کد خبر: 669916
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
برو خسارتت را از باد بگیر ! ، مگر ما به تو خسارت زده ایم که باید خسارت توفان را به تو بپردازیم ...

این جملات را کسی می شنید که برای دریافت خسارتش به دلیل توفان بی سابقه تهران مراجعه کرده بود . اما این بار در دست او پرینت یک مصاحبه بود : "احمد مسجد جامعی ، رییس شورای اسلامی شهر تهران : خسارت شهروندان از توفان اخیر بایستی پرداخت شود ". کاغذ را روی میز آقای رییس گذاشت و سکوت حاکم شد ...

بی شک نام رییس شورای شهر را در یکسال اخیر شهروندان خیلی بیشتر از قبل شنیده اند . علتش هم مداخله او به عنوان وکیل منتخب مردم برای استیفای حقوق شان بود . هر ماجرایی که یک سر آن "مردم" ، "جان" و "آبرو" ی آنها بود ، بلافاصله یک نام دیگر نیز به آن ماجرا سنجاق می شد : "احمد مسجد جامعی " .

نمونه هایش کم نیست . از "آتش‌سوزی خیابان جمهوری"، "واژگونی اتوبوس شرکت واحد"، "حادثه پارک ارم"، "توفان بی سابقه تهران" و "سقوط هواپیما روی سر شهروندان" که شورای شهر برای ممانعت از تکرار چنین حوادث تلخی خواستار جابه‌جایی محل پرواز هواپیماها از داخل به خارج شهر شد ، تا همین اواخر و حادثه تلخ  "کشته شدن یک شهروند به خاطر زباله" و ...
ماجراهایی که نقش متفاوت "رییس شورای «شهروندان»" در آنها کاملا مشهود بود . "رییس" به "وکیل مدافع" تغییر کرد و از آن طرف ماجرا به این طرف گود در کنار مردم آمد و وکیل مدافع آنان شد.
در اکثر ماجراهایی که پای مردم در میان بود، هدایت شورا به گونه ای صورت گرفت تا بدون مصلحت‌اندیشی به موضوع پرداخته شود و صراحتا ضمن شناسایی عوامل حوادث متاثرکننده با آنها برخورد قانونی شود. شورا از مدیران شهر خواست که مسوولیت حوادث پایتخت را بپذیرند و از مردم "عذرخواهی" کنند . رویه ای که کمتر سابقه داشت.
 
در دوران اخیر ریاست مسجد جامعی بر شورای شهروندان، نهایت تلاش - ولو به رغم دلخوری برخی مدیران - صورت گرفت تا صورت مساله ها با یک اظهار همدردی، پاک نشود . ریشه موضوعات در قالب نظارت مردمی از کانال شورای شهر شناخته شود و مساله به نفع مردم و کرامت ایشان حل شود .

اینکه موضوع تا چه حد به نتیجه انجامیده به اختیارات شورا برمی گردد که جای بازنگری دارد ، اما مهم این رویکرد جدید است ؛ رویکرد دفاع از حقوق شهروندان در شورای شهر چهارم پایتخت .
برگ دیگر این رویکرد جلوگیری از مسامحه و مشمول مرور زمان شدن موضوعات است ؛ مانند بریدن درختان چندین ساله خیابان ولی عصر ، ساخت‌وسازهای ویرانگر میراث فرهنگی ، صنایع آلوده‌کننده آب و هوای شهر و ... که پرونده ها با وجود تلاش های بسیار برای بسته شدن پیش از موعد، همچنان باز هستند .

در دهه ی مبارک "کرامت" از ولادت حضرت معصومه (ص) تا حضرت امام رضا (ع) قرار داریم . بسیار جالب اینکه نامگذاری این دهه نیز برای اولین بار در کشور دقیقا توسط جناب مسجد جامعی در زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتخار همکاری با ایشان را داشتم انجام شد .
از آنجا که شاکله ی اصلی انسانها را اعتقادات قلبی شان شکل می دهد بی دلیل نیست که "کرامت شهروندان" اکنون محور و شاه بیت اصلی عملکرد آقای مسجد جامعی در دوران ریاست یکساله اش بر شورای اسلامی شهروندان تهران است تا او را نه رییس شورا بلکه وکیل مدافع کرامت شهروندان بنامیم .

کرامتی که برای تداوم آن به عنوان یک شهروند از سایر منتخبان خود در در شورای شهر تقاضای استمرار رای شان به ریاست مرد فرهنگ ایران در انتخابات هیأت رییسه پیش روی شورا در دهه ی مبارک کرامت را داریم .


 * محمد علی مشکیان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار