کد خبر: 673005
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
«ملكه» برنده مطلق جوايز جشن خانه سينما
محمد‌علي باشه آهنگر از جمله كارگرداني‌هاي ايراني است كه با وجود گذر سن و سال او از 50، هنوز مي‌توان او را در عرصه فيلمسازي جوان دانست و صاحب آينده.
ايرج فتح‌اللهي
محمد‌علي باشه آهنگر از جمله كارگرداني‌هاي ايراني است كه با وجود گذر سن و سال او از 50، هنوز مي‌توان او را در عرصه فيلمسازي جوان دانست و صاحب آينده.

اين كارگردان كارآزموده كه با گذران تحصيلات كارگرداني از دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر و در كسوت بازيگري و نويسندگي در عرصه كارگرداني حضور يافته است، نشان داده كه مي‌توان او را از كارگردانان خوش‌ذوق انقلابي دانست كه دردمندي و انقلابي‌گري و تعلق خاطر به عرصه جهاد و شهادت همواره همراه او و آثار اوست. حضور او در مقام كارگرداني فيلم بلند از سال 78 و با ساخت «نيمه گمشده» آغاز شد. او در ادامه و سه سال بعد «نبات داغ» را ساخت، اما ساخت و عرضه فيلم قابل تحسين «فرزند خاك» در سال 1386 نشان داد كه او را مي‌توان يكي از اميدهاي سينماي انقلاب دانست. فرزند خاك به دلايل متعدد آنگونه كه مي‌بايد ديده نشد اما اين چيزي از محاسن اين فيلم بسيار خوب نمي‌كاهد.

«بيداري رؤياها» ديگر فيلم اين فيلمساز دفاع مقدسي هم با بازي درخور امين حيايي، گذشته از برخي صحنه‌هاي آن كه اگر از فيلم جدا هم مي‌شد در كشش و داستان فيلم خلأ ايجاد نمي‌كرد، فيلمي درخور و قابل اعتنا در سينماي ايران به‌طور عام و در سينماي دفاع مقدس به طور خاص بود.

 باشه‌آهنگر دغدغه‌هاي دفاع مقدسي خود را همراه داشت و پس از مدت‌ها بست‌نشستن در آبادان و خرابه‌هاي به يادگار مانده از سال‌هاي دفاع مقدس، آخرين فيلم خود يعني ملكه را در سال 1390 ساخت. باشه‌آهنگر تلاش نمود در اين فيلم با ادبياتي جهان شمول به جنگ بپردازد، اما در بيان اين گفتمان با لكنت‌ها و خلأ‌هايي مواجه شد. با اين وجود و با قدري اغماض از اين ماجرا، آنقدر طرح اصلي فيلم، كارگرداني و بازي‌ها و طراحي‌هاي صحنه در اين فيلم از قوام بهره‌مند بود كه نمي‌شد به راحتي از اين فيلم گذشت. با اين وجود اين فيلم با بداقبالي مواجه شد و آنچنان كه بايد و شايد در سي‌امين جشنواره فيلم فجر با روي خوش داوران روبه‌رو نشد.

اما روز گذشته و در حالي كه اعضاي خانه سينما گرد هم آمده بودند تا بهترين توليدات سينماي ايران را معرفي كنند، اين محمدعلي باشه‌آهنگر بود كه با كسب 10تنديس از شانزدهمين جشن سينماي ايران توانست سرآمد فيلم‌هاي ايراني باشد. «ملكه» اگرچه نتوانسته بود آنچنان كه بايد از داوران جشنواره فيلم فجر دلربايي كند، اما خانه سينما در حالي به او اهدا شد كه بارها اين خانه و برخي انتخاب‌ها و اعضايش نشان‌داده‌اند كه بي‌ميل به درآوردن اداهاي روشنفكري نيستند.
اين جايزه به واقع خسته نباشيد و دست‌مريزاد سينماي ايران است به باشه آهنگر، كارگردان بي‌ادعاي سينماي دفاع مقدس كه سال‌ها براي اين سينما تلاش و به آن اهتمام نموده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار