کد خبر: 672910
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
ناآرامي‌هاي اسلام‌آباد از نگاهي متفاوت
با توجه به تداوم بحران سياسي در پاكستان، گمانه‌زني‌ها مبني بر تلاش ارتش براي دخالت در امور سياسي بيشتر شد به طوري كه برخي كارشناسان از وضعيت فعلي به عنوان كودتاي نرم ارتش ياد كرده و حتي برخي از احزاب سياسي خواستار ورود ارتش در حل بحران سياسي پيش آمده شدند
اسماعيل باقري
با توجه به تداوم بحران سياسي در پاكستان، گمانه‌زني‌ها مبني بر تلاش ارتش براي دخالت در امور سياسي بيشتر شد به طوري كه برخي كارشناسان از وضعيت فعلي به عنوان كودتاي نرم ارتش ياد كرده و حتي برخي از احزاب سياسي خواستار ورود ارتش در حل بحران سياسي پيش آمده شدند اما فرماندهان ارتش با برگزاري نشست ويژه‌اي در اسلام‌آباد اعلام كردند كه نظاميان قصد دخالت در امور سياسي را ندارند. با اين حال برخي از فرماندهان ارتش پاكستان پس از رايزني طي چند هفته گذشته اعلام كردند كه دولت به اندازه كافي تضعيف شده و زمان آن رسيده است كه با وادار كردن نواز شريف به استعفا، كشور را از بحران نجات دهند اما راحيل شريف فرمانده ارتش پاكستان، اين خواسته فرماندهان يعني استعفاي نخست‌وزير را نپذيرفت. راحيل شريف ضمن مخالفت با استفاده از زور و دخالت در امور سياسي، درخواست پنج مقام عالي‌رتبه ارتش براي بركناري نواز شريف را رد و از ادامه كار نخست‌وزير پاكستان اعلام حمايت كرد. در همين راستا، خواجه آصف وزير دفاع پاكستان مدعي شد كه ارتش از دموكراسي در پاكستان حمايت مي‌كند و تا جايي كه بتواند از امور سياسي كناره‌گيري خواهد كرد.
به‌رغم روابط ارتش با نواز شريف و نقش آشكار آن در درگيري‌ها، اين پيش‌بيني وجود دارد كه ارتش به طور مستقيم در اين درگيري‌ها دخالت نكند. هم رسانه‌ها و هم دستگاه قضايي پاكستان در حال حاضر مستقل‌تر از گذشته شده‌اند و تلاش مي‌كنند از قانون اساسي اين كشور دفاع كنند. چنين تصور مي‌شود كه بعيد است ارتش نيز از هر راه و روش غيرقانوني براي سقوط نخست‌وزير اين كشور استفاده كند.  در واقع بن‌بست سياسي فعلي پاكستان، حتي ارتش را نيز در معرض آزموني بزرگ قرار داده است. بسياري از احزاب سياسي از جمله حزب متحده قومي اعلام كرده‌اند كه اگر ارتش كودتا كند از نظاميان حمايت خواهند كرد با اين وجود ارتش به راحتي نمي‌تواند زمام امور سياسي را به دست بگيرد، زيرا از يك سو عمليات ضرب عضب عليه طالبان پاكستان در وزيرستان شمالي، هنوز به پايان نرسيده است و از سوي ديگر حمله نيروهاي مرزي هند به مرزهاي پاكستان افزايش يافته و اوضاع امنيتي مناطق مرزي افغانستان نيز وخيم‌تر شده است. همچنين اگر ارتش قدرت را به دست بگيرد پاكستان از جانب امريكا و اتحاديه اروپا تحريم خواهد شد و با توجه به بحران اقتصادي اين تحريم‌ها ممكن است كشور را فلج كند. ‌بنابراين ارتش قصد كودتا ندارد. همچنان كه سرتيپ آصف هارون راجا مدعي است هميشه تا چند ماه اول همه از ارتش حمايت مي‌كنند، اما سرانجام فرمانده ارتش ديكتاتور ناميده شده و بعد از متهم شدن به شيوه‌هاي گوناگون مجبور است از قدرت كناره‌گيري كند. كساني كه از ارتش مي‌خواهند كودتا كند منافع كشور و مردم را در نظر نگرفته‌ و سخت در اشتباه هستند. نظاميان از زمان ژنرال ايوب‌خان تا دوره ژنرال مشرف بارها كودتا را تجربه كرده‌اند و جز ضربه زدن به ارتش، نتيجه‌اي نداشته است.
مطلبي كه بايد بدان پرداخت اين است كه سازمان‌هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي به ويژه امريكا و انگليس و كشورهايي چون عربستان سعودي به دنبال گسترش جنگ داخلي در پاكستان هستند و به گزارش انديشكده امنيت ملي پاكستان، دشمنان پاكستان سعي مي‌كنند بحران سياسي كشور را افزايش داده تا اوضاع به قدري وخيم شود كه نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان به جاي ترك اين كشور تحت سرپرستي سازمان ملل متحد، به بهانه برقراري امنيت در پاكستان وارد اين كشور شوند؛ بنابراين اگر در چنين شرايطي ارتش وارد عمل شود دشمنان خارجي به هدف خود مي‌رسند.  به گزارش سرويس اطلاعاتي پاكستان، اگر ارتش كودتا كند برخي احزاب سياسي با حمايت افراد مسلح وارد عمل شده و آتش جنگ داخلي را شعله‌ور مي‌سازند كه در نهايت به نفع دشمنان كشور تمام مي‌شود چراكه اگر برخي احزاب حامي و طرفدار ارتش هستند، در مقابل گروه‌هاي مذهبي افراطي نيز وجود دارند كه به شدت از دولت نواز شريف حمايت مي‌كنند، نظير لشكر طيبه، لشكر جهنگوي و سپاه صحابه و....
واقعيت آن است كه بخشي از پشت پرده اعتراضات و راهپيمايي‌هاي حزب تحريك عوامي پاكستان به رهبري طاهر القادري و تحريك انصاف عمران‌خان، به ارتش پاكستان مربوط بوده است و يكي از اهداف اصلي ارتش در سكوت و حمايت پشت پرده از تظاهرات‌كنندگان، فشار به دولت نواز شريف براي رعايت خطوط قرمز و نقش اصلي ارتش در مديريت تحولات پاكستان بوده است. در واقع امتياز‌گيري و افزايش بودجه نظامي و دفاعي و نيز مديريت و نحوه برخورد با طالبان پاكستان، افغانستان و نحوه تعامل با هند و... مهم‌ترين اولويت‌هاي ارتش پاكستان است كه بايد دولت نواز شريف بدان متعهد باشد. به همين جهت ارتش پاكستان به نواز شريف اطمينان داده، به رغم خواسته مخالفان دولت، از دولت نواز حمايت كرده و كودتا نخواهد كرد، به شرطي كه دولت ضمن پرداخت سهم ارتش به طور تمام و كمال، متعهد شود كه از خطوط قرمز نظاميان عبور نخواهد كرد. طبق گزارش رسانه‌هاي پاكستاني از نشست ويژه‌ فرماندهان ارشد، تمام فرماندهان ارتش از جمله كساني كه خواهان استعفاي نخست‌وزير نواز هستند، قرار است به زودي بازنشسته شده و فرماندهان مورد اعتماد جديدي جايگزين آنها شوند.  در نهايت بايد گفت ارتش به دنبال حفظ نفوذ و تأثيرگذاري خود در تحولات سياسي، مديريت و ساختار قدرت پاكستان است و با سكوت و به نوعي حمايت ضمني از تظاهرات‌كنندگان سعي كرد تا دولت نواز شريف را تحت فشار قرار داده و ميزان نفوذ و قدرتش را به وي گوشزد كند. به ويژه زماني كه اوضاع سياسي، بحراني‌تر و امنيتي‌تر شود، توجيه براي حضور مؤثر ارتش در سياست و حكومت بيشتر فراهم مي‌شود. در واقع ارتش در پاكستان، به عنوان يكي از كنشگران اصلي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و به نوعي ارتش، خود را زعيم مردم و منافع ملي پاكستان تلقي مي‌كند. در چنين فضايي، استقرار ثبات، امنيت و آرامش در پاكستان، به توافقات دولت و ارتش اين كشور مربوط است و با توافقات طرفين، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه بن‌بست سياسي و تظاهرات مخالفان دولت نواز نيز فروكش خواهد كرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
گودرزي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
0
1
اتفاقا همه جنجال‌ها براي كودتاست نه امتياز خالي....
مجيدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
0
1
ژنرال عاصم باجوه سخنگوي ارتش مدعي است كه در امور سياسي ، ارتش دخالت نمي‌كند. ظاهرا امتيازاتي از دولت نواز گرفتند كه مخالفان دولت را رها كردند و الان تحصن حزب تحريك عوامي و حزب انصاف براي دولت نوعي حاشيه شده است. يعني دولت پاكستان هيچ توجهي به مخالفان نمي‌كند، چون مي‌داند كه قضيه برچيدني است و الان ارتش پشت مخالفان نيست.
سهيل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
0
0
همه چيز در پاكستان دست آمريكا و انگليس است. والسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار