کد خبر: 669204
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
فكر نمي‌كنم كسي به فكر رويارويي گسترده با يكي از قدرت‌هاي هسته‌اي برتر جهان باشد
تشديد تنش بين غرب و روسيه بر سر بحران اوكراين باعث شد پوتين واكنشي كم سابقه از خود نشان بدهد. رئيس‌جمهور روسيه با هشدار به كشورهاي غربي گفت كه بهتر است با روسيه بازي نكنند، زيرا مسكو يكي از قدرت‌هاي مهم هسته‌اي در جهان است.
تشديد تنش بين غرب و روسيه بر سر بحران اوكراين باعث شد پوتين واكنشي كم سابقه از خود نشان بدهد. رئيس‌جمهور روسيه با هشدار به كشورهاي غربي گفت كه بهتر است با روسيه بازي نكنند، زيرا مسكو يكي از قدرت‌هاي مهم هسته‌اي در جهان است.

به گزارش جوان، بالاگرفتن درگيري‌ها در شرق اوكراين بين ارتش اوكراين با استقلال‌طلبان روس‌گرا تنش مسكو با كشورهاي غربي را تشديد كرده است. در ماه‌هاي اخير رهبران اروپايي و امريكايي موج گسترده‌اي از اتهامات را عليه مسكو به راه انداخته و مي‌گويند كه روسيه در امور داخلي اوكراين دخالت مي‌كند.

تنش‌ها طي روز‌هاي اخير تشديد شد و مقام‌هاي غربي گفتند كه هزاران سرباز روس در شرق اوكراين به روس‌گرايان كمك نظامي مي‌كنند. اين تنش‌ها ديروز به نقطه اوج خود رسيد و در حالي كه فايننشال تايمز از قول منابع غربي، از طرح ناتو براي استقرار 10 هزار نيروي واكنش سريع در مرزهاي اوكراين خبر داد، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه با به رخ كشيدن زرادخانه‌هاي خود به كشورهاي غربي هشدار داد كه روسيه يك قدرت هسته‌اي است و مقابله با اين كشور تبعاتي دارد.

به نوشته پايگاه اطلاع رساني روزنامه انگليسي تلگراف، پوتين كه در اردوي جوانان روس در نزديك درياچه سليگر حومه مسكو حاضر شده بود، اظهار داد: «فكر نمي‌كنم هيچ كشوري به رويارويي گسترده با روسيه بينديشد، اما مي‌خواهم يادآوري كنم روسيه يكي از قدرت‌هاي مهم هسته‌اي برتر جهان است». وي در سخنان خود كه از زمان پايان جنگ سرد بي‌سابقه است ادامه داد: «روسيه از رويارويي گسترده با هر كشوري خود را دور نگه مي‌دارد، اما طبيعي است كه همواره بايد آماده پاسخ به هر رويارويي باشد.»

به ياد جنگ جهاني دوم مي‌افتم
هرچند اظهارات پوتين تهديد به كاربرد سلاح هسته‌اي نيست، ولي در فضاي تنش آلود بين مسكو با غرب، خالي از پيام تهديد براي طرف غربي نيست. برخي مي‌گويند كه پوتين با اين هشدار، سعي كرده مقامات غربي را كه طي روز‌هاي اخير، اوكراين را به نشست ناتو دعوت كرده‌اند، به اتخاذ سياست‌هاي واقع گرايانه در مقابل مسكو وادار كند. با پيشروي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به سوي مرزهاي اتحاد جماهير شوروي سابق و تلاش براي به عضويت درآوردن اين جمهوري‌ها، مقام‌هاي مسكو در سال‌هاي 2009 و 2010 اعلام كردند چنانچه ناتو به اين روند خاتمه ندهد، روسيه موشك‌هاي فوق پيشرفته اسكندر را در مرزهاي نزديك به ناتو مستقر خواهد كرد. اين تهديد مسكو موجب عقب نشيني ناتو شد. رئيس‌جمهور روسيه اين بارنيز لحن خود را تشديد كرده و در ادامه سخنان خود كه جمعه شب ابراز شد گفت كه روس تبارهاي ساكن شرق اوكراين اكنون با خصومت و خشونت نيروهاي نظامي اوكراين روبه‌رو هستند. رئيس جمهور روسيه با مقايسه عمليات نظامي اوكراين در شرق اين كشور با محاصره شهر لنينگراد توسط نازي‌ها در جنگ جهاني دوم خاطرنشان كرد: «اگر اينها ارزش‌هاي اروپايي است، من واقعا از اين بابت متاثر هستم».

پوتين گفت: «روستاهاي كوچك و شهرهاي بزرگ به محاصره ارتش اوكراين درآمده است و ارتش با هدف تخريب زيرساخت‌ها، مناطق مسكوني را هدف قرار مي‌دهد، اين وضعيت متأسفانه مرا به ياد جنگ جهاني دوم مي‌اندازد كه آلمان‌هاي نازي شهرهاي ما را محاصره كرده بودند». اين اظهارات در حالي بيان شد كه سران كشورهاي اروپايي امروز (يك‌شنبه) نشستي فوري را به منظور بررسي تحريم‌هاي بيشتر عليه مسكو به دليل ورود يكهزار سرباز روس در شرق اوكراين برگزار مي‌كنند. تشديد تحريم‌هاي غربي عليه مسكو در ماه‌هاي اخير سبب شده تا رهبران كرملين پاسخ درخوري به سياست‌هاي ضدروسي غرب بدهند. پوتين در مقابل تحريم‌هاي غرب سياست مقابله به مثل در پيش گرفته و حالا در مقابل برخورد نظامي ناتو هم هشدار نظامي را سرلوحه كار خود قرار داده تا نشان دهد مسكو براي حفظ منافع خود در جمهوري‌هاي سابق شوروي از هر ابزاري استفاده خواهد كرد.

 واشنگتن سعي دارد تا با متهم كردن مسكو به تنش آفريني در شرق اروپا بتواند استقرار سپر موشكي خود در مرزهاي روسيه را عملي كند و سپس توسعه ناتو در جمهوري‌هاي شوروي را در پيش بگيرد اما اظهارات تند و تهديد آميز پوتين مي‌تواند عقب نشيني دوباره غرب از مواضع ضد روسي خود را به دنبال داشته باشد. هرچند برخي ناظران از بازگشت دوباره جنگ سرد سخن مي‌گويند اما دو طرف درگير بحران به هيچ وجه خواهان بازگشت به دوران جنگ سرد نيستند، زيرا هزينه مقابله به مثل براي غرب و مسكو زيانبار خواهد بود.

سرنگوني جنگنده اوكرايني
مركز فرماندهي استقلال طلبان اوكرايني جمعه شب اعلام كرد كه نيروهاي آنها چهار جنگنده را در دونتسك در شرق اوكراين سرنگون كردند. پيش از اين نيز استقلال طلبان چندين جنگنده اوكرايني و يك هواپيماي باري ارتش اين كشور را ساقط كردند. اين درحالي است كه شبكه الجزيره مدعي شد سيستم پدافند هوايي روسيه تنها يك فروند جنگنده اوكرايني را در محل تقابل نيروهاي اين كشور با نظاميان اوكرايني سرنگون كرده است. به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، اين جنگنده در محلي كه كي‌يف با هواداران روسيه درگير شده‌، سرنگون شده است. اين هواپيما از مدل (Su- 25) است و خلبان آن پيش از سقوط از هواپيما بيرون پريده است. در بيانيه‌اي كه ارتش اوكراين منتشر كرده است زمان سرنگوني اين هواپيما جمعه صبح اعلام شده و اظهارات روس گرايان مبني بر اينكه آنها چهار هواپيماي اوكراين را سرنگون كرده‌اند رد كرده است.

ناتو به دنبال نيروي نظامي جديد
ناتو در نظر دارد گروهي متشكل از هفت كشور و دست‌كم ۱۰ هزار نظامي براي اقدام دفاعي عليه روسيه ايجاد كند. به گزارش «نووستي»، انگليس راهبري گروهي متشكل از لتوني، استوني، ليتواني، نروژ و هلند را بر عهده خواهد گرفت و كانادا هم احتمالا به اين گروه خواهد پيوست. اين گروه به نام گروه پاسخ جديد ناتو (NRF) شامل نيروي هوايي و دريايي و زميني خواهد بود. پيش‌بيني مي‌شود كه «ديويد كامرون» نخست‌وزير انگليس هفته آينده در اين زمينه اطلاع‌رساني كند. قرار است اعضاي ناتو چهار و پنج سپتامبر در ولز انگليس گرد هم آيند و با توجه به بحران اوكراين درباره وظايفي كه در برابر روسيه دارند، رايزني كنند. به گزارش رويترز، «باراك اوباما» رئيس‌جمهور امريكا نيز اواخر هفته به «استوني» سفر مي‌كند و در نشست ناتو حضور پيدا مي‌كند تا پيام محكمي را به ولاديمير پوتين ابلاغ كند تا از مواضع خود در اوكراين كناره‌گيري كند و از مداخله در كشورهاي بالتيك خودداري ورزد. بر اساس اين گزارش، اوباما در صدد است كه به استوني، لتوني و ليتواني كه از همپيمانان بالتيك ناتو به حساب مي‌آيند، تضمين دهد كه اگر مسكو توجه خود را به سمت اين سه كشور جلب كند، ناتو در كنار اين سه كشور مي‌ايستد و از آنها حمايت مي‌كند.

ادامه تهاجم مستقيم روسيه
مقامات اوكرايني، روسيه را به انتقال سلاح و تجهيزات نظامي به خاك كشورشان متهم كردند. به گزارش رويترز، سخنگوي «پترو پوروشنكو» رئيس‌جمهور اوكراين از اتحاديه اروپا خواست تا مسئوليت خود را در زمينه انتقال نظاميان روسي به اوكراين بپذيرد. وي همچنين گفت كه تانك‌هاي روسي به شهر نووسويتليكا در نزديكي لوهانسك حمله كرده‌اند و تقريبا همه خانه‌ها را نابود كرده‌اند. پوروشنكو هم اعلام كرد كه از روز دوشنبه انتظار دارد كه در تحقق روند صلح نزديك به نقطه‌اي غيرقابل بازگشت، پيشرفت‌هايي ايجاد شود. شوراي امنيت و دفاع اوكراين نيز مدعي شد كه روسيه همچنان به انتقال سلاح و تجهيزات و نيرو به شرق اوكراين ادامه مي‌دهد.

همچنين پوروشنكو در ديدار با هرمان وان رامپوي رئيس شوراي اروپايي خواستار كمك‌هاي اين اتحاديه به اوكراين با اولويت عرصه‌هاي فني - نظامي شد. به گزارش دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري اوكراين، پوروشنكو روز شنبه در اين ديدار در كي يف، حمايت‌هاي اتحاديه اروپا از كشورش را عالي ارزيابي و از آن تقدير كرد. وي افزود: پشتيباني اتحاديه اروپا از اوكراين در شرايط كنوني كه غمبار و بسيار دشوار است، اهميت فراوان دارد. رئيس‌جمهور اوكراين تشريك مساعي و هماهنگي اقدامات با اتحاديه اروپا در مقابله با شبه نظاميان استقلال طلب در استان‌هاي دونتسك و لوهانسك را بسيار مهم خواند. پوروشنكو با بيان اينكه اتحاديه اروپا بايد به ورود نيروهاي روسيه به اوكراين پاسخ مناسب بدهد، براي واكنش شديد و محكم سران كشورهاي اروپايي در اجلاس پارلمان اروپا ابراز اميدواري كرد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
شلمال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
2
3
پوتین به درد ما نمی خورد ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
2
2
اين حق مسلم روسيه و در راس ان حق مسلم ژنرال پوتين است قبل از حمله اتمي به امريكا و متحدان غربيش به متحد مرتجع عربي امريكا يعني حمله به عربستان بكند ...
چرا رسانه هاي ما به العربيه ال سقوط اجازه ميدهند هر از چندي به بهانه تحليل در مورد ايران سران امريكا و اسرائيل تحريك ميكند تا به ايران حمله بكند انگار اين ارزوي دور و دراز العربيه ال سقوط است كه اسرائيل به ايران حمله كند رسانه هاي ما هم بايد در قبال تحليلهاي ابكي العربيه ال سقوط اسرائيلي بيكار نباشند ... ...
فرزانه از ساری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
1
2
بنظ ر من روسیه باید توان بازدارندگی هسته ای در مقابل غرب تقویت کند و برای جلوگیری از پیشروی غربیها یا ناتو به حوزه کشورهای شوروری سابق پیمان شانگهای کهکشورهای چین و هند پاکستان و ایران راعضو دائم قرار دهد و باکشورهای عضو جدید نیروی نظامی واکنش سریع تشکیل دهند تادر مقابل ناتو ایستادگی کنند
ایران دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
2
2
به امید روزی که ایران ... قدرتمند بعنوان تنها ابرقدرت صالح روی زمین ! چنین هشداری به غرب اهریمنی بدهد !! انشاءالله
حاج رضوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
3
1
سلام اقای پوتین /حالا باید متوجه شده باشی کدام کشور بدرت میخوره کی کجا میتونه کمکت باشد / اگردست دوستی به شما بدهد تااخرش بدون سیاسی کاری درکنارش هست /همانطور که از غزه دفاع میکند درهیچ زمانی به مردم فلسطین پشت نکرد /پس باایران قدرتمند رو راست باش / متل جریان اس 300 ... بازی درنیارید /ایرانیان بدلیل شجاعتت درمقابل غرب دوستت دارند / ماشیعه امام حسینیم مولای چون علی داریم سربرود قول مان نمیرود /
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
3
1
دوستی با پوتین "برای ایران بهتر ازغرب
است"چرا؟پوتین برای دوستی باکشوری
"علاقه ای" به دخالت درامور داخلی کشور همراه خود ندارد.برعکس"اولین شرط غرب"در اولین حرکت برای همراه شدن"با کشوری "پذیرش تفکرات غرب"
در کشور مقابل ودرمسیر افکار غرب
قرارگرفتن "وپایان کار دوستی نا معلوم"
وسر دراوردن از ناکجااباد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار