کد خبر: 671858
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
استان ایلام نیازمند حمایت صنعتی و سرمایه گذاری است
استان ایلام از معدود استانهای کم برخوردار از نظروجود کارخانه صنعتی بزرگ است که به رغم ظرفیتهای بسیار مناسب برای ایجاد صنایع مادر و تخصصی، هنوز این در مسیر صنعتی شدن قرار نگرفته است.
روح اله جام سحر

استان ایلام از معدود استانهای کم برخوردار از نظروجود کارخانه صنعتی بزرگ است که به رغم ظرفیتهای بسیار مناسب برای ایجاد صنایع مادر و تخصصی، هنوز این در مسیر صنعتی شدن قرار نگرفته است.ایلام دارای مشکلات بزرگی مانند رکود تولید و بیکاری است که افزایش تعداد کارخانه های استان نسبت به ظرفیتها باعث افزایش تولید و کم شدن بیکاری در آن می شود و علاوه بر این وجود مرز مهران یک فرصت مناسب برای صادرات به شمار می رود.در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای به سرانجام رساندن بحث ایجاد کارخانه های بزرگ در استان شده ولی متاسفانه هم اکنون این مهم به خوبی محقق نشده و خبری از کارخانه های صنعتی نیست.

***

ایلام در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی توانمندی های ویژه و فراوانی دارد که با حضور سرمایه گذاران و حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می توان از این ظرفیت ها برای توسعه استان و حتی کشور نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

"محمد رضا مروارید" استاندار ایلام با عنوان کردن مطالب فوق و با بیان اینکه در دوسال اخیر از نظر اعتباری و تخصیص بودجه مشکلات زیادی وجود داشت ، اما در سال جاری نقدینگی دستگاه های اجرایی این استان در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است ، گفت: در طول یک سال گذشته با پیگیری و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی برای ورود به استان توافق های فراوانی انجام و برخی از آنها اجرایی شده که اکنون در مرحله تهیه زمینهستند.

وی افزود: اعتبارات لازم برای به سرانجام رسیدن پروژه هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند درنظرگرفته شده است.  وی ابراز امیداری کرد، تونل قلاجه با طول 2800 متر با اعتبارات سفر رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

اجرای سامانه گرمسیری

استاندار ایلام از اجرای سامانه گرمسیری در مرز مهران خبرداد و با اشاره به آغاز عملیات اجرایی چهار سد جدید در این سامانه ، گفت: 67 هزار هکتار به اراضی زیر کشت استان، 110 هزار هکتار به اراضی کشاورزی آبی افزوده شده و تحول بزرگی در منطقه و روستاها شکل گرفته است که امیدواریم در آینده زمین های آبی به 200 هزار هکتار برسد.

مروارید در حاشیه نشست بررسی طرح سامانه گرمسیری ایلام با بیان اینکه طرح بزرگ سامانه گرمسیری به منظور استفاده و مهار آب های مرزی، توسعه اقتصادی و اجتماعی ، ارتقا شرایط سیاسی امنیتی مناطق و تأمین دراز مدت نیازهای شرب، صنعت و کشارزی مناطق تحت پوشش در دست مطالعه و در حال اجرا است ، اظهار داشت: این طرح یکی از مهمترین برنامه های دولت برای ساماندهی زمین های کشاورزی مهران و دهلران بوده که تحول مهمی را در بخش کشاورزی و اقتصاد استان به وجود می آورد.

مروارید تاکید کرد: یکی از امیدهای استان برای برون رفت از شرایط عدم توسعه یافتگی اجرای طرح سامانه گرمسیری و استفاده و مهار آب های مرزی است که متأسفانه در ایلام عملیات اجرایی آن به موازات استان های همجوار آغاز نشده است.

وی گفت: طبق گزارشات و اهداف اولیه طرح مقرر شده که حدود 60 هزار هکتار توسعه و بهبود اراضی شهرستان های مرزی مهران و دهلران مشروب شده و نیاز آب صنعت وشرب منطقه تأمین شود.

مروارید تاکید کرد: اجرای سامانه گرمسیری در سال جاری شتاب می گیرد، از منطقه سومار در کرمانشاه آغاز می شود و تا دهلران ادامه دارد که در این پروژه چهار سد جدید در ایلام ساخته می شود وسدهای نیمه کاره ای که در این مناطق وجود دارد نیز تکمیل خواهند شد.

استاندار ایلام با بیان اینکه با اجرای این طرح بیش از 50 هزار هکتار از مزارع دشت عباس در شهرستان دهلران آبی می شود و سطح زیر کشت زمین های آبی استان به 200 هزار هکتار خواهد رسید، تصریح کرد: سدهای بسیاری از جمله سد سیمره، چناره، کنگیر، سیکان، و دیگر سدهای استان از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردارند و برای اتمام آنها عزم جدی وزارت نیرو لازم است تا بتوانیم رونق اقتصادی در حوزه های مختلف کشاورزی و صنعت را در استان شاهد باشیم.

مروارید از آغاز تولید سیمان در کارخانه سیمان مهران در آینده ای نزدیک خبر داد و درخصوص کارخانه تولید سیمان دهلران که چندین سال است در بلاتکلیفی و چشم انتظاری تزریق اعتبارات مانده است گفت: با زایزنی های بعمل آمده ، اعتبارات لازم برای این کارخانه درنظر گرفته شده است که به گفته ی مسئولان و سرمایه گذاران پروژه ، تا آخر دهه فجر سال آینده به بهره برداری می رسد.

رشد 20 درصدي صادرات كالا

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان ایلام با بیان اینکه 1100 فرصت شغلی در استان ایجاد شده است ، گفت: 545 واحد صنعتی داراي پروانه در سطح استان وجود دارد كه از اين تعداد 345 واحد ،معادل 63 درصد مجموع واحدهاي استان فعال هستند. 55 واحد بالغ بر 10 درصد نيمه فعال و 145 واحد معادل 27 درصد مشكل دار و تعطيل مطلق هستند.

یارلله نصیری با اشاره به پتانسيل صادرات در بخش كاني هاي غير فلزي ،از کسب رتبه ی نخست صادرات توسط کارخانه تولید سیمان ایلام در سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به تولید مطلوب گچ، آجر، مصالح ساختماني، حوزه صنايع نساجي از جمله پارچه جين، گروه صنايع غذايي محصولاتي مانند نوشابه هاي گازدار و آب معدني زمينه صادرات این کالاها فراهم می باشد.

وی به مواد معدني قابل استخراج در استان اشاره و بيان داشت: هم اكنون تعداد 12 نوع ماده معدني در استان شناسايي شده و سال گذشته بالغ بر 9 ميليون تن مواد به ارزش 440 ميليارد ريال از اين معادن استخراج شده است.

نصیری تصریح کرد: مرز بين المللي مهران پتانسيل بسيار مناسبی براي توسعه استان است و اين مرز مي تواند پيشاني اقتصادي كشورمان باشد . امسال شاهد رشد 20 درصدي صادرات كالا را از اين مرز هستيم و هم اكنون روزانه بالغ بر 700 كاميون كالا از اين مرز صادرات صورت مي گيرد.

رئیس سازمان صنعت و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه مهمترين مشكل و دغدغه اصلي حال حاضر استان ایلام نبود شغل پايدار و بيكاري نگران كننده جوانان می باشد، تأكيد کرد: راه برون رفت از اين وضعيت تنها از طريق توجه به بخش توليد و حمايت صحيح و منطقي از فعالان اين بخش است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار