کد خبر: 672698
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
در خانه سينما همچنان بر پاشنه سياسي‌كاري مي‌چرخد
پس از بازگشايي خانه سينما همواره اين نگراني وجود داشته كه ممكن است دوباره در اين خانه كه قبل از اينكه پيوستي سينمايي داشته باشد پيوند سياسي و البته سياست زده پيدا كرده بود، مجدداً تكرار شود.
مصطفي شاه‌كرمي
پس از بازگشايي خانه سينما همواره اين نگراني وجود داشته كه ممكن است دوباره در اين خانه كه قبل از اينكه پيوستي سينمايي داشته باشد پيوند سياسي و البته سياست زده پيدا كرده بود، مجدداً تكرار شود.
در مراسم جشن فيلم كوتاه شانزدهمين جشن سينماي ايران كه دوشنبه 17 شهريورماه برگزار شد، جعفر پناهي كه سابقه محكوميت امنيتي به دليل اقدامات خلاف منافع ملي و ساختارشكنانه در جريان فتنه سال 88 را در كارنامه خود دارد به عنوان يكي از كساني كه جوايز برگزيدگان را اهدا مي‌كرد، در اين جشن روي سن حاضر بود. اين حضور و دعوت از جعفر پناهي در حالي از سوي مسئولان خانه سينما صورت گرفته بود كه روزنامه‌نگاران و اهالي رسانه‌هاي اصولگرا، مواضع تند برخي از دست‌اندركاران خانه‌ سينما نسبت به «جعفر پناهي» را در برخي جلسات فراموش نكرده‌اند. از همين رو، خواستار صداقت بيشتري در اعلام مواضع اين گروه از سينماگران هستند تا اين شبهه كه اقبال و ادبار برخي از سينماگران نزديك به طيف خانه سينما در جلسات خصوصي و تريبو‌ن‌هاي عمومي با هم متفاوت است، رفع گردد. گذشته از اين تناقض آشكار كه بين اظهارات خصوصي و دعوت‌هاي عمومي برخي مسئولان خانه سينما وجود دارد، يكي ديگر از مباحثي كه در اين جشن تا حدودي از موضع و جهت‌گيري خانه سينما پرده برمي داشت، حضور فريدون عموزاده خليلي است. دعوت و حضور فريدون عموزاده خليلي نويسنده كودك و نوجوان و سردبير كنوني مجله چلچراغ، كه وي نيز به عنوان يكي از بازداشت‌شدگان فتنه 88 داراي سابقه و سوء پيشينه امنيتي است، روي سن خانه سينما و به منظور اهداي جوايز برگزيدگان بخش فيلم كوتاه، خود نمونه ديگري از علاقه برخي از مديران خانه سينما جهت ايجاد سوء تفاهم و غبار‌آلود ماندن فضاي حاكم بر اتفاقات حوزه سينماي كشورمان ترجمان مي‌گردد. اگر خانه سينمايي‌ها مدعي شوند كه اين مدعا صحت ندارد بايد بگويند كه يك نويسنده كودك و نوجوان با جشن فيلم كوتاه خانه سينما چه ارتباطي دارد؟ چه اينكه تنها وجه مشترك بين وي و جعفر پناهي داشتن سوءپيشينه امنيتي است نه سابقه سينمايي!؟
   عياري: «جعفر پناهي» صخره محكم است
كيانوش عياري كارگردان فيلم «خانه پدري» در بخشي از اين جشن كه براي دريافت جايزه‌اش از دست جعفر پناهي روي سن آمده بود، در سخناني با اشاره به تحمل زندان از سوي جعفر پناهي كه به خاطر جرايم امنيتي و ضد نظامش بوده، مي‌گويد: مي‌دانم چون اين فيلم پخش شده است بايد عقده‌گشايي كنم يا نه. خوشحالم كه از دست جعفر پناهي يا اين صخره محكم جايزه‌ام را دريافت مي‌كنم!
عياري در اين جشن در حالي پناهي را صخره محكم لقب مي‌دهد كه وي به خاطر خيانتي كه نسبت به ملت و ميهنش در همكاري با بيگانگان و ضدانقلاب انجام داده به زندان رفته است نه در راه آزادي و غيرت براي مردمان كشورش!
عياري در ادامه صحبت‌هايش بدون پاسخ به توجه به محتواي بسيار تلخ و غير قابل تحمل فيلم «خانه پدري» به كارگرداني خودش كه در آن مخاطب شاهد كشته شدن يك دختر جوان به دست پدر و برادر خردسالش با كوبيدن دسته هاون بر سرش بدون هيچ توجيهي، خطاب به عليرضا رضا داد (مشاور رئيس سازمان سينمايي و دبير جشنواره فيلم فجر)كه در اين مراسم حضور داشت، مي‌گويد: آقاي رضا داد فكر نكنيد اين صحبت‌ها را به خاطر آنكه مقدمه اكران فيلم «خانه‌پدري» باشد، مي‌گويم. به نظر مي‌رسد فيلم‌هاي من، جعفر پناهي و برخي ديگر از دوستان دچار اين سوء‌تفاهمات بچگانه مي‌شود! و اينگونه است كه فيلم آقاي حاتمي‌كيا اكران مي‌شود و آب از آب تكان نمي‌خورد!؟
گذشته از اين موارد محمد‌مهدي عسگرپور كه در كسوت مدير‌عامل خانه سينما در اين مراسم حاضر بود با اشاره به انتقادات روزهاي اخير رسانه‌ها نسبت به فيلم «قصه‌ها» گفت: اين هجمه‌ها سوء‌تفاهم ايجاد كرده است كه آخرين مورد آن فيلم «رخشان بني‌اعتماد» است كه من نمي‌دانم اگر سينما اين نوع فيلم را هم تحمل نكند چه چيز از آن باقي مي‌ماند. سينمايي كه نگاه نقادانه ندارد و به همه چيز سفيد و پاستوريزه نگاه مي‌كند ديگر نام سينما ندارد و انگار داريم درباره يك تلويزيون آن هم با محدوديت‌ خاص خودش صحبت مي‌كنيم. در جشنواره‌هاي سينمايي فيلم‌هاي اجتماعي از كشورهاي مختلف ارائه مي‌شود و موضوعات اجتماعي آن جوامع را مطرح مي‌كند، اما چنين هجمه‌هايي به آن نمي‌شود. ما در زمان برگزاري جشنواره فجر بسياري از فيلم‌هاي خارجي را نمايش مي‌دهيم كه هر چقدر نقادانه‌تر باشد بيشتر تشويق مي‌كنيم اما يك فيلم اجتماعي از كشور ما كه اكران مي‌شود برخي حاضرند كفن‌پوشان به خيابان بيايند.
   آيا مدير‌عامل خانه سينما سوپرمن است؟
مدير‌عامل خانه سينما در حالي از صفت «كفن‌پوشان» خطاب به مخالفان فيلم‌هاي حامي فتنه استفاده مي‌كند و عليه آنان موضع تند مي‌گيرد كه با استناد به گفت‌وگوي چند روز قبل خودش با خبرگزاري ايسنا، ماجراي اين فيلم‌هاي مسئله‌دار، چندان به مديرعامل خانه سينما مرتبط نيست! او در اين گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار ايسنا كه مي‌پرسد: آيا جزو برنامه‌هاي شما نبوده به عنوان يك تشكل صنفي نسبت به فيلم‌هاي مشكل‌دار و اتفاقاتي كه براي فيلم‌هايي مانند «عصباني نيستم» در جشنواره فجر افتاد، واكنش رسمي نشان دهيد، مي‌گويد: «نبايد اين‌طور تصور شود كه در هر صنفي كه مشكلي پيش آمد من به عنوان هيئت مديره مثل سوپرمن به وسط ماجرا بپرم و آن را حل كنم چراكه معتقدم اين كار به نوعي دور زدن يك صنف تلقي مي‌شود.»
ظاهراً آقاي عسگرپور در اتخاذ موضع يا يادآوري آنچه كه خودش به زبان آورده است دچار فراموشي فلسفي مي‌گردد! چه اينكه از طرفي سعي مي‌كند بگويد «سوپر من» نيست اما در جشن خانه سينما و در جمع دوستانش اصرار و ابرام دارد تا در قامت يك كاراكتر «تجديد شونده» و البته «شگفت انگيز» ظاهر شده و از فيلم حامي فتنه و سراسر سياه نمايانه‌اي مثل «قصه‌ها» ضمن دفاع جدي دعوت به هماورد‌طلبي مي‌كند!
آيا آقاي «عسگرپور» نمي‌داند كه استفاده‌ و اصرار مداوم و سريالي رخشان بني‌اعتماد از واژه اغتشاش در اين فيلم، اشاره به دستگيري پسر طوبي (گلاب آدينه) در فيلم و نيز اخراج دانشجوي ستاره‌دار در اپيزود آخر آن به چه معناست؟ اگر «قصه‌ها» با اين حجم از فلاكت، سياه‌نمايي نيست، آقاي «عسگرپور» لطف كند و مصاديق خود را از سياه‌نمايي نه در جلسات خصوصي كه يك بار پشت تريبون‌هاي عمومي اعلام كند تا رسانه‌هاي انقلاب نيز تكليف خود را در استفاده از اين واژه بدانند. ظاهراً قرار نيست كه دوستان بگذارند اوضاع سينماي كشور به سمت آرامش و ثبات برود چراكه با دعوت از مجرمان امنيتي و دفاع تمام قد از فيلم ضعيف و حامي فتنه رخشان بني اعتماد، مي‌خواهند به همه بگويند كه در خانه سينما همچنان بر پاشنه سياسي‌كار سينماگران مي‌چرخد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار