کد خبر: 669097
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
آمریکا برای هفتمین بار توافق ژنو را نقض کرد
البته به نظر می رسد اکنون در ایران دولت و طرفداران مذاکره با امریکا به شدت تحت فشار باشند چراکه جریان منتقد دولت اکنون با خیال راحت می تواند با استناد به نقض عهدهای مکرر آمریکا، از بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و هزینه های هنگفت این مذاکره در یک سال اخیر بگوید.

 

گروه سیاسی - پس از انکه حضرت ایت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اخیرا تصریح کردند که طی یک سال پس از مذاکرات ایران و امریکا، نه تنها دشمنی این کشور با ایران کاهش نیافته بلکه تحریم های اقتصادی علیه ایران را نیز بیشتر کرده است؛ وزارت خزانه داری آمریکا باز هم اقدام به افزایش تحریم ها علیه ایران کرد.

بر اساس این تحریم جدید، وزارت خزانه داری آمریکا ۸ شخصیت به همراه ۲۰ شرکت و موسسه مالی از جمله ۶ نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی در لیست سیاه قرار داده است و شرکت‌‌های فعال در بازارهای آمریکا را از هرگونه انعقاد قرار داد و مراوده با آنها منع کرده است. براساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است ۸ شخصیت به همراه ۲۰ شرکت و موسسه مالی از جمله ۶ نفتکش ایرانی در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. همچنین اصلاحاتی در اطلاعات مربوط به ۵ موسسه صورت گرفته است.

به گزارش افکارنیوز ، از جمله شرکت‌ها و موسسه‌هایی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند؛ بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، بانک قرض الحسنه رسالت (تمام شعب در جهان)، بانک قوامین (تمام شعب در جهان)، موسسه مالی «گلدن تکس»، شرکت جهان تک رویان پارس، بانک خاورمیانه بانک بین المللی کیش، شرکت ماندگار بسپار کیمیا، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم هسته ای و تحقیقات فناوری، شرکت سازه مرکب و سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی از جمله شرکت‌هایی هستند که به لیست جدید تحریم‌های وزارت خزانه داری اضافه شده‌اند.

هفتمین تحریم پس از ژنو

این هفتیمن بار پس از انعقاد توافق ژنو میان ایران و ۱+۵ است که طرف مقابل اقدام به تصویب تحریم های جدید علیه ایران می کنند. و این درحالیست که یکی از تکالیف طرف مقابل در توافق ژنو این بوده که در ازاء تعهدات فراوان ایران؛ آنها از اعمال و تصویب تحریم های جدید هسته ای علیه ایران اجتناب کنند. با این حال ۵ روز پس از توافق ژنو یعنی ۸ آذر ۱۳۹۲ اتحادیه اروپا شرکت مدیریت ساخت نیروگاه های هسته ای ایران به همراه ۱۶ شرکت کشتیرانی مرتبط با ایران را تحریم کرد. ۲۱ آذرماه نیز آمریکا ۵ شرکت نفتی و نیز ۵ نهاد ایرانی را به بهانه ارتباط با صنعت غنی سازی ایران تحریم کرد. آمریکایی ها از ۱۷ بهمن ۹۲ تا ۹ خرداد ۹۳، اقدام به تصویب و اعمال ۴ تحریم دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران کردند. اکنون و با تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا، برای هفتمین بار پس از توافق زنو ایران تحریم شده است.

رهبر انقلاب اخیرا در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور خاطرنشان کردند: در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر به خاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند. رهبر انقلاب افزودند: البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند. رهبر انقلاب در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم‌ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

تایید عراقچی

عباس عراقچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه و نفر دوم مذاکرات هسته ای پس از محمدجواد ظریف نیز هفته گذشته در گفتگویی صراحتا به اعمال تحریم های جدید علیه ایران اذعان کرد و آن را مغایر توافقنامه ژنو ارزیابی کرد. عراقچی گفت:

يکي از موارد اختلافي بين ما و آمريکايي ها اختلافي است که در تفسير توافق ژنو داريم و مربوط به تحريم شرکت هايي است که آن ها (آمريکايي ها) بعد از توافق ژنو در ليست سياه تحريم ها قرار داده اند و مدعي هستند اين ها تحريم هاي جديد نيست بلکه اين شرکت ها و افراد به دليل نقض تحريم هاي گذشته و تحريم هاي موجود به ليست اضافه شده اند. اما ما اين تفسير را قبول نداريم و معتقديم کاري که انجام شده به نوعي تحريم جديد عليه افراد، نهاد ها و شرکت هاي ايراني است.

واکنش ایران چیست؟

اکنون ۲ دیدگاه در ایران درباره نحوه برخورد با این اقدام آمریکایی ها وجود دارد. دیدگاه اول با استناد بهتحریم های جدیدغ باز هم معتقد است امریکایی ها غیر قابل اعتمادند و لذا توافق با این کشور به صلاح دولت ایران نیست چراکه هم اکنون دولت به دلیل نقض مکرر توافق ژنو توسط آمریکایی ها، در افکار عمومی ایران تضغیف شده است و بهتر است با توجه بع اینکه روس ها نیز معتقد به نقض توافق از سوی امریکایی ها هستند؛ ایران هرچه سریعتر برنامه های هسته ای معلق خود را از سر بگیرد تا طرف مقابل به هزینه نقض تعهدات پی ببرد. این دیدگاه معتقد است ایران باید نسبت به نقض مکرر تعهدات توافق ژنو از سوی آمریکایی ها اطلاع رسانی مفصل انجام دهد تا روند بازگشت هسته ای به شرایط قبل از توافق، مهیا باشد.

اما دیدگاه دوم معتقد است آمریکایی ها برخلاف توافق ژنو عمل نکرده و بر اساس برداشت خود از این توافق اقدام می کنند. ضمن اینکه از نقضی هم صورت گرفته باشد؛ در اندازه ای نیست که توافق مهم ژنو زیر سوال برود. این دیدگاه می گوید نتایج توافق جامع به اندازه ای است که می توان از شیطنت ها و نقض عهدهای آمریکا گذشت.

البته به نظر می رسد اکنون در ایران دولت و طرفداران مذاکره با امریکا به شدت تحت فشار باشند چراکه جریان منتقد دولت اکنون با خیال راحت می تواند با استناد به نقض عهدهای مکرر آمریکا، از بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و هزینه های هنگفت این مذاکره در یک سال اخیر بگوید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار