کد خبر: 672659
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
هرچند سال‌هاي سال است سينماي غرب و هاليوود با فيلم‌هايي چون «بدون دخترم هرگز»، «300»، «الكساندر»، «سنگسار ثريا» و. . . در كنار قدرت و تزئين جشنواره‌اي در كنار ستيز غرب با انقلاب اسلامي بوده است
سجاد اسلاميان
هرچند سال‌هاي سال است سينماي غرب و هاليوود با فيلم‌هايي چون «بدون دخترم هرگز»، «300»، «الكساندر»، «سنگسار ثريا» و. . . در كنار قدرت و تزئين جشنواره‌اي در كنار ستيز غرب با انقلاب اسلامي بوده است اما چند سالي است كه هجمه سينمايي غرب شدت گسترده‌تري يافته است.  سال 1388 و فتنه آن سال را مي‌توان نقطه آغازين اين گسترش هجمه سينمايي غرب عليه ايران دانست چه آنكه تزلزل سينماي ايران و به‌ويژه برخي سينماگران آن در برابر آن فتنه طراحي شده از سوي دشمنان نظام اسلامي چشم غرب به يك پتانسيل موجود در ايران روشن شد.
 فتنه 88 نقطه عطفي بود كه جريان سينماي صهيونيستي ـ هاليوودي را در كنار جريان سينماي روشنفكر ضدايراني قرار داد و تلاشي شروع شد تا با عبور از پاتك‌هاي سينمايي در مرحله گذشته به يك جنگ تمام عيار سينمايي در مرحله جديد وارد شود.   اين روزها نيز در جشنواره فيلم تورنتو همين جريان در حال مانور است؛ جنگ تمام عيار سينماي غرب با حمايت از فتنه 88 در اين جشنواره كه مي‌توان از آن به دروازه اسكار و جوايز جهاني ياد كرد بار ديگر رونق گرفته است.   اين جنگ سينمايي اما در سه خط دنبال مي‌شود؛ از يك طرف جريان سينماي ضدايراني هاليوود با فيلم‌هايي چون «آرگو» قرار گرفته‌اند و در كنار آن جريان سينماي در تبعيد ايران با فيلم‌هاي چهره‌هايي چون محسن مخملباف، ‌مرجان ساتراپي و. . . و همچنين سينماي سفارتي در داخل كشور كه نگاه سياه‌نمايانه و اعتراضي و مورد حمايت جريان‌هاي پيدا و پنهان غرب دارد، قرار گرفته است.   بنابر اين گزارش در جشنواره امسال نيز اين فضا ديده مي‌شود؛ از يك طرف فيلم «گلاب» به كارگرداني «جان استوارت» است كه به روايت تصويري رمان «سپس آنها به سراغ من آمدند» اثر مازيار بهاري مي‌پردازد و در آن دستگاه حاكمه ايران را به شكنجه متهم مي‌كند.   جريان سينماي تبعيدي نيز با فيلم «رز قرمز» به كارگرداني «سپيده فارسي» در اين جشنواره حاضر شده است؛ فيلمي كه توسط يك كارگردان خارج‌نشين ايراني محصول سه كشور ايران، فرانسه و يونان در اين جشنواره حاضر شده است.  «سپيده فارسي» در اين فيلم با تلفيقي از صحنه‌هاي مستند از وقايع فتنه 88 داستان دختر جواني را روايت مي‌كند كه در جريان فتنه 88 از دست نيروهاي پليس به خانه‌‌اي پناه مي‌برد كه صاحب آن مردي ميانسال و سياسي است و در اين بين اين دو فرد دچار رابطه‌اي غيراخلاقي مي‌شوند.   فيلم ديگري كه چند روز پيش مورد حمايت وزارت خارجه امريكا قرار گرفت فيلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بني‌اعتماد است كه تصوير سياهي از ايران نشان داده و آن را بهانه‌ها و دلايل فتنه 88 معرفي مي‌كند.
 چه اينكه به گفته وزير ارشاد در گفت‌وگويي خبري درباره حضور فيلم «قصه‌ها» در جشنواره فيلم ونيز «اين كاري است كه بايد با آن برخورد كرد. بعضي فيلم‌ها دست روي بعضي زخم‌ها و نقاط سياه مي‌گذارند و اين نگاه را به دنيا عرضه مي‌كنند كه كار نادرستي است؛ الان داريم بحث مي‌كنيم اين فيلم نامناسبي است و چرا در صحنه بين‌المللي حضور پيدا مي‌كند. بنده سؤالم اين است كه چرا به اين فيلم مجوز ساخت داده شد؛ وزارت ارشاد مجوز مي‌دهد شما در جشنواره‌اي شركت كنيد در حالي كه براي اين فيلم چنين مجوزي صادر نشده است.»  سخني كه البته ايوبي آن را پس گرفت و گفت: فيلم قصه‌ها از ابتدا همه موارد قانوني را طي كرده و خانم بني‌اعتماد نيز در اين راه همراهي‌هاي لازم را با وزارت ارشاد داشته‌اند.
 دو سؤال جدي از مسئولان سينمايي؛ چه كسي گرا مي‌دهد؟ جريان ديپلماسي سينمايي كشور در چه مسيري حركت مي‌كند؟
 حال در اين بين دو سؤال به وجود مي‌آيد؛ اول اينكه چهارمين فيلم كه به مسئله ايران در جشنواره فيلم تورنتو مي‌پردازد را با چه نگاهي بايد نگريست؟ فيلم «امروز» سيدرضا ميركريمي كه به عقيده برخي از منتقدان داراي وجهه خوبي است و به عقيده برخي از منتقدان فيلمي پراشكال است نماينده ايران در اين جشنواره كانادايي است.   آيا در اين جنگ سينمايي گراي درستي به مديران و مسئولان سينمايي داده نشده است كه بدانند حضور «امروز» ميركريمي در كنار سه فيلم درباره فتنه 88 در جشنواره تورنتو چه معني خاصي پيدا مي‌كند؟
 سؤال بعدي اما مهم‌تر است و آن اينكه جريان ديپلماسي سينمايي كشور در چه مسيري حركت مي‌كند؟ و آيا اين جريان قرار است نسبت به صدور فرهنگي انقلاب اسلامي عمل كند يا قرار است به صدور فرهنگي جنبش سبز و فتنه 88 كمك كند؟ ديپلماسي سينمايي كه خود با توجه به سخنان جنتي و ايوبي در تناقض كامل حرف و عمل قرار دارد و بر همين اساس است كه به نظر مي‌رسد همچنان مديريت حضور خارجي سينماي ايران در دستان گردانندگان جشنواره‌هاي بين‌المللي است و بايد در اين زمينه كارهاي جدي صورت پذيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار