کد خبر: 669981
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
امروز طبق وعده اكثريت شوراي اسلامي شهر تهران قرار است با رأي‌گيري هيئت رئيسه، رئيس جديد شورا را براي دومين سال از دوره چهارم انتخاب كنند. انتخاب حساسي كه مي‌تواند باز‌تاب عملكرد يك ساله اعضاي شورا و به خصوص رئيس فعلي شوراي شهر باشد.
بيژن سوراني
امروز طبق وعده اكثريت شوراي اسلامي شهر تهران قرار است با رأي‌گيري هيئت رئيسه، رئيس جديد شورا را براي دومين سال از دوره چهارم انتخاب كنند. انتخاب حساسي كه مي‌تواند باز‌تاب عملكرد يك ساله اعضاي شورا و به خصوص رئيس فعلي شوراي شهر باشد.

در اين زمينه اظهار‌نظر‌هاي مختلفي در خصوص دو كانديداي مطرح آقايان چمران و مسجد‌جامعي براي رياست شورا صورت گرفته است اما آنچه بايد به آن توجه شود آن است كه اعضاي شورا در برگزيدن رئيس جديد بايد به دور از نگاه‌هاي جناحي و تعلقات سياسي دست به انتخاب بزنند تا بتوانند در فضاي آرام و به دور از چالش‌هاي سياسي به حل مشكلات شهر تهران بپر‌دازند و خدمات مطلوب‌تري را به شهروندان ارائه كنند.

 هر‌چند برخي از اعضاي شورا با سكوت خود اعلام كرده‌اند كه رأي خود را در زمان رأي‌گيري اعمال خواهند كرد اما جو رسانه‌اي موجود حكايت از موضوع ديگري دارد.  بحث مطرح كردن افزايش مدت رياست رئيس شوراي شهر از آن جمله بود كه در آخرين جلسه شورا از سوي برخي مطرح شد. بر اين اساس شفاف‌سازي در خصوص مدت زمان با اشاره به بند‌هاي قانوني كه در مجلس به تصويب رسيده است، آب پاكي را روي دستان معترضان ريخت. 

در اين زمينه، سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بر اساس قوانين و مقررات موجود دوره فعاليت هيئت رئيسه شورا يك‌ساله است.  محسن پيرهادي، سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران درباره برگزاري انتخابات هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: با توجه به حكم صريح قانوني در ماده 16 قانون تشكيلات، و‌ظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات بعدي آن ( اصلاحي 6/7/1382 و 27/8/1386)، مبني بر يك ساله بودن دوره فعاليت هيئت رئيسه، حكم مندرج در آيين‌نامه‌‌هاي مربوط داير بر دو ساله بودن دوره مذكور غير معتبر تشخيص داده شد و مقرر گرديد انتخابات هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران هر ساله در موعد مقرر برگزار شود.

از سوي ديگر، برخي از اعضاي شوراي شهر نيز در مصاحبه‌ها با برخي از رسانه‌ها تلاش كرده‌اند تا فضا و جو انتخاب رئيس جديد را با خواسته‌هاي جناحي خود همسو كنند كه در اين زمينه نيز انتظار مي‌رفت به جاي حاشيه‌سازي، به بحث عملكرد يك ساله شورا پرداخته شود و با نقد منصفانه علاوه بر عملكرد خود عملكرد كلي شورا را هم ارزيابي كنند.  به واقع ماهيت عملكرد و فعاليت شورا بايد فارغ از نگاه‌هاي سليقه‌اي و سياسي مورد ارزيابي قرار گيرد چرا شوراي دوره چهارم با پشت سر گذاشتن حدود 15 سال تجربه ديگر بايد در دام برخي از فرصت طلبان گرفتار آيد كه بخواهند از شورا بودن اهداف غير‌شورايي بهره جويند و روش آزمون و خطا را دنبال كنند.

 با اين حال بايد در نظر داشت كه شوراي شهر تهران به عنوان پشتيبان ساير شورا‌هاي كشور بايد بتواند در بحث نگاه‌هاي تخصصي براي حل معضلات و مشكلات الگوي ساير شورا‌ها قرار گيرد و بتواند با عملكرد خود از دولت مطالبات به حق شهروندان را براي ارتقاي زندگي شهر‌نشيني طلب كند.  همچنين بايد اعضا به اين نكته توجه كنند كه آراي شهر‌وندان به عنوان پشتوانه تك تك اعضاي شورا به حساب مي‌آيد كه بايد با عملكرد فردي و شورايي به آنها پاسخ دهند. 31 عضو شورا بايد امانتدار خوبي براي گره‌گشايي مشكلات پايتخت 10 ميليون نفري باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد ابراهیم شهلایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
0
0
شورای شهر تهران بیشتر به شورای ورزشکاران شبیه است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار