کد خبر: 672709
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
بازار خوراكي‌هاي تقلبي به روايت مسئولان وزارت بهداشت
با وجود اين محدوده اعمال نظر، ‌بازرسي و نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به محصولات بسته بندي و فرآوري شده باز مي‌گردد و بنا به تأكيد رستگار، وزارت بهداشت هيچ نظارتي بر محصولات خام فرآوري‌نشده ندارد و مسئوليت آن به عهده سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي است
زهرا چيذري
قصه غم انگيز محصولات غذايي تقلبي و سبد نا امن تغذيه مردم كشورمان سر دراز دارد. اين بار نوبت رئيس آزمايشگاه‌هاي مرجع وزارت بهداشت رسيده كه خوراكي‌هاي ديگري را به ليست مواد و فرآورده‌هاي غذايي تقلبي اضافه كند؛ زعفران تقلبي تهيه شده از گوشت گاو هم محصول ديگري است كه در سبد كالاهاي تقلبي قرار مي‌گيرد.
فهرست خوراكي‌هاي تقلبي را اگر در كنار فهرست كالاهاي آسيب رسان به سلامت همچون چيپس و پاستيل قرار دهيم و مواد غذايي آلوده با سموم و باقي‌مانده داروها را به آن اضافه كنيم ملغمه‌اي از آب در مي‌آيد كه بنا به تأكيد معاون بهداشتي وزير بهداشت درباره اثر غذاي ناسالم در ايجاد بيماري سرطان، مي‌توان سالانه 85 هزار مورد جديد ابتلا به سرطان و مرگ و مير 55 هزار مبتلا به اين بيماري را در اين ملغمه شوم رديابي كرد.

رنگ كردن كلاغ و فروختن به جاي قناري!

خوراك يكي از نيازهاي پايه نوع بشر است و تحت هر شرايطي آدم‌ها براي زنده ماندن نيازمند غذا خوردن هستند. بر اين اساس همواره سود زيادي در حوزه غذا وجود دارد و به همين خاطر نيز در اينجا هم به موازات توليد و عرضه محصولات حقيقي محصولات تقلبي هم مجال عرض اندام مي‌يابند. حالا حسين رستگار مدير كل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از زعفران‌هايي خبر مي‌دهد كه گوشت گاو رنگ شده هستند و درست به مصداق ضرب المثل «رنگ كردن كلاغ و فروختن به جاي قناري»‌ريشه‌هاي گوشت گاو رنگ شده به جاي زعفران به فروش مي‌رسند. رستگار درباره تخلفات و تقلباتي كه در حوزه غذايي صورت مي‌گيرد، ‌به فارس مي‌گويد: در مورد محصولات غذايي با مسائل بسيار زيادي مواجه هستيم، استفاده از رنگ‌ها و مواد افزودني غير مجاز يكي از موارد شايع است، به عنوان مثال چند وقت پيش حاجي‌هايي كه از عربستان آ‌مده بودند نوعي زعفران تقلبي با خود آورده بودند كه آزمايش‌هاي وزارت بهداشت تقلبي بودن آن را ثابت كرد.
به گفته مدير كل آزمايشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، نوع ديگري از زعفران تقلبي در بازار كشورمان وجود دارد كه از گوشت گاو رشته رشته و رنگ شده تهيه مي‌شود و به دليل شباهت با زعفران اصل تشخيص آن كار سختي است. ميزان جيوه و فلزات سنگين بالا هم از جمله تقلباتي است كه درباره كنسروها وجود دارد و بنا به اظهار رستگار با آنها برخورد شده است.

آب ميوه‌ها و آب ليموهايي كه يك قطره‌شان طبيعي نيست
رنگ كردن گوشت گاو ريش ريش شده و فروختن به جاي زعفران تقلبي قديمي است اما به تناسب روش‌هاي نوين آزمايشگاهي، ‌متقلبان حوزه غذا و دارو هم دست به كار شده و خود را به روز مي‌كنند و از آنجايي كه استانداردهاي آزمايشگاهي ما در بعضي موارد همپاي متقلبان به روز نيست در اين حوزه با چالش جدي مواجهيم. به طور مثال دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو چندي پيش درباره آب ميوه هايي سخن گفت كه به رغم دارا بودن يك قطره آب يا كنستانتره ميوه استانداردهاي آزمايشگاهي را پاس مي‌كنند. وي همچنين در يكي از برنامه‌هاي راديويي درباره تقلبي بودن آبليموهاي كشور گفته بود: درباره آبليموها متأسفانه استاندارد در كشور به گونه‌اي است كه آبليموهاي ساختني با آبليموهاي طبيعي قابل تشخيص نيستند. يعني ما روش‌هايي كه بتوانيم اين دو آبليمو را از هم تفكيك كنيم، نداريم.

استانداردهاي ناتوان از تشخيص تقلب

بنا به تأكيد ديناروند روش‌هايي كه در گذشته توسط اين دو سازمان جهت تفكيك آبليموهاي ساختني با آبليموهاي طبيعي به كاربرده مي‌شد، بلافاصله در صنعت مورد استفاده قرار مي‌گرفت، از اين رو در حال حاضر روشي براي تفكيك اين دو وجود ندارد.
ديناروند در عين حال به مردم اطمينان خاطر داد كه تقلبي بودن آبليمو به معناي اين نيست كه فرآورده خطرناكي دارد، بلكه منظور اين است كه فرآورده آن طبيعي نيست. يعني فُرماليسيون مواد است كه تبديل به فرآورده مشابه آبليموي طبيعي شده است و به دليل ارزان بودن، مورد استفاده شركت‌ها قرار گرفته است و آنها به جاي اينكه آبليموي طبيعي استخراج كنند، آبليمو را با تركيب مواد مختلف مي‌سازند.  بنا به تأكيد وي براي حل اين مشكل بازرسان سازمان غذا و دارو به شركت‌ها به طور سرزده مراجعه و از خط توليد درباره اينكه آيا از ميوه آبليمو توليد مي‌شود يا از طريق فرمول، نظارت مي‌كنند و اگر تخلفي صورت بگيرد قطعاً با آنها برخورد مي‌شود.

دست كوتاه وزارت بهداشت از نظارت بر همه خوراكي‌ها

با وجود اين محدوده اعمال نظر، ‌بازرسي و نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به محصولات بسته بندي و فرآوري شده باز مي‌گردد و بنا به تأكيد رستگار، وزارت بهداشت هيچ نظارتي بر محصولات خام فرآوري‌نشده ندارد و مسئوليت آن به عهده سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي است. بر همين اساس است كه وي تصريح مي‌كند: وزارت بهداشت فقط زعفران‌هاي بسته بندي شده‌اي را كه آرم وزارت بهداشت يا سازمان غذا و دارو روي آن باشد تأييد مي‌كند و بر ‌آن نظارت دارد. وزارت جهاد كشاورزي و سازمان دامپزشكي هم مدعي نظارتند. با اين وجود هر از چندگاه خوراكي‌هاي تقلبي خبر ساز مي‌شوند.

راز بيداد سرطان در آنچه مي‌خوريم نهفته است

از تمام اين حرف‌ها كه بگذريم به گفته اكبر سياري معاون بهداشتي وزير بهداشت، مواد غذايي ناسالم از عوامل زمينه‌ساز سرطان هستند و در صورت آلوده بودن مواد غذايي، خطر سرطان‌زا بودن آنها وجود دارد. بنا به تأكيد وي ثابت شده كه مواد غذايي حاوي نيترات، سرطان‌زا هستند. اين در حالي است كه بيشترين نيترات در صيفي‌جات و سبزيجات وجود دارد. همچنين فلزات سنگين مانند آرسنيك و آفلاتوكسين نيز در بروز سرطان نقش بسيار مهمي دارند و در كشور ما ابتلا به سرطان بيداد مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار