کد خبر: 669879
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
زخم‌هاي تداوم تبعيض عليه سياهان
آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما، نه تنها کاهش نداشت؛ بلکه بیشتر نیز شده است.
سیدرضا میرطاهر
جوان آنلاين: تبعیض‌ نژادی در ایالات متحده آمریکا که با نظام برده‌داری در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته ‌است. در واقع تبعیض نژادی و نژادپرستی همواره به عنوان یک مسأله مهم در جامعه آمریکا مطرح بوده است. با انتخاب باراک اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست در کاخ سفید، انتظار می‌رفت شرایط سیاهان بهبود یابد، اما عملا شاهد وخامت روزافزون وضعیت سیاه پوستان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی هستیم.

تازه‌ترین نظرسنجی مشترک مرکز "پیو" و روزنامه یو اس ای تودی نشان می‌دهد که سیاه پوستان آمریکایی بر این باورند روابط بین سیاه پوستان و سفید پوستان در آمریکا در دوره اوباما بدتر شده است. این نظر سنجی حاکی از آن است که طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی تعداد سیاه پوستانی که روابط بین سیاه پوستان و سفید پوستان را خیلی خوب یا نسبتا خوب ارزیابی کرده بودند ۷ درصد رشد داشت، با این حال فقط ۶۴ درصد سیاه پوستان در تحقیق جدید اعلام کرده اند که دیدگاه مثبتی نسبت به روابط نژادی در آمریکا دارند که این رقم ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. سال ۲۰۰۹ نخستین سالی بوده است که اوباما به قدرت رسیده است. در بین سفیدپوستان نیز دیدگاه مثبت نسبت به روابط نژادی طی سال های اخیر با کاهش چشمگیری روبرو شده است. در این راستا هر چند طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ تعداد سفید پوستانی که اعلام کردند روابط خوبی بین سفید پوستان و سیاه پوستان برقرار است ۳ درصد رشد داشت اما طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ این رقم با افت ۵ درصدی روبرو شده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که ۷۰ درصد سیاه پوستان آمریکایی احساس می کنند اجرای قانون در آمریکا در قبال افسران پلیس که مرتکب بدرفتاری می شوند به شدت ضعیف عمل بوده است. درصد یکسانی از سیاه پوستان بر این باورند که ماموران پلیس در رفتار با گروه های قومی و نژادی عملکرد بدی داشته اند. این در حالی است که تنها ۲۵ درصد سفید پوستان بر این باورند که پلیس در رفتار با گروه های نژادی و قومی رفتار خوبی نداشته است. در بین احزاب مهم سیاسی نیز دموکرات ها انتقاد بیشتری نسبت به عملکرد پلیس آمریکا در مقایسه با جمهوری خواهان داشته اند.

مساله تبعیض نژادی بویژه از لحاظ برخورد پلیس آمریکا با سیاه پوستان معنا می یابد. آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما، نه تنها کاهش نداشت؛ بلکه بیشتر نیز شده است. با اینکه حدود 12 درصد جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهند، اما بهره آنها از ثروت، آموزش، رفاه در جامعه آمریکا بسیار کمرنگ است. در مقابل سهم آنها از مشکلات و مصائب جامعه این کشور بسیار بالا است. حدود نیمی از زندانیان آمریکا سیاه پوست بوده و شرایط زندگی آنها بویژه در حومه شهرهای بزرگ یا شهرهای کوچک ناگوار است.

در واقع آمارها حاکی از آن است که حدود يک ميليون نفر از مجموع دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر زنداني آمريکا را سياهپوستان تشکيل مي‌دهند. از همه مهمتر اینکه قربانیان اصلی خشونت پلیس آمریکا را سیاه پوستان و رنگین پوستان تشکیل می دهندو همین مساله از دلایل اصلی اعتراضات و شورش هایی است که هر از چند گاهی در یکی از شهرهای آمریکا رخ می دهد. این در حالی است که آمریکا خود را سردمدار آزادی و حقوق بشر تلقی می کند.


چرا «روياي لوتركينگ» در آمريكا محقق نمي‌شود؟


روياي مارتين لوتركينگ

با وجود گذشت بیش از پنجاه سال از سخنرانی مشهور مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی در امریکا ، به نام "رویایی دارم"، هنوز مشکل نژاد پرستی و رفتار تبعیض آمیز با رنگین پوستان بویژه سیاه پوستان در آمریکا به عنوان مشکلی جدی تلقی می شود. سخنرانی معروف 17 دقیقه ای مارتین لوتر کینگ در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهپوستان و سفیدپوستان در برابر بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی ایراد شد. مارتین لوتر کینگ در این سخنرانی که در آن عبارت "رویایی دارم" تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفته بود و ابراز امیدواری کرده بود که زمانی در آمریکا طبق آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند. اما نظرسنجی ها نشان می دهد بسیاری از سیاهان آمریکا کماکان تبعیض را احساس می کنند و می گویند تا تحقق رویای لوترکینگ راه زیادی باقی است.

در این زمینه 35 درصد سیاه پوستان آمریکا اظهار داشته اند که همچنان با تبعیض ها و برخوردهای ناعادلانه رو به رو می شوند و 20 درصد لاتین تبارها نیز از چنین برخوردهایی شکایت دارند. در واقع در طی چند دهه اخیر شکاف اقتصادی و اجتماعی میان سفید پوستان و سیاهپوستان آمریکایی عمیق تر شده و امیدها برای رفع تبعیض نژادی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما که خود نیز سیاهپوست است به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به گفته کارشناسان، هنوز اصلاحات قابل توجهی در ساختار اشتغال و در حوزه آزادی های مدنی صورت نگرفته است. هم چنین هنوز خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان ادامه دارد و هر از چند گاهی صحنه های خشونت بی حد پلیس آمریکا علیه آنها در اینترنت و بر صفحه تلویزیونها نقش می بندد. آخرین نمونه این برخوردهای خشونت آمیز در 9 اوت 2014 (18 مرداد 1393) با قتل نوجوان 18 ساله سیاه پوستی به نام مایکل براون در شهر فرگوسن ایالت ایلینویز توسط یک پلیس رخ داد که اعتراضات گسترده ای را بهمراه آورد به نحوی که دولت ایالتی ناچار به فراخوانی واحدهای گارد ملی برای برخورد با تظاهر کنندگان شد.

خشونت پلیس آمریکا موجب بروز حوادث تراژیک در آمریکا می شود. در همین راستا شهروندان آمریکایی با نامگذاری 22 اکتبر به عنوان "روز ملی مبارزه با خشونت پلیس" به تظاهرات علیه دستگاه پلیس این کشور می پردازند. خشونت پلیس در شهرهای بزرگ به مراتب شدید تر است. از جمله درباره شهر لس آنجلس که از بزرگترین شهرهای آمریکا محسوب می شود، وزارت دادگستری آمریکا تائید کرده است که در سال‌های اخیر پلیس لس آنجلس اقلیت‌های قومی را مورد هدف قرار می‌دهد. در این زمینه آفریقایی‌ها، آمریکایی‌های سیاهپوست و شهروندان آمریکای لاتین بیش از سفید پوستان توسط پلیس لس آنجلس متوقف یا بازرسی شده اند.

همچنین پلیس نیویورک به خشونت علیه مردم بویژه رنگین پوستان آفریقایی یا لاتین تبار شهرت دارد. همین مسئله سبب شده است هر از چند گاهی علیه خشونت پلیس نیویورک و مقررات ضد حقوق بشری آنها تظاهرات برگزار شود. در یکی دو سال گذشته دو فرد سیاهپوست که یکی از آنها نوجوانی شانزده ساله بود، به ضرب گلوله پلیس کشته شدند که در نتیجه آن برای مدت کوتاهی ناآرامیهای مدنی در یکی از محله های نیویورک به راه افتاد.

با این همه قوه قضاییه آمریکا با بی اعتنایی و رفتار تبعیض آمیز به این مسائل رسیدگی کرده و در موارد متعددی شاهد تبرئه عاملان این گونه جنایات بوده ایم. طبیعتا سیاهپوستان نیز در واکنش به این رفتارهای ناعادلانه، واکنش نشان داده و وقوع شورش های بزرگ در چند دهه گذشته در برخی از شهرهای آمریکا حاکی از این مساله است. در عین حال همچنان تبعیض ها و نابرابری های قضایی در خصوص سیاهپوستان صورت می گیرد و تعداد قابل ملاحظه ایی از زندانیان امریکایی را سیاهپوستان تشکیل می دهند.

از سوی دیگر وضعیت نامساعد اقتصادي جاري در آمريكا هر چند پيامدهاي درازمدتي بر همه شهروندان آمریکایی داشته اما به نحو آشکاری به وخامت روزافزون زندگی سیاه پوستان و لاتین تبارهای آمریکایی منجر شده، بطوريكه اكنون شمار زيادي از خانواده های رنگین پوستان با بيكاري مواجه بوده و اين وضعيت به فقر روزافزون آنها منجر شده است. در واقع وضعیت فقر و محرومیت در آمریکا به خاستگاه و هویت افراد نیز مربوط می‌شود و در این راستا میزان فقر در میان رنگین‌پوستان آفریقایی تبار بیش از ۲۷ درصد و در میان لاتين تبارها بالای ۲۶ درصد است.


چرا «روياي لوتركينگ» در آمريكا محقق نمي‌شود؟


تبعيض هاي اقتصادي

به نظر مي رسد ركود اقتصادي و بیکاری بيشترين تاثير را بر سياه پوستان ولاتين تبارها كه شغلهايي با دستمزد پايين دارند در اين كشور داشته است، بطوريكه ميزان فقر در بين ساكنين حومه شهرهاي آمريكا که بسیاری از آنها را سیاه پوستان و لاتین تبارها تشکیل می دهند به حدود 40 درصد رسيده است و اين ميزان در اين مناطق دو برابر مناطق داخل شهرهاي اين كشور است. به نظر می رسد اقلیتهای نژادی و قومی بویژه سیاهپوستان در آمریکا هنوز راه درازی تا رسیدن به برابری نژادی و حقوق برابر با سفید پوستان در این کشور دارند.

هر چند مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی پایان نژادپرستی در آمریکا را خواستار بود اما بسیاری از فعالان اجتماعی در آمریکا معتقدند شرایط با آن زمان تغییر زیادی نکرده است.کما اینکه نتایج نظر سنجی ها حاکی از آن است که ارتباطات سفیدپوستان و رنگین پوستان در کمتر از یک دهه اخیر ، کاهش قابل ملاحظه یافته و 40 درصد از سفید پوستان آمریکایی هیچ دوست رنگین پوستی ندارند و 25 درصد از رنگین پوستان نیز دوست غیر همرنگ خود ندارند.

در این زمینه اعتراف و اذعان مقامات آمریکایی قابل توجه و تعجب بر انگیز است .از جمله اریک هولدر، دادستان کل آمریکا در اواخر اردیبهشت 1393 صراحتا اعلام کرد که تبعیض نژادی در آمریکا دیگر در تیترهای پرسروصدای رسانه‌ها اعلام حضور نمی‌کند بلکه زخم‌های عمیقش را همچنان بر پیکر این کشور وارد می‌کند.هولدر، اولین آمریکاییِ آفریقایی‌تباری که دادستان کل آمریکا شده است، به مناسبت شصتمین سالگرد پرونده‌ی دوران‌ساز دیوان عالی آمریکا این سخنان را ابراز کرد. در این پرونده، دادگاه، جدا‌سازی نژادی را در مدارس دولتی این کشور غیر قانونی اعلام کرد. گفتنی است روز ۱۷ مه ۱۹۵۴ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۳) دیوان عالی آمریکا اعلام کرد نظام مدارس آمریکا با نام به اصطلاح «جدا ولی برابر»، مخالف قانون اساسی است و بچه‌های سیاه‌پوست حق دارند از همان تعلیم و تربیت بچه‌های سفید‌پوست برخوردار شوند.این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش آمریکا اذعان می کندکه این وعده همچنان محقق نشده است.

اخیرا طی پژوهشی که وزارت آموزش و پرورش آمریکا انجام داد مشخص شد که نابرابری و تبعیض در نظام آموزشی آمریکا برای اقلیت‌ها پدیده‌ای کاملاً شایع است.اداره‌ امور حقوق شهروندی وزارت آموزش و پرورش آمریکا می‌گوید تبعیض نژادی نه تنها وجود دارد بلکه در سراسر نظام تعلیم و تربیت آمریکا حضوری چشمگیر دارد و از دوره‌ی پیش‌دبستانی، یعنی کودکان چهارساله و کوچک‌تر، شروع می‌شود. در واقع تبعيض نژادي، آموزشی ، شغلی ، اجتماعی ونیز اعمال خشونت علیه سیاه پوستان ، در کشوري که ادعاي نشر دموکراسي و حقوق بشر را دردنيا دارد، به رويه اي عادي تبديل شده است.



غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
0
اگر اوباما "نگاهی مانند لوترکینگ به سیاه پوستان داشت "هرگز رئیس جمهور امریکا نمی شد"چرا؟ که دراین
وضعیت بد سیاه پوستان "انگ نژاد پرستی "به اوباما نمی چسبد"که خود سیاه پوست است. غربی ها "نژاد پرست هستند"انها "ملت های اسیائی
را در حد خود نمی دانند"چه برسد"به
سیاه پوستانی "که ازقاره افریقا "برای
برده به امریکا اوردند.
فرزانه از ساری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
0
امریکا خودش مدعی داعیه حقوق بشر است و خودش ناقض ترین کشور حقوق بشر در دنیاس و حتی در نظام تعلیم و تربیت تبعیض قائل مشوند ،حق دارند مقامات آمریکا جون هنوز گاو چرانند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار