کد خبر: 673148
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
مطالعات نشان مي دهد که عامل اصلي آلايندگي هواي شهرها، وسايل نقليه هستند و مطالعات دقيق تر ثابت کرده که موتور سيکلت ها در بين وسايل نقليه، متهم شماره يک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگي هوا نقش دارند...
راضیه کشاورز

از این رو چند سالي است که مسئولان و توليد کنندگان به اجماع رسيده اند که به تدریج موتور سيکلت هاي دو زمانه را از چرخه توليد خارج کرده و شماره گذاري آنها را متوقف کنند و در حرکت بعد، براي جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي بنزيني اقدام کنند.  همچنین اعلام کرده اند بر اساس مصوبات هیات دولت، موتور سیکلت های برقی را طی یک برنامه پنج ساله جایگزین موتور سیکلت های بنزینی خواهند کرد، البته سازمان ها و مؤسسات دولتی نیز باید در جریان جایگزینی محصولات جدید، خرید موتور سیکلت های برقی را مد نظر قرار دهند و واحدهای تولیدی نیز به تدریج تولید موتورسیکلت های برقی را در کنار مدل های بنزینی قرار دهند تا به صورت پلکانی تولید موتورسیکلت های بنزینی کاهش و مدل های های برقی آن افزایش یابد.

**************

پس از تصمیم برای تولید موتورسیکلت های بنزینی، شرکت ژاپنی تراموتور سازنده خودروهای الکتریکی سازگار به محیط‌ زیست اعلام آمادگی کرد که با همکاری یک شرکت توزیع کننده ایرانی، محصولات خود را در ایران به فروش خواهد رساند.این توافق میان شرکت تراموتور و یک شرکت ایرانی به مدت ۵ سال منعقد شده است.

اما بايد به اين موضوع توجه شود که موتور سيکلت، مرکب اقشار کم بضاعت است و اگر قيمت موتور سيکلت هاي برقي معادل با موتورسيکلت هاي بنزيني و يا بيشتر از آنها باشد اين طرح با شکست همراه خواهد شد.

شواهد نشان مي دهد موتور سيکلت هاي برقي از لحاظ قيمت، توان رقابت با قيمت ناچيز موتور سيکلت هاي بنزيني رنگارنگ چيني که در کشورمان مونتاژ مي شوند را ندارد.

تعرفه گمرکی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران حدود ۵۹ درصد است اما مشوق‌های جدید برای موتورهای برقی، این تعرفه را برای این نوع موتورها به ۴درصد کاهش داده است.

در حال حاضر این موتورها از چین وارد می شوند و از سوی دیگر واحدهای تولید موتورسیکلت های برقی در ایران نیز تولید خود را آغاز کرده اند و تا دو سال آینده در تولید این موتورسیکلت ها به صورت کامل خود کفا خواهیم شد و نیاز به واردات نخواهیم داشت، مگر در بحث تولید باطری که امید است شرکت های داخلی بتوانند آن را پوشش دهند.

قیمت این موتورها بر اساس مدل و ولتاژ آن ها بین یک میلیون تا دو و نیم میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت معتقد است: سازمان های دولتی باید نسبت به خرید موتورهای برقی اقدام کنند تا در این راستا ضمن فرهنگ سازی، تولید کننده های موتورسیکلت های برقی نیز حمایت شوند تا امکان تولید انبوه فراهم شود و استفاده از این موتورها افزایش یابد زیرا در غیر این صورت گرایش مردم همچنان به سمت موتورسیکلت های بنزینی خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که با تولید موتورهای برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، میزان تصادفات نیز کمتر شده و بنزین کمتری به هدر می رود.

اصفهان، پیشگام در استفاده از موتورسیکلت های برقی

از آنجا كه پليس اصفهان هميشه در طرح هاي اجتماعي و انتظامي پيشتاز بوده و سعي كرده تا الگوساز باشد، اين بار نيز به عنوان اولين استان در كشور طرح استفاده از موتورهاي برقي در گشت هاي پليس راهور را راه اندازي كرد تا زمينه را براي ترغيب و تشويق مردم به بهره برداري از اين موتورها فراهم كند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" می گوید: مدت ها در اتاق هاي فكر اين فرماندهي با اساتيد دانشگاه ها و كارشناسان انتظامي در خصوص راهكارهاي كاهش تلفات انساني ناشي از تصادفات موتورسواران بحث و تبادل نظر مي شد تا اينكه بهترين راهكار از سوي اعضاي اين جلسات، ترغيب و تشويق مردم به استفاده از موتورهاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني اعلام شد.

سردار عبدالرضا آقاخاني می افزاید: جلوگيري از آلودگي هوا، پيشگيري از حداقل 30درصد از مرگ وميرهاي تصادفات موتورسواران، كمك به بهداشت روح و روان جامعه و آرامش دادن و جلوگيري از آلودگي صوتي، صرفه جويي در مصرف سوخت و كمك به اقتصاد كشور و كمك به سهل و آسان شدن تردد با موتورسيكلت از جمله مزيت هاي استفاده از موتورهاي برقي است.

وی با بيان اينكه هم اكنون براساس آمارهاي به دست آمده 56 درصد از جرايم شهري به وسيله موتورسيكلت هاي بنزيني و به اصطلاح موتورهاي تيزرو انجام مي شود، می گوید: يكي از مزيت هاي مهم بكارگيري اين نوع موتورها پيشگيري از وقوع جرايم به خصوص سرقت است.

اين مقام انتظامي تصریح می کند: شهرداري اصفهان که هميشه و در همه حال يار و مددكار پليس بوده و در طرح هاي انتظامي و ترافيكي به كمك پليس آمده،اين بار نيز آمادگي خود را اعلام كرده كه در طرح خريد و تعويض موتورسيكلت هاي بنزيني به برقي پيش قدم شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اعلام اینکه در مرحله نخست این طرح، پلیس راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان به 10 دستگاه موتور برقی مجهز شد، می گوید: به زودی 10 دستگاه دیگر به این طرح افزوده خواهد شد.

وی از تعدیل موتورسیکلت‌های اسقاطی به موتورسیکلت‌های برقی توسط شهرداری اصفهان خبر داده و می افزاید: شهرداری اصفهان در یک حرکت مثبت اعلام آمادگی کرده به منظور کاهش آلایندگی ها در این کلان شهر، موتورسیکلت‌های اسقاطی را به برقی تبدیل کند.

سردار آقاخانی هزینه اجرای این طرح را 250 میلیون ریال عنوان کرده و می گوید: سرعت این موتورها 50 تا 60 کیلومتر است و بدون آلودگی صوتی و هوا با برق شارژ می‌شوند.

وی با بیان اینکه هنگام اتمام شارژ باطری، این موتورها با استفاده از پدال تبدیل به دوچرخه می‌شوند، می افزاید: از این موتورها در محدوده تاریخی و مرکزی شهر اصفهان همچون چهارباغ اصفهان و اطراف میدان امام که خودرو عبور نمی‌کند، استفاده می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان ابراز اميدواری می کند با همت مسؤولان و مشاركت خوب مردم اصفهان استفاده از موتورهاي برقي در این شهر همگاني شود تا از اين طريق استان اصفهان بتواند رتبه اول كشته هاي موتورسيكلت در كشور را به رتبه اول كاهش فوتي هاي ناشي از تصادفات موتورسيكلت ها تبديل كند و قطعاً تحقق اين هدف دور از دسترس نخواهد بود.

موتورسیکلت های بنزینی، عامل اصلی آلودگی هوا

کارشناسان معتقدند در شرايطي که طبقه ضعيف جامعه، توان خريد موتور سيکلت هاي برقي را به دليل قيمت بالاي آنها نخواهند داشت، شهرداري هاي کلانشهرها بايد در اين رابطه ورود پيدا کرده و موتور سيکلت برقي را با سوبسيد در اختيار شهروندان قرار دهند و در مقابل آن، برق مورد نياز براي موتورسيکلت ها را در ايستگاه هاي شارژ گرانتر بفروشد و ما به التفاوت قيمت برق را از وزارت نيرو پس بگيرند.

به گفته کارشناسان، مزيت اين روش اين خواهد بود که راکب موتور سيکلت در نهايت قيمت واقعي وسيله خريداري شده خود را مي پردازد اما در زمان طولاني تر، به اين ترتيب به نقدينگي او فشار وارد نمي شود و از طرفي ديگر شهرداري نيز سرمايه گذاري خود را پس مي گيرد.

شهردار اصفهان يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا در شهرها را تردد موتورسيكلت‌های بنزینی می داند و می گوید: طرح جايگزين كردن موتورسيكلت‌هاي برقي با موتورسيكلت‌هاي بنزيني یکی از تصمیم های خوب زیست محیطی است که باید جدی گرفته شود.

سيدمرتضي سقائيان نژاد ادامه می دهد: در اين رابطه با 4 كارخانه وارد مذاكره شده كه اميدواريم اين طرح در سال جاري عملياتي شود.

وي خاطرنشان می کند: با وجود اينكه قيمت موتورسيكلت‌هاي برقي 3 برابر موتورسيكلت‌هاي بنزيني است اما اين نوع موتورسيكلت‌ها تاثير بسزايي در كاهش آلودگي هوا دارند.

اجرای سیاست های تشویقی ضروری است

از آنجا که موتورسيکلت هاي بنزيني 8 برابر خودروهايي با استاندارد يورو 2 آلودگي توليد مي کنند و در کلانشهري مانند اصفهان که بر اساس آمارهاي غير رسمي، حدود 3 هزار موتور سيکلت بنزيني در آن تردد مي کنند بايد برنامه ريزي هاي جامع تري صورت گيرد تا در آينده امکان تنفس از شهروندان گرفته نشود.
تامين شارژ موتورسيکلت هاي برقي، جانمائي، تملک زمين، برپايي ايستگاه هاي تامين برق، نحوه رساندن برق به موتورسيکلت ها و تامين ايمني موتورهای برقی نيازمند برنامه ريزي است.

از نظر قيمت نيز موتورسيکلت هاي برقي با توان يک الي 2 کيلو وات که توسط چين توليد مي شوند قيمتي در حدود 300 الي 500 دلار دارند و نمونه هاي اروپايي آن نيز قيمتي در حدود 1000 تا 2000 دلار دارند. اما موتورسيکلت هاي با توان فراتر از اين و تا سقف 8 الي 10 کيلو وات تنها در اروپا و امريکا عرضه مي شوند و قيمت آنها نيز در مقياس 10 الي 20 هزار دلار است که البته هزينه هاي گمرک را نيز بايد براي وارد کردن اين موتورها به کشور محاسبه کرد.

همچنين در کنار قيمت اوليه موتور سيکلت هاي برقي، قيمت باتري آنها نيز موضوع ديگري است که بايد در رابطه با آن برنامه ريزي شود.

اگر باتري موتورسيکلت هاي برقي از نوع سرب - اسيدي باشد نيازمند تعويض پس از حدود 300 الي 500 مرتبه استفاده است اما باتري هاي ليتيومي قيمت بيشتري دارند و تا 2 هزار مرتبه شارژ و دشارژ دوام مي آورند.

به هر ترتيب، با ورود موتورسيکلت برقي بايد سياست هاي تشويقي مطلوبي در اختيار خريداران آنها قرار گيرد زيرا موتورسيکلت هاي بنزيني موجود در کشور آنقدر ارزان هستند که وقتي توسط پليس توقيف مي شوند، براي صاحب آن صرف ندارد که براي ترخيص موتورسیکلت خود پول پرداخت کند، از این رو چنانچه تسهيلات ويژه در اختيار شهروندان قرار نگيرد کمتر کسي حاضر به خريداري موتورسیکلت های برقی خواهد بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد رشا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
1
خواهشمند م به این پرسش پاسخ قطعی دهید و لطفا انرا به این ادرس ایمیل فرمایید بسیار بسیار ممنون میشوم ایا این موتور سیکلت های برقی به گواهینامه نیاز دارد یا خیر برخورد پلیس متاسفانه دو گانه است بعضی از این اقایان مهنع حرکت شده میگویند گواهینامه گروهی هم میگویند نیازی ندارد لطفا به این پرسش پاسخ قطعی دهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار