کد خبر: 668505
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
۳ فيلم حاشيه‌دار به‌رغم هشدار نمايندگان مجلس اكران مي‌شود
در حالي كه با اكران ۳فيلم حاشيه‌دار، سازمان سينمايي شمشير را از رو بسته ‌است و...
در حالي كه با اكران ۳فيلم حاشيه‌دار، سازمان سينمايي شمشير را از رو بسته ‌است و در معاونت هنري هم وضع از اين بدتر است، بايد ديد واكنش نمايندگان مجلس و كميسيون فرهنگي دربرابر اين ناديده گرفتن اعتقادات و ارزش‌هاي مردم چه خواهد بود.
 
بعد از آنكه اعضاي كميسيون فرهنگي و نمايندگان محترم مجلس به وزير ارشاد در مورد تلاش رئيس سازمان سينمايي براي اكران فيلم‌هاي حاشيه‌دار و توقيفي هشدار دادند گويي نهاد متولي فرهنگ و ارشاد اسلامي به صرافت افتاده‌ است تا با تمام قوا مقابل اين هشدارها ايستادگي كند. انتشار سه خبر عجيب، احتمال ايستادگي ارشاد مقابل مجلس را بيش از پيش تقويت مي‌كند:
 
1- اكران فيلم سينمايي حامي فتنه «عصباني نيستم»: ساخته رضا درميشيان. اين فيلم قرارداد خود را در گروه سينما آفريقا به ثبت رساند و پس از اكران فيلم خواب‌زده‌ها ساخته فريدون جيراني به نمايش درخواهد آمد.
در اين فيلم با نگاهي جانبدارانه داستاني در بستر ماجراهاي فتنه سال 88 روايت شده‌است. نمايش اين فيلم در جشنواره فيلم فجر مورد انتقاد و اعتراض مردم و بسياري از اهالي رسانه قرار گرفت و حاشيه‌هايي نيز به‌وجود آورد.
 

2- اكران خانه پدري در گروه «هنر و تجربه»
 
اين فيلم تلخ و در مواردي آزاردهنده كه در ابتداي آن پدري به خاطر تعصب و غيرت آنقدر بر سر دخترش مي‌كوبد كه مغز او را متلاشي مي‌كند تا حدي باعث ناراحتي مخاطبانش شد كه حال چند نفر پس از ديدن آن بد شد و راهي بيمارستان شدند. كارگردان تلاش كرده‌است تا روايتي انحرافي و اغراق‌آميز از تعصب و غيرت را از چند نسل گذشته تاكنون در خانه‌پدري كه تمثيلي از ايران است، نشان دهد. روابط تلخ و سياه افراد اين خانه و فضاي توطئه و مخفي‌كاري رايج در آن و مواردي از اين دست موجب رنجش هر ايراني مي‌شود كه در مقابل موج فيلم‌هاي خارجي ضد ايراني مثل «سيصد» بايد اين نگاه ناروا به كشورش را هم از سوي يك كارگردان وطني شاهد باشد.
 
3- اكران عمومي فيلم توقيفي پاداش نيمه دوم سال
 

پخش‌كننده فيلم سينمايي «پاداش» اعلام كرد اين فيلم به‌زودي اكران مي‌شود. اين فيلم در چند سال گذشته براي نمايش عمومي دچار مشكل شده‌بود. «پاداش» كه پر از كنايه به نظام و نقد ارزش‌هاست درباره يكي از مديران دولت با ظاهري مذهبي و حزب‌اللهي است كه به مأموريت‌هاي خارجي متعدد مي‌رود. تا اينكه در يك نوبت او را براي تشويق به سفر حج مي‌فرستند. او كه به شدت علاقه‌مند به خانم‌ها است و مشكلات اخلاقي دارد، در اين سفر برخلاف تصور او كه انتظار دارد مانند يك مدير دولتي با او برخورد شود، اين اتفاق نمي‌افتد. او تلاش مي‌كند فرار كند.
 

اين فيلم نمونه‌اي ديگر و بسيار بدتر از مارمولك است. اگر در مارمولك بدلي از يك روحاني دستمايه كارگردان براي ساخت فيلمش قرار گرفته بود، در پاداش يك مدير مذهبي با ناهنجاري‌هاي اخلاقي و ذهني زياد دستمايه تبريزي براي خنداندن مخاطب شده ‌است. شايد بزرگترين تلاش كارگردان در پاداش اين است كه با نشان دادن تصويري معوج از يك مدير مذهبي، با مسخره كردن عادات مذهبي و اخلاقي موجب خنده مخاطب شده و گيشه پروپيماني براي خود مهيا كند.
 
سازمان سينمايي براي تمام اين تصميم‌ها توجيهات غيرمنطقي دارد و در همه موارد ادعا مي‌كند مشكلات فيلم با اعمال تغييراتي ازجمله حذف بعضي صحنه‌ها و مواردي از اين دست رفع خواهد شد. اما هر عقل سليمي مي‌داند كه وقتي كل موضوع فيلم مثلاً در حمايت از فتنه يا هجو غيرت و مذهب است تغيير فلان صحنه و بهمان نما دردي را دوا نمي‌كند و چيزي را تغيير نمي‌دهد.
 
با اين اوصاف كه در مدت كمتر از يك هفته سازمان سينمايي اعلام كرده است يك فيلم حامي فتنه و فيلمي ديگر كه خشونت را عريان نمايش مي‌دهد و غيرت و تعصب مذهبي را با بيان انحرافي و اغراق‌‌آميز مطرح مي‌كند و فيلمي ديگر در هجو مذهبي‌ها و حزب‌اللهي‌ها را اكران خواهد كرد، و در حالي كه به‌نظر مي‌رسد ارشاد و سازمان سينمايي شمشير را از رو بسته‌اند و در معاونت هنري و بخش‌هاي نمايش و موسيقي و تجسمي هم وضع از اين بدتر است، بايد ديد واكنش نمايندگان مجلس و كميسيون فرهنگي دربرابر اين ناديده گرفتن اعتقادات و ارزش‌هاي مردم چه خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار