کد خبر: 670305
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
از مسير شوراي امنيت انجام مي‌شود
چگونه عربستان با لابي با اعضاي دائم شوراي امنيت از جمله انگليس از حق راي انها در جهت پيشبرد مواضع خود در کشوري مثل يمن استفاده مي کند؟
احمد کاظم زاده
جوان‌آنلاين: از حدود دو هفته پيش دور جديد جنبش اعتراضي در يمن با رهبري و محوريت حوثي ها اغاز شده است و کماکان در اغلب مناطق اين کشور از جمله صنعا پايتخت اين کشور ادامه دارد و وارد سومين هفته خود مي شود.

بخشي از دلايل اين جنبش جنبه ملي و سراسري دارد و از اعتراض به اقدام دولت عبدربه در افزايش بي سابقه بهاي سوخت براي تامين کسري بودجه ناشي مي شود. در اين بخش حوثي ها به نمايندگي از ساير مردم يمن و همچنين احزاب و گروههاي سياسي فعال در اين کشور عمل مي کنند و ضمن اينکه همانند ساير مردم يمن به افزايش بهاي سوخت معترض هستند بلکه با درايت مي کوشند از فضاي اعتراضي حاکم بر کشور در جهت اعمال فشار بر دولت جهت تامين مطالبات سياسي و اجتماعي خاص خود نيز استفاده کنند که عمدتا حول محور پايان برخوردهاي تبعيض اميز با آنها در عرصه هاي مختلف اقتصادي ، اجتماعي و سياسي مي چرخد.

اما بخش ديگري از دلايل جنبش اعتراضي جاري از: تحقق نيافتن وعده هاي داده شده به انقلابيون، اعمال سياست هاي تبعيض آميز عليه حوثي ها، انباشت بحران هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي و در هم تنيدگي آنها، توسعه نيافتگي ساختاري و در نهايت از مداخلات خارجي بخصوص سعودي و امريکايي ناشي مي شود.


همدستي عربستان و انگليس در سركوب جنبش مدني يمن


مجموعه اين عوامل موجب شده است که معترضان و در راس آنها حوثي ها خواستار تحقق خواسته هاي خود از جمله کاهش بهاي سوخت و تشکيل دولت فراگير با حضور همه احزاب و گروههاي سياسي اين کشور شوند.

اما از هر زاويه که به جنبش اعتراضي يمن نگاه شود ورود شوراي امنيت را به اين معادله توجيه نمي کند. چه آنکه مهمترين وظيفه و مسئوليت شوراي امنيت سازمان ملل حفظ صلح و امنيت بين المللي است و از زماني که دور جديد جنبش اعتراضي در يمن اغاز شده هيچ اتفاقي روي نداده که صلح و امنيت بين المللي را به خطر بيندازد. جدا از اينکه مطالبات معترضان چه در زمينه لزوم کاهش بهاي سوخت (با توجه به فقير بودن اکثر مردم يمن) و چه در زمينه درخواست پايان دادن به تبعيض هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي عليه حوثي ها کاملا توجيه پذير است بلکه معترضان همواره کوشيده اند پايبندي خود را به استفاده از شيوه هاي مدني و مسالمت آميز همچون: برپايي تحصن،مذاکره و چانه زني سياسي حفظ کنند و از هرگونه خشونت و برخورد مسلحانه دوري کنند.

با اينحال بررسي رويکرد کشورهاي غربي مانند امريکا و انگليس و بخصوص عربستان نشان مي دهد که آنها در تلاشند ماهيت جنبش اعتراضي را تحريف کنند و با سرپوش گذاشتن بر ماهيت مدني و مسالمت جويانه اين جنبش از آن تصويري مسلحانه و خشونت طلب به تصوير بکشند تا احتمالا زمينه را براي سرکوب هاي بعدي و اجراي سياست مشت آهنين فراهم کنند.

البته زمينه چيني در اين زمينه از چند روز پيش اغاز شده و در واقع زماني که در ابتداي شکل گيري جنبش اعتراضي اعلام شد که دولت انتقالي صنعا خواستار ميانجيگري ايران براي ارام کردن حوثي ها شده است مشخص بود که تلاش هايي در کار است تا اولا جنبش اعتراضي جديد به رهبري حوثي ها جنبشي وابسته و عامل ايران معرفي شود تا با تحريک افکار عمومي عربي زمينه براي يارگيري داخلي، منطقه اي و حتي بين المللي عليه آن فراهم شود.

در اين راستا دولت عبدربه وقتي مي خواست هياتي براي گفتگو با حوثي ها در صعده اعزام کند ترکيب هيات را به گونه ايي چيد که اين تصور را ايجاد کند که حوثي ها نه در برابر دولت بلکه در برابر کل ملت يمن از طوايف، احزاب و گروههاي سياسي مختلف قرار دارند.

اما در عرصه خارجي بيشترين نتيجه تلاش هاي عربستان و دولت دست نشانده عبدربه، منصور هادي در شوراي امنيت سازمان ملل تجلي يافته است. چنانکه اين شورا روز جمعه در بيانيه اي از حوثي هاي يمن خواست تا به تعبير اين بيانيه به قيام مسلحانه خود عليه دولت اين کشور پايان دهند.

پس از پايان نشست شوراي امنيت مارک ليال گرانت، نماينده انگليس در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار رويترز (ظاهرا از قبل حساب شده بود )که پرسيد گر چه در بيانيه شما نامي از کشوري برده نشده ولي دولت يمن بر اين باور است که ايران در امور آن کشور دخالت مي کند و ايران نيز اين موضوع را تکذيب کرده است، نظر شما چيست؟ گفت: "در زمان حاضر هيئت کارشناسان سازمان ملل سرگرم بررسي اقدامات کساني است که روند انتقال سياسي در يمن را مختل کرده اند و گزارش آنان به زودي ارائه خواهد شد. فکر مي کنم شوراي امنيت هم بخواهد به اسامي کشورهايي که در امور يمن دخالت مي کنند توجه کند چون ما به وضوح اعلام کرده ايم مخالف حمايت کشورها از گروه هاي گوناگون در يمن هستيم". به نظر مي رسد انگليس به عنوان رئيس دوره اي شوراي امنيت در تقسيم کاري که با رويترز کرده خواسته به ايران هشدار دهد.

در همين حال جن ساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در نشست خبري تاکيد کرد:" آمريکا به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و جامعه ي جهاني ملحق مي شود و قويا اقدامات حوثي ها را محکوم مي کند که رهبري آن برعهده‌ي عبدالمالک الحوثي و کساني است که از وي حمايت مي کنند. اقدامات اين افراد هدف تضعيف روند گذار سياسي مورد نظر شوراي همکاري خليج(فارس) و نيز هدف تضعيف ثبات يمن را دنبال مي کند. ما به طور خاص اقدامات تحريک آميز، تهاجمي و بي ثبات کننده‌ي الحوثي، تحريک کنندگي آن عليه دولت يمن، ايجاد اردوگاههاي مسلح در داخل و اطراف صنعا و ادامه ي اقدام غيرقانوني آنها در کنترل عمران را محکوم مي کنيم."


همدستي عربستان و انگليس در سركوب جنبش مدني يمن

هر چند عربستان (به عنوان دولتي که همواره به يمن به ديده حياط خلوت خود نگريسته و نقش پيشتاز در مهار انقلاب يمن ايفاء کرده است) تاکنون براي مهار دور جديد جنبش اعتراضي عمدتا به شيوه هاي ديپلماتيک و يارگيري بين المللي متوسل شده است اما بيم آن وجود دارد که همراهي شوراي امنيت و برخي از کشورهاي غربي از جمله امريکا و انگليس با اين کشور دولت رياض را به تحريک و تشويق دولت صنعا براي اجراي سياست مشت آهنين عليه جنبش اعتراضي وادارد که اتخاذ اين سياست با توجه به مسلح بودن اغلب مردم اين کشور از جمله معترضان مي تواند به ايجاد "حمام خون "در يمن منجر شود.

تاکنون رياض با توجه به وجود اختلاف و شکاف هاي داخلي در شوراي همکاري خليج فارس بخصوص ميان قطر و عربستان نتوانسته بود از ظرفيت هاي اين شورا در دور جديد يارگيري هاي منطقه اي خود درباره تحولات يمن بهره بگيرد اما اکنون با حل اختلافات داخلي زمينه براي چنين امکاني فراهم شده است و چه بسا امکان دارد دولت عربستان از اين ظرفيت بيشتر در جهت تقويب رويکرد مسلحانه عليه معترضان استفاده کند تا اينکه دولت و مخالفان صنعا را به پيشبرد روند گفتگو مصالحه تشويق کند و علائم اين رويکرد را مي توان در خط رسانه اي و تبليغاتي رياض رديابي کرد.

چنانکه روزنامه عکاظ چاپ رياض در مقاله اي -که بلافاصله پس از صدور بيانيه شوراي امنيت عليه معترضان حوثي منتشر شد- به صراحت دولت يمن را به سرکوب معترضان دعوت کرد و در بخشي از آن نوشت:" به تجربه در يمن ثابت شده است که گفتگوي مدني با شبه نظاميان الحوثي، نتيجه اي در جهت منافع يمن نخواهد داشت. دولت يمن، بايد به کمک ارتش و نيروهاي امنيتي، سرنوشت گروه الحوثي را مشخص کند. دولت يمن بايد سران الحوثي و تحريک کنندگان به خشونت را نابود کند حتي اگر مجبور شود حمايت منطقه اي يا بين المللي را براي سرکوب الحوثي، به دست آورد. دولت يمن بايد، مرزهاي اين کشور را کنترل کند و مانع از ورود کمک هاي تسليحاتي و مالي ايران به يمن شود و همه حساب هاي بانکي الحوثي را که از طريق آنها به کمک خارجي دست پيدا مي‌کند، مسدود کند.

بعد از اين اقدامات، دولت يمن بايد الحوثي را با جامعه مدني ادغام کند و به آنها اجازه دهد در چارچوبي صلح آميز، مشارکت مدني داشته باشند اما بايد شديدا تحت نظر باشند تا در صورت وقوع شورش، امکان دخالت سريع براي دولت فراهم باشد. "تجويز يک چنين نسخه هايي نشان مي دهد که عربستان قصد دارد از بيانيه شوراي امنيت در جهت اجراي سياست مشت آهنين عليه معترضان در صنعا استفاده کند. همچنين اتخاذ چنين رويکردي نشان مي دهد چگونه عربستان با لابي با اعضاي دائم شوراي امنيت از جمله انگليس از حق راي انها در جهت پيشبرد مواضع خود در کشوري مثل يمن استفاده مي کند و چگونه دولت هاي غربي به اقتضاي منافع خود تحولات يمن را وارونه نشان مي دهند و جنبش اعتراضي حوثي ها که کاملا مسالمت آميز و مدني است به عنوان جنبش مسلحانه و ياغي به تصوير مي کشند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اسلامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
1
باید شیعیان یمن قبل از هر خیزشی درست مثل حزب الله لبنان در همه زمینه قوی شوند ! و تجربه تلخ شیعیان مظلوم بحرین را تکرار نکنند ! شیعه باید همه جا مثل حزب الله قوی باشد تا بتواند در برابر اهریمنان خبیث حق خودش را بگیرد !!
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
1
مرگ بر تجسم ابلیس، انگلیس شریر خبیث و همه مزدورانش !!
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
0
1
همه خباثت های ضد شیعیان جهان به انگلیس خبیث و مزدورانش ختم می شود ! هرگز نباید سفارت انگلیس خبیث در تهران بازگشایی شود !! هرگز !! هرگز !! هرگز !!
فرزانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
0
باسلام ،امریکاو غرب تظاهرات در اوکراین را حمایت میکنند و ازطرفی مردم یمن به تظاهرات مسالمت آمیز ادامه میدهند را محکوم میکند و غرب وامریکا وانگلیس خبیث و عربستان ... که ایران رادرامور داخلی یمن متهم میکنند،مگه عربستان در بحرین نیروی نظامی ندارد آیا این دخالت نیست در عراق این همه بمب گذاری و حمایت گره تروریستی مخصوصا گروه داعش را این دخالت عربستان نیست در سوریه در لبنان در مصر در لیبی در کشورهای عربی دیگر این دخالت در امور دیگر کشورها نیست در کجا ی کشورهای عربی دخالت عربستان پیروز شد همه جا این ...ها شکست خوردن ، بنظر بنده ایران باید به حوثی ها کمک کند تا عربستان بفهمد با ایران بزرگ نمی توان بازی کرد این حرف را نتانیاهو در تلوزیون خودش اقرار کرده و کمک های ایران در کشورهای اسلامی باعث سر بلندی و پیروزی مردم آن کشور شده حالا کمکهای عربستان وهابی تکفیری ...در کشور های اسلامی جز ویرانی زیر ساخت ها و خونریزی برادران مسلمان چیز دیگر عایت آنان نشد و روز نامه عکاظ چاب عربستان از مقامات کشور خودش و یمن رابه سرکوب بامشت آهنین تشویق کرده و گفته با حمایت منطقه ای و بین المللی برای سرکوب حوثی ها استفاده کنند آقای روزنامه عکاظ شما هم مثل دولت مردان خودت چیز فهم و نادانین مگه در سوریه وعراق به قول خودتان بعضی از کشورهای منطقه و بین المللی خصوصا سازمان ملل امریکایی به ترویستها حمایت مالی و تسلیحاتی نکردن به قول خودشان دولت در تبعید درست نکردند همه ی این کار ها چه غلطی کردند بجز شکست حالا این سیاست و نقشه سوخته برای یمن در دست شماست پیشاپیش شکست خورده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار