کد خبر: 672706
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
احمد كاظم‌زاده
ائتلاف جديدي كه اين روزها درباره آن صحبت مي‌شود در مقايسه با ائتلاف‌هاي قبلي (كه پيش از اين و به طور مشخص در دوره بعد از پايان جنگ سرد در مناطق مختلف و براي مقابله با خطرات موجود تشكيل شده بودند ) از ويژگي‌هاي جديد برخوردار است.
با مطالعه سير تحولات خاورميانه و همچنين تحركاتي كه در رابطه با لزوم تشكيل ائتلاف جديد در خلال چند هفته گذشته اتخاذ شده است، تا حدودي مي‌توان به برخي از اين ويژگي‌ها پي برد.
امريكا لزوم تشكيل ائتلاف را زماني پيش كشيد كه تعرضات داعش به سمت مناطق كردنشين در شمال عراق( كه با كشتار و آوارگي اقليت‌ها از جمله ايزدي‌ها و مسيحيان همراه بوده )زنگ خطر اين سازمان را بيش از پيش براي كشورهاي اروپايي و عربي متحد امريكا با توجه به نزديكي جغرافيايي آنها به دولت خودخوانده داعش در بخش‌هاي متصرف شده عراق و سوريه به صدا در آورد. امريكا با استفاده از حملات هوايي محدود و هدفمند به اهداف داعش جلوي پيشروي داعش را به سمت كنسولگري امريكا در اربيل سد كرد اما برخلاف سال‌هاي گذشته در برابرخطر تروريسم داعش سينه سپر نكرد تا بقيه متحدان استفاده مجاني از آن ببرند. به همين منظور حتي در آن مقطع برخي از مسئولان امريكايي از جمله ژنرال دمپسي، رئيس ستاد ارتش اين كشور در پيامي كاملاً هدفمند اعلام كرد كه داعش فعلا براي امريكا تهديد نيست. در واقع هدف از اين اظهارات اين بود كه بقيه كشورهاي غربي و عربي كه از تعرضات داعش احساس خطر و تهديد مي‌كنند با امريكا همراه شوند. بر اين اساس مي‌توان گفت يكي از ويژگي‌هاي ائتلاف جديد اين است كه امريكا نقش رهبري ائتلاف را همراه با تقسيم هزينه‌ها بردوش گرفته و حتي در تلاش است بخش اعظم هزينه‌ها از جيب اعراب تأمين شود. اين مسئله تا حدي جدي است كه ضاحي خلفان، معاون رئيس پليس دبي به تازگي طي يك اظهارات افشاگرانه در توئيتر خود نوشت: «امريكا همانگونه كه به صدام چراغ سبز نشان داد، به ابوبكر البغدادي سركرده گروه داعش نيز چراغ سبز نشان داده است تا ازكشورهاي عربي شوراي همكاري خليج فارس باج خواهي كند.»
از ديگر ويژگي‌هاي ائتلاف جديد اين است كه اين ائتلاف بر دو ستون اصلي غربي و عربي استوار است و مي‌تواند با تعقيب اهداف اعلام نشده‌اي چون بستر‌سازي براي گسترش ناتو به سمت خليج فارس يا اجراي طرح مارشال عربي همراه باشد تا از اين طريق در پوشش اجراي برنامه‌هاي توسعه در كشورهاي انقلاب زده خاورميانه و شمال آفريقا چرخ‌هاي اقتصادهاي بحران زده غربي به گردش در‌ آيد. بر اين اساس اگر در ائتلاف اول مبارزه با تروريسم كه در زمان جرج بوش و جمهوريخواهان به مرحله اجرا در آمد، تخريب پيكره و نقشه قبلي اين مناطق مد نظر بود (همان چيزي كه كاندوليزا رايس از آن به هرج و مرج سازنده تعبير كرد)اما در ائتلاف جديد ظاهراً نوعي از سازندگي نيز در دستور كار خواهد بود اما با مدلي كه غرب مدنظر دارد.
از طرف ديگر اگر در ائتلاف‌هاي قبلي مرزهاي حوزه فعاليت ائتلاف تا حدودي مشخص بود (يعني مشخص بود كه حمله به افغانستان براي سرنگوني طالبان يا به عراق براي سرنگوني صدام است) اما در ائتلاف جديد مرزها نامشخص است و هر آن امكان دارد از هر جاي دنيا كه ناتو در آن منافع دارد القاعده يا داعش سردر آورند و بهانه لازم را براي دخالت ناتو فراهم كنند. بر اين اساس به نظر مي‌رسد ائتلاف جديد به گونه‌اي شكل مي‌گيرد كه امكان گسترش مرزهاي ناتو را به حوزه‌هاي جديد از جمله شبه قاره هند فراهم سازد و از اين لحاظ انتشار مشكوك فيلم منتسب به ايمن الظواهري رهبر القاعده و جانشين بن لادن در اين سازمان با تحركات جديد امريكا و غرب براي تشكيل ائتلاف تصادفي نبوده و كاملاً معنادار بوده است. البته اين احتمال نيز وجود دارد كه در چارچوب ائتلاف جديد، نقش ترانزيتي تركيه در انتقال تكفيري‌ها به عراق و سوريه به گونه‌اي بازتعريف شود كه امكان بازگشت آنها را به روسيه و مناطق مرزي اين كشور فراهم سازد و از اين ديد احتمال تكرار وقايع مشابه عراق و سوريه در حوزه‌هاي نفوذ روسيه نيز وجود دارد.  در مجموع از آنچه كه از قرائن و شواهد موجود بر مي‌آيد ائتلاف جديد غرب و امريكا به گونه‌اي سازماندهي مي‌شود كه اولا امكان گسترش مرزهاي ناتو را به مناطق جديد همچون خليج فارس و شبه قاره هند فراهم كند دوم اينكه از پتانسيل داعش براي تست مجدد طرح براندازي در سوريه و ايجاد چالش براي روسيه استفاده شود و سوم اينكه هزينه‌هاي سنگين سياست جديد با توجه به اقتصادهاي بحران زده غربي از جيب اعراب پرداخت شود و به همين منظور طرح مارشال عربي نيز در پوشش ائتلاف جديد به مرحله اجرا گذاشته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار