کد خبر: 673158
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
دبیر یادواره شهدای روحانی کاشان در گفتگو با جوان:
برگزاری بزرگداشت و یادواره شهدا در بسیاری از شهرها و استان های کشور حال و هوای خاصی دارد و استقبال مردم و بخصوص جوانان از این یادواره ها بیانگر این است که چقدر دل ها برای حفظ و پاسداشت رشادت های رزمندگان اسلام در طول 8سال دفاع مقدس آماده است.
محمدرضاهادیلو

در هفته اول مهرماه یادواره شهدای روحانی و تجلیل از ایثارگران روحانی کاشان و آران و بیدگل در کاشان برگزار خواهد شد که کاری ویژه برای این منطقه به شمار می آید. به همین بهانه به سراغ حجت الاسلام والمسلمین احسان الله محمدی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه کاشان و دبیر این یادواره رفتیم تا در گفتگویی کوتاه از چند و چون این مراسم آگاه شویم:

***

در ابتدا بفرمایید، چرا شهدای روحانی را انتخاب کردید و به صورت خاص به سراغ این گروه از شهدا و ایثارگران رفتید؟

پس از بررسی ها و مطالعات کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم، روحانیون جزو شهدایی هستند که از چند بعد می توان به آنها پرداخت به همین خاطر، خواستیم یک اطلاغات و شناسایی بیشتر و بهتری از شهدای روحانی به نسل جوان و جامعه جهت معرفی آنها صورت بگیرد و خدمات و ایثارگری های این عزیزان بازگو شود. ما معتقدیم ویژگی های بارز شهدای روحانی از این طریق بهتر به بطن جامعه منتقل می شود و این یادواره می تواند یک کار نو و جدید باشد که الگوهای بزرگی را به جوان و دانشجویان معرفی نماید.

* شهرستان های کاشان و آران و بیدگل چند شهید روحانی را تقدیم انقلاب کرده و چند جانباز و ایثارگر روحانی را در دل خود حفظ می کنند؟

در کاشان و آران وبیدگل 103 شهید روحانی و حدود 250 ایثارگر و جانباز وجود دارد که در این یادواره از خانواده تمام شهدا و ایثارگران دعوت به عمل آمده تا با گردهمایی در این نقطه، علاوه بر گرامیداشت یاد دوستان به آسمان رفته شان، با ملاقات یکدیگر و دیدار با همرزمان و مرور خاطرات 8سال دفاع مقدس، یکبار دیگر با آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت نمایند.

آیا میهمانان خاصی برای این یادواره دعوت خواهند شد؟

از میهمانان ویژه این یادواره می توان به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه تهران که سخنران یادواره نیز خواهند بود، ائمه جمعه برخی شهرها، فرمانده هان سپاه استان های همجوار، مسئول نمایندگی ولی فقیه، حضرت آیت ا.. طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و همچنین از علما و اساتید کاشان که در حوزه علمیه قم حضور دارند، اشاره کرد که جزو مدعوین هستند. البته حضرت آیت ا.. نمازی امام جمعه کاشان نیز به عنوان میزبان پذیرای میهمانان خواهد بود.

چه برنامه هایی در کنار این یادواره اجرا خواهد شد؟

در کنار یادواره، چندین کار و برنامه دیگر نیز انجام خواهد شد که نمایشگاهی با عنوان "نقش روحانیت در جبهه و جنگ" از جمله انهاست. در این نمایشگاه، آثار شهدای روحانی و ایثارگران و همچنین دست نوشته ها و دلنوشته ها و وصیت نامه شهدا به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین آثاری که به عنوان کتاب یا مقالات شهدا وجود دارد نیز به معرض دید حضار قرار می گیرد.

البته در این یادواره، از سایت شهدای روحانی شهرستان نیز رونمایی خواهد شد و از این پس هر نوع خبر و اتفاق و بطور کلی، تمام برنامه از طریق این سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

از چندی قبل و هم راستا با این یادواره یک مسابقه مقاله نویسی طراحی و فراخوانش منتشر شد که از فعالان حوزه های علمیه و جوامع دانشگاهی خواسته شده تا مقالات خود را با موضوع "نقش روحانیت در جبهه وجنگ" به دبیرخانه یادواره ارسال نمایند. مقالات خوبی به دستمان رسیده و هنوز هم می رسد تا پس از کارهای کارشناسی و با انتخاب هیات داوران، در روز مراسم از برترین آنها تجلیل و جوایزی به آنها اهدا خواهد شد.

یادواره شهدای روحانی چه اهدافی را دنبال می کند؟

از اهداف این یادواره می توان به تبیین و به تصویر کشیدن نقش روحانیون در جبهه و جنگ اشاره کرد. نقشی که هم رزمی و هم تبلیغی بوده و به گواه آنان که دوران دفاع مقدس را تجربه کرده اند، در اکثر مواقع، حضور روحانیون در جبهه موجب تقویت و بالا رفتن روحیه رزمندگان می شده است. حضور در جبهه ها در دوران دفاع مقدس وظیفه همه اقشار جامعه و آحاد ملت بود و این کار یک واجب شرعی بود که اهمیت دفاع را چند برابر می کرد.

حال امروز وظیفه ماست که با معرفی این شهدا به نسل جوان به عنوان الگوهای ایثار و شهادت و معنویت و تقوا حداقل ذره ای از دینمان را به آنها ادا کرده باشیم.

در طول تاریخ، روحانیت دفاع از اسلام و جامعه اسلامی را از وظایف اصلی خود می دانسته و می داند و گواه این ادعا هم شهداییست که این جامعه در راه حفاظت از اسلام تقدیم کرده است.

و هدف دیگر برگزاری این یادواره که بسیار برای ما اهمیت داشته و بر آن تاکید داریم، تداوم راه شهدا و آموزش به نسل جوان جامعه برای حرکت در این مسیر است که می تواند ما را سربلند و سرزنده و پیروز در میدان های مختلف و بخصوص در رویا رویی با دشمنان بکند.

ما برای رسیدن به اهدافمان از هیچ کوششی فروگدار نیستیم و در همین راستا، یادواره شهدای روحانی کاشان و اران وبیدگل همراه با تجلیل از ایثارگران روحانی این منطقه در تاریخ سوم مهرماه مصادف با سالروز شهادت امام جواد(ع) در حسینیه شهدای سپاه ناحیه کاشان برگزار خواهد شد که سخنران آن حجت الاسلام سید احمد خاتمی است. در این یادواره از تعدادی از ایثارگران، به نمایندگی از جامعه همرزمان و شهدای زنده و همچنین از یادگاران شهدا و والدین آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار