کد خبر: 669786
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
زارعي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
يك كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: طرف آمريكايي يك بار ديگر با اقدام اخير خود نشان داد كه به هيچ تعهدي پايبند نيست و با اعمال تحريم‌هاي جديد، در مذاكرات آينده به دنبال باج‌خواهي و فشار روي هيئت مذاكره كننده ايراني است.
تحريم‌هاي جديد مذاكرات هسته‌اي را پيچيده‌تر مي‌كند

جوان‌آنلاين: اصغر زارعي، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تحريم‌هاي جديد آمريكا عليه ايران اظهار داشت: همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد بي‌صداقتي و عدم اطميناني كه نسبت به آمريكا وجود داشت، با وضع تحريم‌هاي جديد يك بار ديگر اين نگاه را تثبيت شد كه آمريكايي‌ها قابل اعتماد نيستند و هيچ گاه به تعهداتشان پايبند نبوده و نخواهند بود.


زارعي ادامه داد: اقدام اخير امريكا در افزايش تحريم‌ها كه شامل تعدادي از شركت‌ها و شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي برخي از همكاران ايراني در خارج از كشور مي‌شد، يك واكنش منفي و غير منطقي از ناحيه‌ي آمريكايي‌ها بود و از سويي يك بار ديگر حسن نيت دولت ايران در مذاكرات هسته‌اي به نمايش گذاشته شد.


وي افزود: مقام معظم رهبري به دفعات تاكيد كرده بودند كه نسبت به اين مذاكرات خوش‌بين نيستند و آمريكا قابل اعتماد نيست و حال شاهد هستيم كه هيچ‌گونه تغييري در تحريم‌ها واقع نشده و اين بر خلاف نظر دولت محترم بوده كه مدعي است كه تحريم‌ها دچار شكاف و شكست شده و اين مسير رو به كاهش است.

به گفته زارعي به رغم اينكه مذاكرات طي يك سال اخير اتفاق افتاده و مذاكرات در آبان ماه در آستانه دور جديد قرار دارد، اما طرف آمريكايي يك بار ديگر با اقدام اخير خود نشان داد كه به هيچ تعهدي پايبند نيست و با اعمال تحريم‌هاي جديد، در مذاكرات آينده به دنبال باج‌خواهي و فشار روي هيئت مذاكره كننده ايراني است.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل تصريح كرد: به رغم گزارشاتي كه از ناحيه‌ي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بازرسان آن ارائه شده است و همچنين اقدامات مثبتي كه دولت جمهوري اسلامي ايران در انجام تعهدات خود نسبت به توافقات صورت داده و بخشي از تعهدات خود را فراتر از آنچه پيش‌بيني مي‌شد عملياتي كرده است اما متاسفانه طرف آمريكايي‌ هيچ گونه اقدام عملي را در جهت كاهش تحريم‌ها يا برداشته شدن بخشي از تحريم‌ها انجام نداده و حتي نسبت به افزايش سطح تحريم‌ها اقدام كرده است.

زارعي معتقد است، آمريكا از طريق مسيرهاي بين‌المللي سعي كرده اين تحريم‌ها را افزايش دهد و اين پاسخ منطقي و مناسبي به طرف ايراني نخواهد بود و قطعا آثار نامطلوبي را در روند مذاكرات آينده خواهد داشت و البته در شرايط حاضر فرصت خوبي براي دولت جمهوري اسلامي ايران فراهم شده است؛ با توجه به چالش جدي كه امروز بين طرف غربي و آمريكا از يك سو و دولت روسيه از سوي ديگر در خصوص بحث اوكراين ايجاد شده و اتحاديه اروپا و آمريكايي‌ها عليه دولت روسيه تحريم‌هاي سنگيني را اعمال كردند و اين در حالي است كه گسترش روابط ايران و مذاكرات و رايزني‌هايي كه اخيرا آقاي ظريف با طرف‌هاي روسي داشته و روس‌ها براي گسترش روابط و كاهش‌ تحريم‌هاي يك سويه كه از ناحيه‌ي اتحاديه‌ي اروپا و اعضاي 1+5 عليه ايران شكل گرفته، ابراز علاقه كرده و اين مي‌تواند به عنوان يك امتياز و يك فرصت براي دولت جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات آينده مطرح شود.

وي ادامه داد: تحريم گازي روسيه عليه اتحاديه‌ي اروپا باز هم فرصتي را براي طرف مذاكره كننده ايراني فراهم مي‌كند تا بتواند از اين شرايط بهره‌مند شود، اما آنچه بيش از هر چيز بر مذاكرات سايه انداخته و مي‌تواند همچنان به عنوان يك مانع و سد در پيشرفت روند مذاكرات باشد عدم صداقت و پايبندي طرف‌هاي غربي به تعهدات خودشان بوده است.

زارعي با اشاره به مواضع توهين‌آميز و بعضا گستاخانه‌اي كه از ناحيه‌ي برخي از دولت‌هاي غربي خصوصا انگليس و آمريكا اتخاذ شده، گفت: اين نشان مي‌دهد كه آنها به دنبال راه حل نيستند و بلكه مي‌خواهند شرايط خود را به طرف ايراني تحميل كنند و اين نوع برخورد راه حل مناسبي را براي پيشرفت مذاكرات فراهم نمي‌كند و بنده معتقدم همان‌طور كه آقاي روحاني در جشنواره شهيد رجايي و در مصاحبه مطبوعاتي خود اشاره داشتند شرايط و روند مذاكره در آينده سخت‌تر خواهد بود. آمريكايي‌ها با اقدام اخير خود شرايط سخت‌تر و پيچيده‌تري را بر روند مذاكرات تحميل كردند كه آسيب آن به طرف‌هاي غربي وارد خواهد شد.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل در خصوص مذاكرات در دور آينده اظهار داشت: نكته قابل پيش‌بيني اين است كه قطعا در اين دور جديد، مذاكرات تحت شعاع مسائل اخير واقع خواهد بود و پيشرفت خاصي در مذاكرات حاصل نخواهد شد، هر چند در دور قبلي پيش‌نويسي تهيه شد كه تعداد پرانتزها و مسائل ابهامي آن بيش از متن اصلي بود، در دوره آتي هم قطعا اين پيچيدگي‌ها ادامه خواهد داشت و گشايشي در مذاكرات انجام نخواهد شد.

وي عنوان كرد: هنوز رسيدن به يك توافق جامع و اقدام جمعي و سازنده در روند مذاكرات قابل پيش‌بيني نيست و يقينا رويكردي كه آمريكايي‌ها اتخاذ كردند رويكرد مثبت و مناسبي براي پيشرفت مذاكرات نيست و مقام معظم رهبري هم نگاه و رويكردي كه نسبت به مذاكرات داشتند عدم صداقت، عدم پايبندي و نگاه باج‌خواهانه و استكباري است كه آمريكايي‌ها نسبت به مذاكرات اعمال مي‌كنند. تاثيرپذيري آنها از لابي صهيونيستي مانع اصلي در پيشبرد مذاكرات و رسيدن به يك راه حل جامع خواهد بود.

زارعي هدف امريكايي‌ها از اعمال تحريم‌هاي جديد ايجاد يك فشار مضاعف در فضاي رواني بر مذاكرات دانست و گفت: آنها به دنبال اين هستند كه از اين فضاي رواني و فشار براي پيشبرد اهداف خود استفاده كنند، اين در حالي است كه به آنها آسيب بيشتري وارد خواهد شد چرا كه امروز به رغم اينكه تحريم‌ها به لحاظ شكلي و قانوني حاكم است اما اشتياق و طمع سرمايه‌گذاران و صاحبان سرمايه اروپايي و شركت‌هاي بزرگ كه با بحران و ركود مواجه هستند آنها را بر آن داشته كه هر چه سريع‌تر راه‌حلي را براي خروج از بحث تحريم‌ها پيش‌بيني كنند، چرا كه حضور آنها در بازار صنعت و تجارت ايران يك حضور غير قابل انكار است كه خود آنها هم اشتياق وافر خود را روي اين موضوع نشان دادند لذا آمريكايي‌ها نمي‌توانند اين مسيري را كه به نوعي در مذاكرات قبلي باز شده، مجددا مسدود كنند.

وي در خاتمه يادآور شد: قاعدتا آمريكايي‌ها با پيچيدگي‌هاي بيشتر مواجه خواهند شد و از سوي ديگر تاثيرگذاري جنگ 51 روزه غزه و شكست رژيم صهيونيستي، تحريك افكار عمومي دنيا و خصوصا كشورهاي اروپايي و تحريم كالاهاي رژيم صهيونيستي در بسياري از كشورهاي اروپايي، مي‌تواند بر روند مذاكرات و تحريم‌ها اثر مثبتي به نفع ايران داشته باشد.              

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
0
2
مگر مذاکرات (ریگ به کفش 1+5 نایب صهیونیست) از آغازش شفاف و روشن بوده که حالا پیچیده شده باشد ؟!! این پرونده هسته ای ساختگی و مذاکرات کشدار تنها با اهداف شیطانی غرب ضد ایران طراحی شده و دنبال می گردد ! هدف کند کردن و بی خاصیت کردن برنامه اتمی ایران است و محرومیت ایران از اهرم بازدارنده قدرت اتمی صنعتی (مانند ژاپن) تا سر بزنگاه که خواستند هجوم بیاورند دست ایران خالی باشد و روشن است که توان متعارف هرگز در برابر توان اتمی بازدارندگی و موازنه و تعادل برقرار نخواهد کرد ! و با ما همان تهدیدها را میکنند که در پایان جنگ برای تحمیل قطعنامه کردند و .... و اگر باز تسلیم اراده شان نمی شدیم ! بدتر از فاو و مجنون و حلبچه و سردشت و.... با ما همان می کردند که با ژاپن در 1945 کردند !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
0
1
ایران نباید گول غرب را بخورد و وقت خود را با مذاکرات بیهوده 1+5 تلف نماید ! ...
فرزانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
1
0
باسلام ، اینکه امریکا قابل اعتمادنیست بارها رهبری تاکید داشتن که مذاکره و روابط با امریکا فایده ای ندارد بلکه ضرر هم دارد متاسفانه بعضی از مسؤلین ما نسبت به روابط و مذاکره با امریکا خوشبین بودند حالا متوجه باشند این حیله گران قابل اعتماد نیستند و نباید به آنان باج داد حتی مذاکره شکست هم بخورد دنیا به آخر نمی رسه و ما تمام فعلیتهای هسته را ادامه و حتی گسترش بدهیم و ایران از این فرصت بدست آمده که چالش غرب و روسیه و تحریم غرب به روسیه و هشدار اتمی و قطع گاز روسیه به غرب را استفاده کنه و روسیه یک قدرت بزرگ و عضو داءم شوارای امنیت را بر علیه غرب را ترغیب کند
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
0
1
باید مشکلات اقتصادی را از داخل چاره جویی کنیم :
کاهش واردات ، بازپس گیری پول ها از 600 رانت خوار بزرگ ، حمایت از تولید با ارزش افزوده و ارزآوری بالا ، توقف خام فروشی و فله فروشی در محصولات کشور ، کنارگذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی ، جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج ، اصلاح ساختار مالیاتی ، اخراج میلیونها تبعه غیرمجاز بیگانه ، بهینگی و بهره وری در مصرف و ..... %80 مشکل اقتصاد ایران را حل می کند ، لذا باید زودتر تا حداکثر یکسال دیگر به بازی مذاکره با 1+5 نایب اسرائیل خاتمه دهیم و وقت طلایی قدرت بازدارنده اتمی صنعتی شدن را از دست ندهیم ! که فردا همین شیاطین اتمی ایران ساده لوح غیر اتمی مانده را تهدید به حمله اتمی کنند !!!
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
0
1
عزت ایران از پیشرفت شگرف در دانش اتمی بومی مستقل است که در گرو مجاهدت امثال شهید احمدی روشن ها بدست آمده است !! به امید اینکه این عزت را پله پله در گردابه خریداری لبخند غرب با واژگان : ترقیق ( رقیق تر کردن !!!) ، تغییر طراحی (باز طراحی قلب راکتور اراک شکستن قلب خانواده احمدی روشن ) ، تعلیق فردو ( بی دفاع کردن سایت نطنز ) ، توقف غنی سازی % 20 ( شکستن پشت دانشمندان ) ، پذیرش پروتکل جاسوسی ( بر باد دادن اسرار مگوی کشور !! ) و ....... از کف ندهیم و دشمنان دیرینه را بر آینده مان چیره نگردانیم !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار