کد خبر: 669181
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت، دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات، فضای مجازی و اینترنت را نشانه های تحول در جهان کنونی می داند.  

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان افزود: دولت به سهم خود از این دستاورد (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در پیشبرد برنامه های توسعه و رسیدن به اهداف چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران بهره مناسب را خواهد برد.

وی ادامه داد: همه ما می دانیم ورود به عصر ارتباطات که عصر دانایی ، جابجایی ثروت ، قدرت و منزلت ، عصر کاهش فاصله ها و عصر شتاب یافتن تاریخ نیز است، متکی بر انقلابی است که در فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است.

جهانگیری گفت: اگر زمانی انقلابی صنعتی بر اساس انرژی، جهان جدید را شکل داد امروز انقلاب ارتباطات براساس اطلاعات جهان را دگرگون کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که ساز و کارها و پیامدهای ورود به عصر اطلاعات را محدود به فناوری یا فرهنگ نکنیم، افزود: امروز اقتصاد ، سیاست ، مدیریت ، دانش ،هنر ، زبان ، فرهنگ ، باورها ، آداب و عادات و حتی زندگی روزمره بشر تحت تأثیر این پدیده جدید قرار گرفته است.

جهانگیری گفت: در برابر این پدیده فراگیر و پر دامنه نه می توان و نه باید منفعل بود و در کنار نشست و نه می توان و نه باید در برابر آن متصلب و غیر منعطف بود باید قدرت انتخاب داشت و به موقع از این فناوری برای ارتقاء ظرفیت های مادی و معنوی توسعه بهره گرفت.

وی در ادامه گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل هر پدیده جدیدی برای هر جامعه ای فرصت به وجود می آورد و البته تهدید ، بسته به این که ما از کدام زاویه به این پدیده نگاه کنیم و از کدام در با آن روبرو شویم که در این صورت باید دید برای خود فرصت خلق می کنیم یا تهدید.

جهانگیری گفت: متأسفم در فضایی که ما باید بیشترین و بهترین بهره ها را از این فناوری برای تحول در اقتصاد ، کارآفرینی ، اصلاح بروکراسی ، سالم سازی جریان آزاد اطلاعات ، تقویت شبکه های اجتماعی و نظایر آنها ببریم عده ای دامنه آن را محدود می بینند و گمان می کنند که با بستن و تنگ کردن فضای دسترسی شهروندان، می توانند در را به روی دنیای جدید ببندند.

وی افزود: به صراحت می گویم دولت تدبیر و امید دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات فضای مجازی و اینترنت را نشانه های تحول در جهان کنونی می داند نه صرفاً عوامل تهدید.

جهانگیری ادامه داد: ما که توسعه ایران اسلامی و رفاه مردم کشورمان را هدف گذاری کرده ایم به هیچ عنوان نمی توانیم روی گسترش ابزارهای ارتباطی چشم ببندیم.

وی گفت: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که تنها هدف گذاری درست و برنامه ریزی صحیح در زمینه فناوری اطلاعات موجب می شود کشور در همه زمینه ها ارتقاء پیدا کند.

جهانگیری افزود: در دنیای کنونی برای اصلاح هر امری و کوتاه کردن هر مسیری از اصلاح نظام اداری و رفع نواقص بروکراسی و گسترش خدمات تأمین اجتماعی و یا حتی مبارزه هوشمندانه با فساد گرفته تا زمینه های مختلف علمی و فرهنگی باید از قابلیت های فناوری های جدید از جمله اینترنت استفاده کرد.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی ، توسعه اجتماعی ، توسعه علمی و توسعه سیاسی ارتباط وسیعی با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد.

جهانگیری گفت:‌ اینترنت به راستی پیشران توسعه کشور است اما برای این که فناوری های نوین ارتباطی بتواند نقش موثر خود را در توسعه کشور ایفا کند به اندیشه و درک علمی ، برنامه ریزی جامع و عزمی جدی و همگانی نیاز است.

وی افزود: این موضوع منحصر به فناوری ، محدود به وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات و صرفاً بر دوش دولت نیست. جهانگیری گفت: باید به ابعاد مختلف آن نسبت به مسئولیت های نظام ، تعامل دولت و نهادهای مدنی با بخش خصوصی بیش از پیش توجه و از پتانسیل نهفته در همه این بخش ها بیش از پیش استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سازمان ها ، وزارتخانه ها و ارگان های مختلف باید به مسائل و نقش های جدید پیش رو واقف شوند و تلاش کنند هم پای وزارت ارتباطات در توسعه فناوری های روز بکوشد.

موضوع فیلترینگ ضابطه مند شده است

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ خوشبختانه در دولت یازدهم ، موضوع فیلترینگ ضابطه مند و از مسدود کردن بی دلیل سایت ها جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ اسحاق جهانگیری در همایش هفته فناوری اطلاعات  و ارتباطات پارسی زبانان افزود: توسعه خدمات دولت الکترونیک و ارتقاء شاخص های بین المللی به عنوان اهداف برنامه پنجم توسعه، توسعه شبکه ملی مدارس ، شبکه علمی کشور و شبکه سلامت از برنامه هایی است که لازم است با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وی با بیان این که ما در دولت یازدهم مصمم هستیم این حوزه ها را با شتاب و تمهید بیشتری پیش ببریم، گفت: خوشحالم که امروز مسئله مهمی مانند زبان فارسی در فضای مجازی مورد توجه این همایش قرار گرفته است.

جهانگیری ادامه داد: زبان فارسی قابلیت های فراوانی دارد و باید توجه به گستره و تنوع کاربران اینترنت هم در حوزه فرهنگ و نرم افزارها و هم در حوزه فناوری و سخت افزارها به جد موضوعیت پیدا کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این روزها به مدد فضای مجازی سطح دسترسی به اطلاعات و دانش بسیار افزایش یافته است و جامعه شبکه ای انحصار آموزش ، مدرسه ، دانشگاه ، رادیو ، تلویزیون و رسانه های مکتوب را شکسته و باعث شده است اخبار ، اطلاعات و دانش آسان تر در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه با بیان این که خوشبختانه در دولت یازدهم موضوع فیلترینگ ضابطه مند شده است و از مسدود کردن بی دلیل سایت ها جلوگیری شده است ، گفت: البته هنوز از اقدامات انجام شده راضی نیستیم و چنان که رئیس جمهور نیز گفته اند سرعت اینترنت ، پهنای باند و ضوابط موجود را عقب تر از نیازها و درخواست جامعه می دانیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار دولت یازدهم فشار زیادی بود که بسیاری از شبکه های اجتماعی و امکانات شبکه های تلفن همراه مسدود و محدود شود اما دولت بر این اعتقاد است که تا آنجا که این شبکه ها عملاً موجب زیان اخلاقی و فرهنگی نشود نباید به محدودیت آنها دست زد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: این رویکرد در ادامه کار دولت یازدهم نیز ادامه خواهد داشت و تلاش می کنیم قوانین و مقررات متناسب با واقعیت ها را به جای سلیقه ها بنشانیم و با تلاش برای کاهش آسیب ها و مخاطرات، جنبه های مثبت شبکه های اجتماعی را تقویت کنیم و از دستاوردهای تکنولوژی نهایت استفاده را ببریم.

جهانگیری در ادامه افزود: ما خود همواره دغدغه های دینی و اخلاقی داشته و داریم و معتقد هستیم که این دغدغه ها و حساسیت ها تنها خواست ما نیست بلکه متدینین و مسلمانان در همه دنیا حساسند و برای این حساسیت ها قواعد اخلاقی ، دینی و حقوقی تدوین کردند.

وی گفت: این مبانی و حساسیت های واقعی را در مسیر توسعه و تحول زیرساخت های ارتباطی و کاربرد آنها حتماً لحاظ کرده و می کنیم.

جهانگیری در ادامه گفت: تسهیل دسترسی به اینترنت ، افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت جزو الزاماتی است که برای توسعه کشور ، توسعه اداری و کاهش مشکلات شهرنشینی پیشنهاد می شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در شرایطی که ما این همه از مشکلات شهری نظیر ترافیک رنج می بریم و آلودگی هوا مردم را آزار می دهد چرا از امکاناتی استفاده نکنیم تا نیاز به حضور فیزیکی و زائد در سطح شهر کاهش یابد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از دلایل این امر حتماً این است که ادارات و سازمان های ما هنوز از نظر الکترونیکی مجهز نشده اند و دلایلی دیگر این است که ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالا نبوده و آنها هم که دسترسی دارند اطمینان ندارند که کارشان و یا درخواست شان اینترنتی راه بیفتد.

وی گفت: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که شهروندان بدانند حضور فیزیکی در ادارات ضروری نیست و می توانند امور خود را اینترنتی دنبال کنند، حتی اگر نیاز به توضیح شفاهی هم وجود دارد ابزارهای ارتباطی و تصویری خوبی وجود دارد که به شرط سرعت مناسب اینترنت امکان ارتباط دوجانبه را فراهم می کند.

جهانگیری افزود: من از مجموعه وزارت ارتباطات انتظار دارم شرایط را به گونه ای فراهم کند که تا پایان کار عمر دولت یازدهم جهش خوبی در زمینه استفاده از اینترنت فراهم آمده باشد.

استفاده از اینترنت کسب و کار را رونق می دهد

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید به سمتی پیش برویم که استفاده از اینترنت برای ما زندگی بهتری فراهم کند.

جهانگیری افزود: در واقع باید به سمتی پیش برویم که استفاده از اینترنت سختی های زندگی جدید را کاهش دهد و کسب و کار را رونق دهد و یاری کننده سازمان ها ، نهادها و مردم در حل مسائل روزمره باشد.

وی: این امر شدنی است و تجربه جهانی نشان می دهد با استفاده از قابلیت هایی که اینترنت در اختیار می گذارد می توان بسیاری از موانع را از سر راه برداشت و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء داد و این هدفی است که دولت یازدهم دنبال می کند.

وی گفت: هم اکنون توسعه اینترنت در دنیا باعث گسترش تجارت الکترونیکی شده و تحول چشمگیری را در همه عرصه های اقتصادی ایجاد کرده است.

جهانگیری ادامه داد: توسعه بازارها ، کاهش هزینه ها ، بهبود زنجیره عرضه ، حذف محدودیت های زمانی و مکانی مبادله ، مشتری محوری و بهبود ارتباط با طرف تقاضا ، ایجاد مدل های جدید کسب و کار ، تسریع و دسترسی آسان به بازار و در مجموع افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی از پیامدهای آشکار گسترش ارتباطات الکترونیکی بوده که در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان شده است.

وی ادامه داد: با رفع بسیاری از موانع بازارهای سنتی ، مدل های نوین کسب و کار با ویژگی ها و قابلیت های جدید به وجود آمده است که بی تردید با فراهم شدن بسترها و آگاهی فعالان اقتصادی، روند توسعه تجارت الکترونیکی شتاب خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تجارت الکترونیکی به دلیل اثرگذاری بر روند تبادل اطلاعات ضمن کاهش هزینه مبادله و هزینه های اجتماعی و اقتصادی از طریق تعدیل فواصل زمانی و مکانی به صورت بالقوه باعث رشد اقتصادی و اشتغال کشورها شده و افزون بر این به فعالان اقتصادی اجازه داده است تا با بهره گیری از فرصت های تجارت نوین تعامل موثرتری با دیگران داشته باشند.

جهانگیری افزود: این امر تأثیر بسیار زیادی در دو سطح اقتصادی خرد و کلان و فضای کسب و کار گذاشته که توسعه و بهبود بازار و رقابت پذیری را به دنبال داشته است.

وی گفت: استفاده از اینترنت و فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی مستلزم تحرک در همه زمینه ها و ایجاد تقویت زیرساخت های جدید است.

جهانگیری ادامه داد: هم اکنون بحث راه اندازی نسل های 3 و 4 تلفن همراه در کشور مطرح است و پیوستن ایرانسل و همراه اول به ارائه دهندگان این نسل ها گام مهمی است برای رسیدن به هدف های ویژه ای که دولت در نظر گرفته است و می تواند به ارتقاء خدمات ارتباطی کمک کند.

وی گفت: همه نهادها و دستگاه های دولتی دینی و مردمی باید به حساسیت های فرهنگی و مبانی و ارزش های دینی و ملی اخلاقی برای کاربرد درست این فناوری ها توجه کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این خصوص دولت نیز به وظایف قانونی خود ملتزم است.

جهانگیری گفت: دولت، قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات را که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1385 است به عنوان حق قانونی شهروندان اجرا خواهد کرد همان گونه که اطمینان می دهد استفاده درست و به موقع از فرصت های جدید این فناوری، نگرانی از تهدیدات اخلاقی ، دینی و ارزشی را کم خواهد کرد.
 
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار