين بيش از آن چيزي كه به نظر مي‌رسد، شكننده است. ارتش اوكراين ديروز اعلام كرد، نيروهايش حمله جدايي طلبان را به فرودگاه دونتسك دفع كردند و رئيس‌جمهور اوكراين لفاظي‌هايش عليه مسكو را به اوج رساند و گفت كه روسيه مي‌خواهد اوكراين را از نقشه محو و اتحاد شوروي را بازسازي كند.
به گزارش جوان، آتش بس در هشتمين روز توافق بين دولت اوكراين با روس گرايان، بيش از هر زمان ديگري شكننده به نظر مي‌رسد. دولت امريكا اعلام كرد كه به خاطر دخالت روسيه در امور داخلي اوكراين و تشديد بحران در اين كشور، به اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه روسيه و در بخش نفت و دفاعي مي‌پردازد. تحريم‌هاي جديد امريكا بر شش بانك روسي شامل Sberbank كه بيشترين جابه جايي و حجم پولي را در روسيه در اختيار دارد اعمال شده و اشخاص و كمپاني‌هاي روسي نيز جزو ليست اين تحريم‌ها هستند. موازي با اين اقدام امريكا، تنش‌ها در شرق اوكراين نيز در حال افزايش است. دولت غرب گراي اوكراين مي‌گويد كه شمار زيادي از شورشيان با حمايت شش تانك روز جمعه به فرودگاه دونتسك حمله كرده‌اند اما سربازان اوكرايني اين حمله را دفع كرده‌اند. بي‌بي سي هم از قول خبرنگار خود در دونتسك گزارش كرد كه صداي تيراندازي و تبادل آتش در دونتسك قابل شنيدن است. در صورت صحت ادعاهاي طرف اوكرايني، درگيري‌هاي روز جمعه را بايد شديد‌ترين درگيري از زمان اجراي آتش بس قلمداد كرد. تشديد رويارويي ها، در سخنان تند و تيز ديروز آرسني ياتسنيوك نخست وزير اوكراين نيز نمايان شد. ياتسنيوك در يكي از تندترين موضع‌گيري‌هايش عليه روسيه، گفت كه مسكو مي‌خواهد اوكراين را «محو» و با اين كار« اتحاد شوروي را دوباره برقرار كند.»  به نظر مي‌رسد نخست وزير اوكراين كه با تهديد روس‌ها روبه‌رو است، با يادآوري دوران شوروي، ناتو و غرب را به حمايت جدي‌تر از اوكراين تحريك كند. نخست وزير اوكراين گفت: «هدف پوتين تسخير سراسر اوكراين است. . . او مي‌خواهد اوكراين را به عنوان يك كشور مستقل محو كند. » ياتسنيوك به خاطر همين، خواستار اين شد كه اتحاديه اروپا و امريكا، نقشي مستقيم در زمينه توافق صلح ايفا كنند به نحوي كه تضمين كننده حاكميت بلند مدت اوكراين باشد. به گزارش رويترز، ياتسنيوك گفت اوكراين در مقابل «جنگ طلب كليدي» كه همان روسيه است در «وضعيت جنگي» قرار گرفته است. او گفت: « ما همچنان در وضعيت جنگ هستيم و جنگ طلب كليدي، فدراسيون روسيه است... پوتين طالب يك كشمكش جديد در شرق اوكراين است.» نخست وزير اوكراين تأكيد كرد: «روس‌ها به مراتب بهتر از ما بازي مي‌كنند و دست بالا را دارند، ‌پوتين مي‌خواهد يك جنگ سرد ديگر در منطقه به راه بيندازد و دست خود را از سر اوكراين بر نمي‌دارد.» نخست وزير اوكراين يك بار ديگر تأكيد كرد كه پوتين با الحاق كريمه كارش تمامي نمي‌شود: «هدف او گرفتن كل اوكراين است... روسيه تهديدي براي نظم بين‌المللي و امنيت كل اروپا است. » او در پاسخ به سؤالي درباره الحاق اوكراين به ناتو تأييد كرد كه در حال حاضر چنين اتحادي امكان پذير نيست ولي تأكيد كرد: در شرايط ويژه كنوني، ناتو تنها ابزار حفظ اوكراين است.
   وزير انرژي اوكراين: زمستان دشواري پيش رو است
وزير انرژي اوكراين هشدار داد: بدون گاز روسيه، دولت به اتخاذ تدابير سختگيرانه در زمينه انرژي مجبور مي‌شود.  به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، يوري پرودان در كنفرانس بين‌المللي در كي يف، اعلام كرد: اگر روند تحويل گاز روسيه به اوكراين از سر گرفته نشود، دولت مجبور خواهد شد كه تدابير سختگيرانه اقتصادي را در زمينه انرژي به اجرا بگذارد. وي افزود: معتقدم كه مي‌توانيم پاييز و زمستان را پشت سر بگذاريم اما بايد تدابير ناخوشايندي را در زمينه كاهش مصرف انرژي اتخاذ كنيم. آندره كوبلوف رئيس شركت ملي نفت و گاز اوكراين نيز هشدار داده كه كي يف براي آنكه به خريد گاز از روسيه مجبور نشود بايد با صرفه‌جويي، 5 ميليارد مترمكعب گاز براي فصل زمستان ذخيره كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار