کد خبر: 672658
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
محمد اسدي، هنرمند و نقاش جوان كشور از دنياي كنوني نقاشي و فراز و فرود‌هاي آن مي‌گويد
«جريان‌هاي حاكم در اين روزهاي نقاشي ايران چندان مطلوب نيست.
بهنام صدقي
«جريان‌هاي حاكم در اين روزهاي نقاشي ايران چندان مطلوب نيست. مافياي قدرت با نگاه انحرافي بر هنر مقدسمان قصد تغيير مسير افكار جامعه هنري را دارند.» اينها بخشي از گفته‌هاي محمد اسدي، از نقاشان و هنرمندان صاحب سبك و جوان كشورمان است. وي در سال 1362 در قزوين متولد و از سنين كودكي با هنر و نقاشي آشنا شده است. محمد اسدي با نگراني وضعيت هنر را تشريح كرده و براي شرايط حاضر در اين رشته اظهار تأسف مي‌كند. با او درباره آثار، سوابق هنري، تجربيات شخصي و دلمشغولي‌‌هايش گفت‌و‌گويي انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

معيار شما براي انتخاب نقاشي به عنوان هنر و تخصص هنري چه بود؟
صادقانه مي‌گويم، هنرمند شدن من كاملاً اتفاقي بود. در سال اول دبيرستان به دليل اينكه درس‌هاي خود را خوب نخوانده و واحدهاي درسي‌ام را قبول نشده بودم هرجا كه رفتم من را براي سال دوم ثبت‌نام نكردند. در همان مدرسه‌اي كه سال اول را خوانده بودم رشته گرافيك هم بود، 23 نفر هم ثبت‌نام كرده بودند. بعد از اينكه به اين كلاس‌ها رفتم تازه متوجه شدم كه نيمه گمشده من همين كلاس‌ها است و اينكه من چقدر به هنر و رشته نقاشي علاقه‌مند هستم.

مهم‌ترين كارها و آثاري كه تاكنون داشته‌ايد چه بوده؟
شركت در چند نمايشگاه گروهي در سطح كشور و استان، كسب چندين رتبه در موضوعات و همايش‌هاي مختلف، برگزاري چند نمايشگاه انفرادي و برپايي نمايشگاه‌هايي خاص، داوري در چند جشنواره، مديريت اجرايي جشنواره‌هاي مختلف، طراحي صحنه بيش از 10 تئاتر و تدريس در رشته نقاشي از جمله كارهايي است كه تاكنون پيگير آنها بوده‌ام.
در خصوص موضوعات نقاشي‌هايتان چه سبكي را انتخاب كرديد و از كدام سبك‌هاي نقاشي پيروي مي‌كنيد؟
من از بين تمامي سبك‌هاي تاريخ هنر نقاشي پيروي كرده‌ام اما در حال حاضر به نقاشي ايراني علاقه غير قابل وصفي دارم.

كداميك از نقاشي‌هايتان را بيشتر دوست داريد و كداميك از آثاري كه خلق كرده‌ايد بيشتر مورد استقبال واقع شده است؟
همه كارهايم را دوست دارم. بيشتر از همه آثارم مجموعه‌اي را كه تحت تأثير مكتب هرات كشيده‌ام را دوست دارم. مجموعه سايه و طبيعت مورد استقبال بيشتري قرار گرفته است.
چه ديدگاهي نسبت به اين انتخاب و اين هنر اصيل ايراني داريد؟
مطمئناً هنر يكي از نيازهاي مهم تاريخ بشر است و امروزه نيز در كشورمان بيشتر از هر دوره ديگري بايد به هنر و نقاشي توجه شود.

از اصول و تكنيك‌هاي هنري كه به كار مي‌گيريد بگوييد.
در مورد تكنيك مي‌توانم بگويم كه در حال حاضر بيشتر از اكريليك و رنگ روغن استفاده مي‌كنم.

بزرگ‌ترين سرمايه يك هنرمند چيست؟
به نظر من بزرگ‌ترين سرمايه يك هنرمند جدايي از توانايي‌هاي فني و سواد كافي انسان بودن او و همچنين صداقت در زندگي روزانه خود است.

اين روزهايتان را چطور مي‌گذرانيد؟ آيا مشغول فعاليت‌هاي هنري خاصي هستيد؟
در اين ايام مشغول تدريس، مطالعه و توليد اثر هنري هستم.
كداميك از نقاشي‌هايي كه خلق كرده‌ايد نزديكي بيشتري با شخصيت يا تأثير عميق‌تري در

زندگي‌تان داشته است؟
فكر مي‌كنم تمامي آثارم به شخصيتم نزديك باشند.

نگاه و ديدگاهتان به نقاشي امروز چگونه است؟ به عنوان يك نقاش حرفه‌اي جريان اين روزهاي نقاشي ايران را چطور مي‌بينيد؟
جريان‌هاي حاكم در اين روزهاي نقاشي ايران چندان مطلوب نيست. مافياي قدرت با نگاه انحرافي بر هنر مقدسمان قصد تغيير مسير افكار جامعه را دارند.

نوع نگاه نقاشان و ديگر هنرمندان معاصر به اتفاقات هنري كه در اطراف و جاي جاي كشور رخ مي‌دهد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
امروزه با فروش آثار بعضي از هنرمندان محدود كشور كه در كريستي‌هاي مختلف به ويژه كريستي دوبي صورت مي‌گيرد، تعداد انگشت‌شماري واسطه با قيمت‌هاي غيرواقعي اقدام به خريد بعضي از تابلوها مي‌كنند و با اين روش ذهن جواناني كه تازه وارد اين عرصه شده‌اند را به سمت خود هدايت مي‌كنند. سمتي كه با آرمان‌هاي مقدس ما فاصله دارد.

اكنون دغدغه‌ها و مشكلات جامعه هنري و نقاشان چيست؟
 مهم‌ترين دغدغه هنرمندان و به ويژه نقاشان اقتصاد هنر است. امروزه نقاشان به غير از تعداد محدودي كه با مافياي فروش آثار در ارتباط هستند براي تأمين نيازهاي مالي خود مجبورند كه كاري غير از نقاشي انجام دهند كه اين امر براي يك هنرمند نقاش اصلاً مناسب نيست. اين كار شخصيت نقاش را متزلزل كرده و جايگاه اجتماعي‌اش را به اضمحلال مي‌كشد.
در سنين نوجواني چه آرزوها و خيال‌هايي را در ذهن مي‌پرورانديد كه دوست داشتيد پس از بزرگ
شدن به آنها جامه عمل بپوشانيد؟
از همان سنين كودكي دوست داشتم كه براي جامعه فردي مفيد و مؤثر واقع شوم.

چه توصيه‌اي براي جوانان به خصوص علاقه‌مندان به شاخه هنر داريد؟ طبق تجربياتتان جوانان چگونه مي‌توانند بيشتر و بهتر از هنر بهره بگيرند؟
اهل توصيه و نصيحت نيستم اما فقط اين را مي‌دانم كه زماني مي‌شود از هنر بهره كافي را برد كه هنر و هنرمند هر دو اقدام به بيان مشكلات جامعه خود كنند تا بتوانند در تاريخ هنر ماندگار باشند.

چه ارتباطي ميان نقاشي و ديگر هنرها وجود دارد؟
هنرها در بسياري از موارد مانند زيبايي‌شناسي، مباني و اصول ادراكي و حسي با هم در ارتباطند. به عبارتي يك نقاش حتماً تئاتر، موسيقي، سينما و. . . را بايد بفهمد تا در آثار خود نمايان شود.
نظرتان راجع به نحوه، نوع و ميزان استفاده از فكر و ايده در هنر كشور چيست؟
صادقانه مي‌گويم كه در كشور و به ويژه در موارد هنري از فكر، ايده و به خصوص قشر جوان كم استفاده مي‌شود كه اين به خودي خود معضل بزرگي براي كشور بوده و آسيب‌هاي غير قابل جبراني به سرمايه‌هاي ملي، فرهنگي و هنري ما مي‌رساند.

هنرمندان و نقاشاني كه با ذوق و علاقه در اين كار و حرفه ارزشمند حضور پيدا كرده و با جان و دل در اين مسير تلاش مي‌كنند اصلاً حمايت مي‌شوند؟ خود شما چطور؟ تا به حال از سوي نهاد يا ارگان و سازمان خاصي حمايت شده‌ايد؟
حمايت‌ها بسيار كم است. من از دستگاه‌هاي هنري همچون ارشاد و سازمان بسيج هنرمندان حمايت مي‌شوم اما واقعاً بسنده و جوابگوي يك نقاش با اين سنگيني هزينه‌ها نيست.
جهل و ناآگاهي درباره ارزش نقاشي و هنر چه لطمه‌هايي به اصالت هنر اصيل كشور مي‌زند؟
مسلماً لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري وارد مي‌كند و در نتيجه آن جامعه انساني را به بيراهه مي‌كشد.

قطعاً آثاري كه خلق كرده‌ايد سبك زندگي ما را در جهت‌هاي مثبتي پيش برده و آن را دستخوش تغييرات خوب و مطلوبي كرده است. نقاشي‌هايي كه شما با آنها زندگي كرده‌ايد تأثيري هم بر سبك زندگي ايراني- اسلامي ما داشته؟
بنده هدفم با توليد اين آثار تأثير مثبت در سبك زندگي ايراني-  اسلامي جامعه است و اميدوارم اين مهم تا به امروز صورت گرفته باشد.

جامعه هنري كنوني و آينده آن را چگونه مي‌سنجيد؟
در سال‌هاي اخير براي فرهنگ و هنر ايران اسلامي كارهاي بسيار مطلوبي صورت گرفته اما كافي نيست، تنها دليلش هم تهاجم فرهنگي است كه در اين سال‌ها مقام معظم رهبري نيز در مورد آن بيانات ارزشمندي را ارائه كردند. با توجه به اهميت و پررنگ شدن هرچه بيشتر بحث جنگ نرم، قطعاً اگر برنامه‌ريزي و حمايت‌هاي مالي صورت نگيرد من نه به عنوان يك هنرمند بلكه به عنوان شهروند آينده روشني را تصور نمي‌كنم.

چرا هنر مهم و وجود هنرمند در بطن جامعه از اهميت بالايي برخوردار است؟ يك هنرمند موفق چه خصوصياتي دارد؟
از ديد من تنها شخصي را مي‌توان يك هنرمند موفق ناميد كه براي جامعه و زمانه خود مفيد باشد.

از اينكه ديد اطرافيانتان به شما به عنوان يك هنرمند، نقاش و تذهيب‌كار قرآن كريم است چه حسي داريد؟
حس خاصي ندارم اما هميشه به عنوان يك شخصيت هنري سعي كرده‌ام كه رفتاري درست و صادقانه با مردم و محيط پيرامون خود داشته باشم چراكه با رفتار اشتباه خود بي‌شك نقد، شك و شبهه‌هاي متعددي را به جامعه هنري وارد مي‌كنم كه اين اصلاً مطلوب و شايسته ارزش و جايگاه هنر و هنرمندان‌نيست.

مخاطب با چه مسائل و واقعيت‌هاي اجتماعي در تابلو و نقاشي‌هايتان روبه رو است؟
در تابلوها، آثار و نقاشي‌هايي كه تاكنون خلق كرده‌ام مخاطب هميشه با معضلات اجتماعي و همچنين نگاه شاعرانه به طبيعت مواجه مي‌شود.

براي فروش نقاشي‌هايتان چه‌مي‌كنيد؟
بله همينطور است. بنده تا به امروز چندين بار به فروش و عرضه آثار و نقاشي‌هايم فكر كرده‌ام و چند باري هم موفق به فروش آنها شده‌ام. از به فروش رسيدن آثارم خوشحال نيستم بلكه تنها چيزي كه موجب رضايت خاطرم شد استقبال بي‌نظير مردم و خريداران از آثارم بود كه واقعاً شور و شعف وصف‌ناپذيري در من ايجاد كرد.

كار نقاشي هزينه‌اي هم دارد؟
بله، نقاشي و نقاشي كشيدن از هزينه‌هاي فوق‌العاده بالايي برخوردار است و به همين خاطر هم هست كه گفتم حمايت‌ها صرفاً به خاطر هزينه‌هاي بالا نيست و انتظار حمايت بيشتر از سوي مسئولان نه تنها براي خودم بلكه براي هنرمندان ديگر و جامعه هنري را دارم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار