کد خبر: 673167
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
گردشگری، سبزترین درآمد قرن است
عاطف ناصری- فرماندار شهر سرعین

در ارتباط با نقش جاذبه های گردشگری در توسعه اقتصادی شهرها دو نکته اساسی را باید مد نظر قرار داد.

اول اینکه پارادایم های جدید ارتباطی به مدد رشد دیجیتال و فن آوری های جدید، فرصت خوبی برای انسانها فراهم آورده که پیگیری و تعقیب امورات اداری را فارغ از فضای فیزیکی خاص برای آنها میسر شود، به این معنی که می شود ماموریت ها و امورات مربوط به حوزه کاری را در فضای مجازی انجام داد و در این عصر که به رهائی انسانها از قید زمان و مکان منجر شده، فراغت بیشتری در متن کارها یافت و خارج از محیط اداری و سازمانی از فرصت تفریح و سرگرمی استفاده کرد.

دوم اینکه به لحاظ تراکم کالبدی و فیزیکی شهرها و تمرکز انسانها در سکونتگاههای متراکم، زندگی انسانها در محیط محصور و محدود صورت می گیرد. شیوه ای از زندگی با ذات آزادمنش انسانها در تضاد قرار می گیرد. انسان برای رهائی از این وضعیت بایستی تدبیری داشته باشد و شاید چاره سریع آن روی آوردن به طبیعت و فضای آزاد باشد. بنابراین هر منطقه ای که شرایط مطلوب از حیث اقلیم، آب و هوا و طبیعت مناسب داشته و دارای مواهب گوناگون الهی و طبیعی باشد، شاهد حضور افرادی خواهد بود که از تراکم و تمرکز و قیل و قال شهرها در رنج بوده و بدنبال نقاطی برای تفریح و طبیعت گردی می گردند.

این دو پارادایم جدید در کنار حلقه های صنعتی گردشگری زمینه مساعدی برای رشد گردشگری در سطح جهان بوجود آورده و همه ساله بر حجم گردشگران داخلی و بین المللی افزوده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری که ایران هم عضو آن می باشد، نزخ رشد سالانه گردشگری جهان 4درصد است. به این مفهوم که در عرض 20 سال تعداد گردشگران بین المللی دو برابر خواهد شد و این رشد درآمد کشورها را از محل گردشگری دو برابر خواهد کرد، یعنی این امکان برای کشورها و مناطق دارنده جاذبه های گردشگری فراهم خواهد شد که بتوانند از این شرایط جدید استفاده بکنند.

صادرات نامرئی

بی جهت نیست که امروزه در ادبیات اقتصادی از گردشگران بعنوان صادرات نامرئی یاد می شود. به این معنی که اگر بخشی از درآمد ارزی کشورها از محل صادرات کالا و خدمات تحصیل می شود و صدور محصولات برای دولتها از اولویت خاصی برخوردار است، راههای دیگری نیز وجود دارد که می توان با برنامه ریزی منطقی از آنها برای کسب ارز استفاده کرد. یکی از آن راهها توجه به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و جذب گردشگر می باشد. پس با اذعان به اینکه گردشگری و توریسم پذیری یکی از مصادیق بارز صادرات نامرئی است، کشورها و مناطق دارنده جاذبه های گردشگری می توانند با سرمایه گذاری مناسب از محل جذب گردشگران بین المللی ارز بدون هزینه وارد کشور کنند و از مزایای آن برای توسعه اقتصادی بهره مند شوند. در مقابل و با تمرکز به گردشگران داخلی و جذب بیشتر آنها به محیط های جذاب داخلی نیز می توان مانع خروج ارز از کشور شد.

با این تحلیل و با در کنار هم قرار دادن پارادایم های جدید و سایر قابلیت های اقلیمی، طبیعی، تاریخی از جمله آب های گرم معدنی ، ارتفاعات سر سبز دامنه سبلان، شرایط آب و هوایی و آثار تاریخی و باستانی در نقاط مختلف سرعین پیش بینی می شود این شهر در آینده ای نزدیک به یکی از کانون های مهم گردشگری در سطح بین المللی تبدیل شود و پذیرای خیل عظیم گردشگران از اقصی نقاط جهان و کشور باشد.

بنابراین توسعه آتی شهرستان بسیار مناسب و مطلوب ارزیابی می شود و این قابلیت در این منطقه وجود دارد که به یکی از قطب های بی نظیر گردشگری در جهان تبدیل شود و این ویژگی می تواند در توسعه اقتصادی استان اردبیل و حتی شمال غرب کشور موثر واقع شود.

*

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار