کد خبر: 672996
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
متحدان امريكا حاضر به مشاركت در ائتلاف نيستند
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا بامداد پنج‌شنبه، از استراتژي چهار ستوني خود براي مقابله با گروه تروريستي داعش رونمايي كرد، استراتژي‌اي كه خود امريكايي‌ها مي‌گويند بر اساس مشاركت 40 كشور پايه‌گذاري شده ولي نه تنها در خارج امريكا در مورد شكل‌گيري و چشم انداز چنين ائتلافي ترديد است، بلكه در داخل امريكا هم اين استراتژي با واكنش منفي روبه‌رو شد.
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا بامداد پنج‌شنبه، از استراتژي چهار ستوني خود براي مقابله با گروه تروريستي داعش رونمايي كرد، استراتژي‌اي كه خود امريكايي‌ها مي‌گويند بر اساس مشاركت 40 كشور پايه‌گذاري شده ولي نه تنها در خارج امريكا در مورد شكل‌گيري و چشم انداز چنين ائتلافي ترديد است، بلكه در داخل امريكا هم اين استراتژي با واكنش منفي روبه‌رو شد.
به گزارش «جوان»، يك روز بعد از اعلام استراتژي چهارستوني باراك اوباما براي رويارويي با گروه تروريستي داعش، جان كري وزير خارجه امريكا در حال رايزني با چند كشور خاورميانه است تا مشاركت آنها را براي مقابله با آن جلب كند. «جان‌كري‌» روز جمعه وارد آنكارا شد تا با مقام‌هاي اين كشور در مورد نحوه مشاركت در جنگ عليه داعش رايزني كند، كشوري كه در اجلاس روز پنج‌شنبه جده با حضور 11‌كشور خاورميانه، حاضر نشد بيانيه اين كشورها براي مبارزه با داعش را امضا كند.

معاون وزير خارجه تركيه كه به جاي احمد داووداوغلو در نشست جده شركت كرده بود، از بيان اينكه چرا آنكارا بيانيه را امضا نكرده، خودداري كرد ولي منابع غير رسمي در آنكارا مي‌گويند تركيه به خاطر اينكه 49 شهروندش به دست عناصر داعش در موصل گروگان گرفته شده‌اند، با شرايط ويژه‌اي مواجه است. اوباما در نطق سحرگاه پنج‌شنبه خود گفت كه جان كري را به اروپا و خاورميانه خواهد فرستاد تا شركاي بيشتري در جنگ عليه داعش شركت كنند ولي جداي از تركيه، چندين متحد امريكا به صراحت گفتند در ائتلافي كه اوباما از آن صحبت كرد، حضور نخواهند يافت يا اينكه دست‌كم وارد فاز رويارويي نظامي با داعش نمي‌شوند. به گزارش دويچه وله، فرانك والتر اشتاين‌ماير وزير خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در كنفرانس خبري مشترك با فيليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس گفت كه براي همكاري در حمله هوايي به مواضع نيروهاي داعش نه از آلمان درخواستي شده و نه اين كشور در چنين عملياتي شركت خواهد كرد. لندن نزديك‌ترين متحد امريكا در اروپا نيز گفته كه فقط از «‌رويكرد كلي‌» امريكا براي مبارزه با داعش حمايت مي‌كند. فيليپ هاموند وزير خارجه انگليس در ملاقات با اشتاين ماير گفت: « انگليس به صورت كلي از رويكرد امريكا براي توسعه و تشكيل ائتلاف بين‌المللي عليه دولت اسلامي (داعش) حمايت مي‌كند اما انگليس در هيچ‌گونه حمله هوايي در سوريه شركت نخواهد كرد.»

وزير امور خارجه انگليس در ادامه تأكيد كرد: «ما در اين باره سال گذشته در پارلمان خودمان بحث و رايزني كرديم و ما در موضع خود بازنگري نخواهيم كرد.» البته بعد از موضع‌گيري فيليپ هاموند، دفتر ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس با انتشار بيانيه‌اي سخنان هاموند را رد و تأكيد كرد كه دولت لندن استفاده از نيروهاي هوايي خود را براي مبارزه با داعش منتفي نمي‌داند. با اين حال، موضع وزير خارجه انگليس نشان داد  كه لندن، در مورد حضور در ائتلاف امريكا عليه داعش ترديد جدي دارد. ظاهراً در بين شركاي اروپايي بزرگ امريكا، اين فقط فرانسوي‌ها هستند كه گفته‌اند در رويارويي نظامي عليه داعش شركت مي‌كنند، موضعي كه خود فرانسوي‌ها حاضر نيستند به صراحت آن را ابراز كنند.

فرانسوا اولاند ديروز در بغداد در كنفرانس خبري با حيدر العبادي، نخست وزير عراق بدون اشاره به نحوه مشاركت كشورش در مبارزه با داعش، تأكيد كرد كه در نشست كشورهاي كمك‌كننده به عراق كه قرار است دوشنبه در پاريس برگزار شود راه‌هاي كمك به عراق در مقابله با داعش بررسي خواهد شد. اين در حالي است كه العبادي گفت كه پاريس در حملات هوايي به مواضع تروريست‌ها در عراق مشاركت خواهد كرد. خوا چون اينگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز  در چارچوب سياست سنتي «عدم مداخله» گفت كه پكن معتقد است در راه مقابله با تروريسم بايد به قانون جهاني، حق حاكميت، حق استقلال و تماميت ارضي كشورها احترام گذاشت.

كري: جنگ با داعش نداريم

يك روز بعد از نطق استراتژي اوباما، مقام‌هاي پنتاگون كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند كه تعدادي از هواپيماهاي نظامي امريكا كه قرار است در جنگ عليه داعش مشاركت كنند، در پايگاهي در استان اربيل واقع در اقليم كردستان عراق مستقر خواهند شد. در واشنگتن نيز منابع امريكايي به طور غير رسمي گفتند كه مسئوليت نظارت و ايجاد هماهنگي در عمليات چندمليتي عليه گروه «‌دولت اسلامي‌» به ژنرال بازنشسته جان آلن محول شده است. مقام‌هاي امريكايي مي‌گويند كه 40كشور در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش حضور دارند ولي حتي در ميان متحدين خاورميانه‌اي و عرب واشنگتن هم در مورد نحوه مشاركت، اختلاف نظر وجود دارد. جان كري روز پنج‌شنبه ساعاتي بعد از نطق استراتژي اوباما، در نشست 11 كشور خاورميانه براي مقابله با داعش در جده، گفت كه اقدام عليه داعش جنگ نيست‌ بلكه در چارچوب فعاليت‌هاي «‌ضد تروريسم‌» است.

كري گفت: « اگر كسي مي‌خواهد اين را جنگ با داعش درنظر بگيرد، مي‌تواند اين كار را بكند، ولي واقعيت اين است كه اين يك عمليات ضد تروريسم است كه شركاي بسيار متفاوتي دارد.» اين سخنان كري ضمن اينكه ترديد خود امريكا را نشان داد، بيان كننده اين بود كه به رغم بيانيه پاياني نشست جده، مواضع متحدين خاورميانه‌اي امريكا درمورد سطح و ثغور شركت در ائتلاف متفاوت است. علاوه بر تركيه كه حاضر نشد بيانيه جده را امضا كند، وزير خارجه مصر هم تأكيد كرد كه پيوستن مصر به ائتلاف عليه داعش لزوما به معناي مشاركت در هر گونه اقدام نظامي نيست. «سامح شكري» وزير خارجه مصر پس از بازگشت از جده گفت: بيانيه  بر وحدت كشورهاي شركت كننده در اين نشست در خصوص نابودي تروريسم كه امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي را تهديد مي‌كند، تأكيد دارد.» وزير خارجه مصر گفت: هر يك از كشورها بر اساس امكانات خود به مقابله با تروريسم اقدام خواهند كرد و به عنوان مثال امريكا با توجه به اظهارات «باراك اوباما» رئيس‌جمهور اين كشور به اقدام هوايي روي خواهد آورد و همچنين بين مصر و برادران عرب آن نيز همكاري بيشتر در زمينه‌هاي مختلف همانند تبادل اطلاعات و يك چارچوب حمايت مشترك و اهتمام به امنيت خليج فارس و افزايش مانورهاي نظامي وجود خواهد داشت و همه اينها در راستاي هدف قرار دادن گروه‌هاي تروريستي و مقابله با خطراتي است كه منطقه را تهديد مي‌كند. لازم به ذكر است بيانيه پاياني نشست مي‌گويد كه اين كشورها در تعهد به مقابله با تهديد تروريسم در منطقه، از جمله تهديد ناشي از گروه دولت اسلامي، اشتراك نظر دارند

رياض به دنبال كمك به معارضان سوري

منابع امريكايي مي‌گويند كه رياض به عنوان ميزبان نشست جده، با ايجاد پادگان‌هايي براي آموزش نظامي مخالفان سوري طبق چارچوب استراتژي باراك اوباما به منظور مقابله با گروه داعش موافقت كرد. به گزارش روزنامه مصري اليوم السابع يك مقام بلند پايه امريكايي روز پنج‌شنبه گفت كه كشورش در خصوص اينكه عربستان شريك كاملي در اجراي اين تلاش‌ها باشد يا ميزبان اجراي برنامه‌هاي آموزش نظامي باشد هيچ تعهدي را از عربستان دريافت نكرده‌ و اين تصميم تنها در پي مكالمه تلفني باراك اوباما با پادشاه عربستان اعلام شده است. ناظران مستقل مي‌گويند رياض بيش از آنكه مايل به رويارويي با داعش در چارچوب ائتلاف بين‌المللي باشد، اين ائتلاف را به عنوان فرصتي براي تسليح معارضان سوري مي‌داند. امريكا همچنين روز پنج‌شنبه در يك موضع‌گيري با تأكيد اينكه «ايران از دشمنان اصلي داعش»محسوب مي‌شود، اعلام كرد كه امريكا براي مقابله با داعش با ايران همكاري نمي‌كند. جاش ارسنت، سخنگوي كاخ سفيد پنج‌شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: « همان‌طور كه دولت پيش از اين گفته، من نيز دوباره هرگونه همكاري نظامي ميان امريكا و ايران براي مقابله با داعش را غيرمحتمل مي‌دانم. «

استراتژي 4 محوري اوباما
رئيس‌جمهور امريكا سحرگاه پنج‌شنبه از استراتژي چهار پايه‌اي خود پرده برداشت. باراك اوباما گفت كه داعش يك گروه اسلامي نيست، چونكه به گفته او هيچ ديني كشتار بي‌گناهان را تأييد نمي‌كند و بسياري از قربانيان داعش نيز مسلمانند. او گفت كه بر اساس استراتژي امريكا، يك ائتلاف ضد تروريستي عليه داعش را «رهبري» خواهد كرد.
استراتژي اوباما چهار محور دارد:
1- انجام يك كمپين سيستماتيك از حملات هوايي عليه داعش.
اوباما گفت كه تروريست‌هاي داعش را هر جا كه باشند شكار خواهد كرد و تأكيد كرد كه از اقدام عليه تروريست‌هاي داعش در عراق و سوريه اكراه ندارد. علي حيدر از وزراي دولت سوريه در امور مصالحه ملي تأكيد كرده كه هيچ اقدام نظامي يا غيرنظامي در سوريه نبايد بدون هماهنگي با حكومت سوريه انجام پذيرد.
2- افزايش حمايت از نيروهايي كه با تروريست‌ها بر روي زمين مي‌جنگند.
اوباما يك بار ديگر تأكيد كرد كه وارد نبرد زميني با داعش نخواهد شد، ولي امريكا 475 مشاور نظامي اضافه بر مشاوران قبلي به عراق مي‌فرستد. اين بخش از سخنان اوباما به اين معناست كه واشنگتن لزوما به دنبال نابودي داعش نخواهد بود. اوباما تأكيد كرد كه براي مبارره باداعش، معارضين سوري را تقويت خواهد كرد، موضوعي كه روس‌ها گفته‌اند بهانه‌اي براي اقدام نظامي عليه دولت سوريه است.
3- افزايش توانايي‌هاي ضد تروريستي براي جلو‌گيري از حملات داعش.
اوباما در اين رابطه از قطع منابع مالي داعش و تقويت اقدامات اطلاعاتي با همكاري شركاي امريكا خبر داد.
4- كمك به كساني كه به خاطر اقدامات داعش آواره شده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امریکا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
0
0
مخالفین استراتژی اوباما"درداخل امریکا"
لابی های صیهونیست هستند.نگران نزدیکی امریکا "به ایران می باشند.اما"
مخالفین اروپائی"متوجه شده اند"در
سود طرح های امریکا"سربی کلاه"ولی"
درعواقب طرح بایدهمراه امریکا شوند.
ناشناس
|
FRANCE
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
0
0
ایران باید مواضب باشد به بهانهٔ سرکوب داعش به ما حمله نکنند، چون با پایان مذاکرات هسته ای گره زدند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار