کد خبر: 671856
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
در نشست صنعتگران قزوین با رایزن ایران در کربلا مطرح شد
نشست مشترک تجار و بازرگانان و صنعتگران استان قزوین با شاکر عبدالرزاق، رایزن بازرگانی ایران در کربلا و با حضور شکرالله طاهری سرکنسول ایران در کربلا، علی فرخزاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، عبدالقهار ناصحی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون صدور خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین، اعضای هیئت مدیره و کمیسیون صدور خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.
علیرضا ضرغامی

کنسولگری ایران شرایط حضور سرمایه‌گذاران در عراق را تسهیل می‌کند. این جمله ای بود که سرکنسول ایران در کربلا در این نشست آن را عنوان کرده و گفت: با توجه به فرصت ایجاد شده برای مشارکت بیشتر تجار و بازرگانان و مهندسان ایرانی در طرح‌های اقتصادی و عمرانی کشور عراق، کنسولگری ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی در کشور عراق فراهم می‌کند.

شکرالله طاهری افزود: این کشور از لحاظ اشتراکات تاریخی و مذهبی نزدیکترین همسایه ایران است و پس از جنگی که دشمنان استکباری در منطقه با رژیم صدام بر دو کشور تحمیل کردند امروز بیشترین روابط سیاسی و اقتصادی ما با این کشور است که می‌تواند در سطح بالایی توسعه یابد.

این مسئول حضور داعش را در این کشور توطئه دشمنان برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در عراق عنوان و بیان کرد: این تهدید برای ایرانیان فرصتی به منظور افزایش حضور اقتصادی در این کشور است تا ضمن کمک به همسایه مسلمان خود در بازسازی آن سهیم شوند.

طاهری یادآورشد: بستر مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایجاد شده و امتیازات اخیر دولت عراق به سرمایه‌گذاران ایرانی ظرفیت خوبی است تا سرمایه‌گذاران استانها ضمن بررسی بازار مصرف عراق برای حضور قوی تر در این منطقه برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: در چهار سال گذشته تفاهمنامه‌ای بین استان‌های کربلا و قزوین در شش بند امضا شد که در حوزه‌های بازرگانی، تجاری، دانشگاهی و مذهبی برای تقویت روابط تخصصی تلاش کردیم اما تاکنون اجرایی نشده است و باید برای عملیاتی شدن آن گام به گام پیش رفت.

سرکنسول ایران در کربلا افزود: استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی، اجرای موفق مسکن مهر، قابلیت‌های گردشگری و کشاورزی، توریسم درمانی و گردشگری مذهبی در قزوین می‌تواند در توسعه روابط با عراق مورد توجه قرار گیرد.

طاهری با اشاره به تلاش دولت برای توسعه روابط و لزوم مشارکت بیشتر بخش خصوصی یادآور شد: دولت عراق به استان‌ها و مجالس محلی خود اختیارات بیشتری داده که می‌توانند به صورت مستقل با استان‌های ایران تفاهمنامه داشته باشند و ما می‌توانیم با استان‌های کربلا، بابل، دیوانیه و کردستان عراق مناسبات بیشتری برقرار کنیم.

وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی برای معرفی کالاهای بازرگانی کشورمان و استان قزوین، افتتاح دفاتر خدمات فنی و مهندسی در جنوب عراق از پیشنهادهایی است که باید به منظور جلوگیری از فرصت‌سوزی و اتلاف وقت اجرایی شود.

این مسئول گفت: از سرمایه‌گذاران انتظار داریم در اجرای طرح های بازسازی و عمران و آبادانی کشور عراق سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند.

* توسعه مبادلات بازرگانی قزوین و کربلا

در ادامه این نشست رایزن بازرگانی عراق در ایران گفت: بازار عراق فرصت بسیار مناسبی برای حضور تجار و بازرگانان ایرانی برای سرمایه گذاری در ساخت مسکن، خدمات فنی ومهندسی، در شرایط کنونی است و بسیار علاقمند هستیم تفاهمنامه استان‌های قزوین و کربلا در توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی اجرایی شود.

شاکر عبدالرزاق افزود: رغبت و علاقمندی زیادی در میان مردم و دولت و مسئولان عراقی نسبت به ایرانیان ایجاد شده که بسیار اصرار داریم برادران ایرانی ما برای سرمایه‌گذاری و ارائه محصولات خود از این بازار بیشتر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: کمک‌های مختلف ایرانیان از جمله خدمت فنی و مهندسی، بازسازی عراق، ساخت مسکن و مجتمع‌های اداری نیاز شدید داریم.

این مسئول عراقی بیان کرد: حمله تروریست‌های داعش به موصل و برخی شهرها موجب آوارگی تعدادی از مردم آن شده که در کوتاه مدت و چند ماه آینده به شدت نیازمند اجرای طرح‌های مسکن هستیم و با تجربه ارزشمند ایران در ساخت مسکن مهر فرصت خوبی برای حضور سازندگان ایرانی و استان قزوین در عراق است.

شاکر عبدالرزاق بیان کرد: سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با ثبت شرکت‌های خود در کربلا و استان‌های دیگر عراق زمینه حضور بیشتری برای نوسازی در کشور ما داشته باشند که تلاش می کنیم از تسهیلات مناسبی برخوردار شوید؛ ضمن اینکه از نظر امنیتی هم جز شهر موصل، از بغداد تا جنوب امن است.

وی ادامه داد: سه هزار مسکن باید در کوتاه مدت در عراق ساخته شود که یک هزار واحد آن لازم است در چهار ماه آینده آماده واگذاری شود که علاقمند هستیم استان قزوین با توان مهندسی بالای خود در این کار مهم مشارکت کند تا بتوانیم مشکل شهرهای آشوب‌زده را برطرف کنیم.

رایزن بازرگانی عراق در ایران افزود: از بازرگانان ایرانی انتظار داریم بهترین محصولات خود را در کشور عراق عرضه کنند تا اعتماد ایجاد شده در مردم تقویت شود و ما بتوانیم بستر خوبی برای عرضه کالاهای ایرانی فراهم کنیم.

شاکر عبدالرزاق تصریح کرد: برای حضور ایرانیان در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی اصرار داریم و امیدواریم در طراحی و ساخت مکان نمایشگاه هم به ما کمک شود.

آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین هم در این نشست تخصصی گفت: در استان با داشتن بیش از هشت هزار مهندس و کارشناس در رشته‌های هفت‌گانه به راحتی قادریم بسیاری از نیازهای تخصصی و فنی مهندسی کشور عراق را تأمین کنیم.

علی فرخزاد افزود: کارشناسان این سازمان در خارج از کشور هم به خوبی عمل کرده‌اند و در سفر اخیر به عراق برای صدور خدمات فنی و مهندسی به توافق‌هایی رسیده‌ایم که امیدواریم اجرایی شود.

وی تصریح کرد: تجربه موفق مسکن مهر در استان قزوین و کسب رتبه های برتر در این بخش بیانگر توان تخصصی مهندسان ایرانی در ساخت مسکن است که این تجربه می تواند بستر خوبی برای توسعه مناسبات برای اجرای طرح های عمرانی در کشور عراق باشد.

این مسئول، آمادگی سازمان نظام مهندسی استان قزوین را برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق اعلام کرد.

* سهم ناچیز صادرات قزوین

در ادامه عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون صدور خدمات فنی مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به اهمیت توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: از مجموع بیش از شش میلیارد دلار حجم مبادلات ایران و عراق سهم بسیار کمی به قزوین اختصاص دارد و نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم؛ در حالی که توانمندی‌های بالایی در این بخش داریم.

عبدالقهار ناصحی افزود: شرایط دشوار کنونی در عراق به گونه‌ای است که تعهد دینی مردم کشورمان ایجاب می کند با همت بیشتری به کمک مردم مسلمان و مظلوم عراق بشتابند و در این شرایط که آن‌ها نیازمند کمک‌های مخنلفی هستند تنها نمانند که بنابراین امیدواریم تجار و بازرگانان با مشارکت بیشتر در تقویت بنیه اقتصادی عراق در این وضعیت همت بیشتری کنند.

راه‌اندازی دفتر فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز در این نشست تخصصی گفت: به منظور اجرایی شدن تفاهمنامه‌های اقتصادی راه‌اندازی دفتر فعالان اقتصادی استان قزوین در کربلا و استان‌های عراق ضروری است.

علیرضا کشاورز قاسمی افزود: در استان قزوین بیش از یک هزار و 290 نوع محصول مختلف تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها شاخص است و می‌تواند با صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق در بازارهای هدف بهتر حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: استان قزوین در صنعت، کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی قابلیت‌های زیادی دارد که می‌تواند مورد توجه مردم عراق قرار گیرد که تاکنون از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

این فعال اقتصادی ضمن ارائه پیشنهاد برای راه‌اندازی دفتر فعالان اقتصادی استان در استان‌های عراق به منظور تسهیل در امور بازرگانان قزوین بیان کرد: در شرایطی که برخی تجار مهارت کافی را در صادرات حرفه‌ای ندارند راه‌اندازی این دفاتر می‌تواند به تسریع در امور و معرفی بیشتر کالاهای ایرانی منجر شود.

کشاورز قاسمی با اعلام آمادگی اتاق بازرگانی قزوین برای مساعدت در راه‌اندازی این دفاتر در عراق یادآور شد: با توجه به بسته شدن مرزهای عراق با کشورهای همسایه باید ضمن عمل به وظایف اخلاقی و دینی برای تأمین نیازهای مردم عراق از این فرصت برای تقویت اعتماد مردم و دستیابی به بازارهای هدف برای عرضه کالا و خدمات ایرانی بیشتر استفاده کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار