کد خبر: 672309
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
میزان خشکسالی رخ داده در منطقه مغان در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده و این خشکسالی سبب پایین آمدن منابع آب شده است.

مدیر امور منابع آب مغان با اعلام این مطلب در جریان بازدید از قدیمی‌ترین شبکه آبی مغان گفت: این شبکه که در پایین دست میل مغان قرار دارد سال 1337 با سردهنه و بندهای پوشالی مجهز احداث شده و تا 17 هزار هکتار توان پوشش آبیاری اراضی را داشته است به طوری که تا سال 1347 از این شبکه بهره‌برداری می‌شده است.

فرهاد شهبازی افزود: از این سال تا سال 57 با احداث میل مغان و سد ارس بهره‌برداری از این شبکه از حیز انتفاع خارج شده و امسال به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در مغان که در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده سعی شده است از ظرفیت بالقوه استفاده کرده و آن را به بالفعل تبدیل کنند. وی گفت: ما به سرعت بهره‌برداری از این شبکه را با سردهنه و بند پوشالی که اجرایی شد در کاهش تنش‌های آبی منطقه مغان و تزریق کانال‌های آبیاری استفاده کردیم تا بتوانیم با بهره‌برداری از برگشت آب و همچنین انتقال به کانال‌های آبیاری مغان از این ظرفیت بیشترین استفاده کرده و با کمترین تنش بتوانیم در این راه اقدامات لازم را انجام دهیم.

شهبازی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک متر‌مکعب در زمان پرآبی از این شبکه بهره‌برداری می‌شود که در سال‌های آینده با بهره‌برداری از این ظرفیت و شبکه قدیمی تا 5 مترمکعب برداشت انجام می‌شود.

این مسئول گفت: امسال بیش از یک هزار هکتار از شبکه پایین دست میل مغان ترزیق و برگشتی آن آبیاری انجام می‌شود که با این فرایند بخشی از تنش‌های آبی در مغان در حال برطرف شدن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار