کد خبر: 670277
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم رونمایی از مجموعه پنج‌جلدی «آستان آسمان» گفت: باید بحث امامزاده‌ها بهانه‌ای برای تشکیل نهضت عمومی طرح این پرسش که چرا این بقاع تخریب می‌شوند، باشد.
تسنیم: مراسم رونمایی از پژوهش تصویری «آستان آسمان» با موضوع معرفی پنج امامزاده واجب‌التعظیم مدفون در پایتخت،همزمان با سالروز تجلیل از امامزادگان با حضور حجت‌الاسلام شهاب مرادی، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، علی‌اکبر اشعری، سیدمجید حسینی مدیر عامل موسسه نشر شهر و رضا مختاری نویسنده و پژوهشگر این مجموعه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به این که موضوع امامزادگان را باید از دو جهت مورد توجه قرار داد، گفت: یکی از آنها اهمیت سیادت و افتخار کردن به آن است.

وی که پیش از این در سخنرانی‌های مختلف به موضوع تخریب ائمه بقیع پرداخته و خواستار مطالبه جهانی برای بازسازی قبور ائمه مدفون در بقیع شده و کمپین‌های مختلف مجازی به این منظور راه‌اندازی کرده، نکته دیگری که به بهانه بحث امامزادگان مورد توجه قرار داد بازسازی قبور مطهر ائمه بقیع بود.

مزار امامان بقیع باید بازسازی شود

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره گنبدهای زیبا در عکس‌های منتشرشده کتاب‌های «آستان آسمان» با نقل روایتی از نحوه دفن ائمه بقیع افزود: همین الان در روز، آفتاب مستقیم به قبر چهار امام معصوم (ع) ما می‌تابد؛ ائمه‌ای که 88 سال شمسی قبل گنبد و بارگاه و ضریح و سنگ مزار داشتند، امروز حتی سایبانی بر مزارشان نیست. حکومت سعودی موظف است بنایی را که خودش هم نساخته بود و تخریب کرده، دوباره بسازد.

حجت‌الاسلام مرادی در پایان با اشاره به اینکه خوب است بحث امامزاده‌ها بهانه‌ای باشد برای تشکیل نهضت عمومی طرح این پرسش که چرا این بقاع تخریب شده و می‌شوند، گفت: چرا به زائری که طبق قوانین، گردشگر معنوی است و در دنیا حقوقش مشخص، اجازه زیارت نمی‌دهند؟ این چه رفتار نامعقول، وحشیگری و ستم است؟ چرا به عاشقان فرزند رسول الله اجازه سلام دادن، گریه و دعا نمی‌دهند؟ این پرسش‌ها باید مطرح بشود و خواسته ما این است که حکومت آل سعود یا خوداین حرم‌ها را بسازد یا اجازه بدهد خود ما محبین اهل بیت دوباره آنها را بسازیم. این حق شیعیان است و یک جزء و فرقه و اقلیت حق ندارد حقوق اکثریت را پایمال کند. در مجامع جهانی هم این مباحث قابل طرح است.

موسسه نشر شهر رقیب ناشران نیست

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین گفت: باید از ظرفیت سازمان فرهنگی هنری در حوزه کتاب بیشتر و بهتر استفاده شود.  از الزامات جدی که ما در حوزه کتاب به آن قائلیم این است که موسسه نشر شهر نباید با ناشران رقابت داشته باشد بلکه باید با دوری از فضای رقابت و ایفای نقش حمایتی خود، از ناشران و مولفان آثار به عنوان دو رکن اصلی تولید کتاب و همچنین ویراستاران، نمونه‌خوان‌ها، صحافان و... حمایت لازم را به عمل آورد.

شهاب مرادی با انتقاد از زیبا نبودن بسیاری از کتاب‌های موجود در بازار، افزود: امروز برای عرضه یک ماده غذایی چند جعبه تدارک می‌بینند که البته این امر خودش باعث تولید زباله بیشتر و افزایش مشکلات شهری می‌شود. چشم مردم عادت کرده و دنبال زیبایی، طراحی نو، سهولت در خواندن و... هستند. باید در این زمینه بیشتر کار کرد و سازمان فرهنگی هنری با همین بضاعت محدودی که در حوزه تولید کتاب دارد، باید به حل این مشکل کمک کند.

وی با اشاره به اینکه برای مردم ما کتاب هدیه‌ای جدی نیست، گفت: این در حالی است که برای حمل برخی کتاب‌های نفیس باید کارگر و وانت گرفت ! کتاب‌هایی که حتی کتابخانه برای نگهداری آنها تدارک دیده نشده و قفسه کتابخانه را می‌شکنند. اینکه مردم در مترو و اماکن عمومی از جیب خود کتاب دربیاورند و بخوانند، کمتر دیده می‌شود و کتابخوانی امری تفننی شده است. متاسفانه سلیقه مخاطبان زرد شده و باید انگیزه‌هایی برای رغبت به مطالعه در افراد ایجاد کنیم.

اعتماد امامزاده‌ها به مردم ایران

حجت‌الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این برنامه از وجود 8هزار و 51 بقعه متبرک مربوط به امامزادگان در ایران خبر داد و افزود: همه این امامزاده‌ها به علت ظلم و ستم امویان و عباسیان به دعوت مردم به ایران هجرت کردند و نقشی مهم در ترویج فرهنگ تشیع و بیداری و ولایتمداری مردم داشتند. بزرگداشت این بزرگان، تعظیم گذشته و تاریخ ماست و نشان می‌دهد مردم ما آنقدر قابل اعتماد بودند که این عزیزان در گوشه و کنار کشور ما حضور دارند.

مدیر عامل نشر شهر در بخشی از مراسم ضمن تقدیر از مدیران پیشین موسسه در پایه‌گذاری پروژه «آستان آسمان»، به نگاه رهبر معظم انقلاب به بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: امامزاده‌ها معروف‌ترین و پررفت و آمدترین مکان‌های شهر هستند و باید قطب فرهنگی باشند. ضمن اینکه توجه به باور مردم در مورد آنها بسیار حائز اهمیت است. حسینی ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم و سایر نهادهای فرهنگی پروژه بزرگ معرفی تصویری امامزاده‌ها به شکل گسترده‌تر ادامه یابد.

رضا مختاری مولف «آستان آسمان» با اشاره به جایگاه ویژه امامزاده‌ها در باور مردم از زحمات اشعری و مرحوم دکتر حسن حبیبی در انتشار این مجموعه تقدیر کرد. وی به ذکر خاطره‌ای از دوران دانشجویی و علاقه ویژه دانشجویان خارجی به امامزاده‌ها پرداخت و گفت: همکلاسی خارجی ما بعد از بازدید از مسجد شیخ لطف‌الله، درخواست بازدید از یکی از امامزاده‌های شهر اصفهان را هم داشت و می‌گفت نشاط و حیات در امامزاده‌ها وجود دارد اما برخی مساجد حالت موزه دارند.

اشعری هم در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه گفتنی‌ها را در مقدمه مجموعه پنج‌جلدی «آستان آسمان» آورده است، از زحمات مرحوم حبیبی تقدیر کرد و یاد و خاطره وی را گرامی داشت.

پنج جلد «آستان آسمان» به ترتیب به معرفی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده سید اسماعیل(ع)، امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر، امامزاده سید ناصرالدین(ع) و امامزاده صالح(ع) اختصاص دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار