کد خبر: 669388
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
بی پولی ، معدن فیروزه را بست
فیروزه از گذشته به دلیل داشتن رنگ آبی زیبا و درخشش چشمگیرش به سنگی شادی آور مشهور بوده است و خواص بسیار دارد. رنگ خالص آبی در فیروزه بسیار کمیاب و به همین دلیل نوع صاف و صیقلی آن بسیار با ارزش و قيمتي است.
محمدرضا سوري

 نيشابور دراكتشاف فيروزه سابقه ای 7هزار ساله دارد و حالا چند سالي است كه شهربابك كرمان نيز به جرگه استخراج کنندگان اين سنگ گرانقدر پيوسته است. در حالي كه مشتريان خوبي در داخل وخارج كشور براي اين گوهر قيمتي وجود دارد اما مشكلات مالي و نبود آب كافي براي استخراج فيروزه سبب شده تا از يكسال قبل فعاليت دراين معدن تعطيل شود.

 
*****

كرمان، دومين توليدكننده فيروزه

چند سال معدن كاران هنگام كاوش در معدن مس شهربابك، به رگه هاي فيروزه در اين معدن برخوردند وپس از انجام آزمايشهاي اوليه مشخص شد كه فيروزه اين معدن از كيفيت بسيار بالايي برخوردار بوده وحتي مي تواند در بازارهاي جهاني نيز حرفي براي گفتن داشته باشد. با مشخص شدن اين موضوع، كار استخراج فيروزه در شهربابك آغاز و به دنبال آن 9 کارگاه فیروزه تراشی در شهرستان وبعضی از روستا فعال شد و تعداد افراد اموزش دیده در این زمینه روز به روز افزایش یافت تا دو سال پیش به 300 نفر رسید وطبق آمار زمينه اشتغالزايي 60 نفر بصورت مستقیم و 60 نفر غیر مستقیم فراهم شد و تعدادي از جوانان علاقمند به اين رشته در كارگاه هاي تراشكاري نگين فيروزه مشغول به كار شدند.كيفيت بالاي فیروزه معدن شهر بابک سبب شد تا اين سنگ قيمتي به جاي فيروزه نيشابور به فروش برسد.رئیس اداره ‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهربابک دراين خصوص مي گويد:از آنجايي كه فيروزه نيشابور در ميان مشتريان جا افتاده است لذابرخي افراد سودجو با خريد اين سنگ قيمتي آن را به عنوان فيروزه نيشابور به فروش مي رسانند، چرا كه کیفیت سنگ فیروزه شهربابک با فیروزه نیشابور برابری می‌کند به همین دلیل به نام فیروزه نیشابور به فروش می‌رسد.مهدی شریفی باتاكيد بر اهمیت تبلیغات براي معرفی سنگ فیروزه در سطح ملی و بین‌المللی مي گويد: براي تحقق اين موضوع امسال نمایشگاه سنگ فیروزه دركرمان برگزار مي شود.

تعطيلي نابهنگام معدن

درحالي كه فيروزه معدن شهربابك در ميان مشتريان بازار جايگاه خوبي را پيدا كرده بوداما حدود يك سال قبل استخراج سنگ فيروزه كه به صورت رگه در معدن مس وجود دارد به طور ناگهاني متوقف شد.

فتاحي نماينده مردمشهربابک در مجلس شورای اسلامی باتاييد اين موضوع درخصوص علت تعطيلي اين معدن مي گويد: نياز به سرمايه وهمچنين استفاده از آب فراوان براي بدست آوردن این سنگ گرانبها، علت تعطيلي اين معدن بود و با پیگیری هایی انجام شده قرارشد که شرکت ملی صنایع مس ایران با همکاری شرکت ایرانیان در این معدن اقدام به سرمایه گذاری کنند.

فتاحي با بیان این مطلب که سنگ فیروزه ی شهربابک از کیفیت بالایی برخوردار است، وبايد حمايت شود ادامه مي دهد: شهربابک از نظر تولید سنگ فیروزه با شهرهای دیگر کشور همچون نیشابور رقابت می کند وجاي دارد دراين رابطه حمايت هاي لازم انجام گيرد.

البته مشكلات تنها به اين موضوع ختم نمي شود، خام فروشي ونبود صنايع تبديلي وقاچاق آن به نيشابور از ديگر معضلات سنگ فيروزه است كه بايد براي آن چاره انديشي شود.

رئیس اداره ‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهربابک نيز با تاييداين مشكلات مي گويد:براي حل مشكلات اقدام به راه اندازي اتحادیه سنگ فيروزه شهربابك كرديم ودراين رابطه ده تعاونی در زمینه سنگ فیروزه شکل گرفته که با آغاز به کار اتحادیه در مرحله اول 400 نفر جذب بازار کار خواهند شد

شریفی می افزاید: نظارت بر توزیع سنگ، پرهیز از خام فروشی، شناسایی سنگ‌های موزه‌ای‌، افزایش تولیدات سنگ فیروزه از اقداماتی است كه براي حل مشكلات انجام گرفته است.

همچنين درخصوص ايجاد صنايع تبديلي از جمله تهيه دستگاه هاي تراش سنگ ونگين اقدامات خوبي انجام شده كه زمينه ايجاد شغل براي علاقه مندان به اين رشته را فراهم كرده است.

مهدي حاج محمدي نماينده اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان كرمان نیز فیروزه شهر بابک را یکی از ثروتهای منحصر به فرد استان کرمان مي داند ومي گويد: سنگ فيروزه شهربابك جزو سنگهای مرغوب تزئینی كشور به شمار می رود كه توانسته زمينه اشتغالزايي جوانان منطقه را فراهم کند.

وي ادامه مي دهد: در حال حاضر 9 کارگاه فیروزه تراشی در شهرستان وبعضی از روستا فعال مي باشد و حدود 300 نفر در دوسال گذشته در این زمینه آموزش های لازم را دیده اند .وي برپايي نمايشگاههاي سنگ فيروزه در شهربابك راازجمله اقدامات مهم براي معرفي اين سنگ مي داند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار