کد خبر: 668406
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
عراقچی گفت: يکي از موارد اختلافي بين ما و آمريکايي ها اختلافي است که در تفسير توافق ژنو داريم و مربوط به تحريم شرکت هايي است که آن ها (آمريکايي ها) بعد از توافق ژنو در ليست سياه تحريم ها قرار داده اند و مدعي هستند اين ها تحريم هاي جديد نيست.

 

 روزنامه خراسان: آمريکايي ها پس از توافق ژنو هم روند به روزرساني ليست تحريم هاي ايران را متوقف نکردند .

اين درحالي است که براساس متن صريح آن قرار بود «دولت آمريکا، با همکاري مستمر و ايفاي نقش متناسب رئيس جمهور و کنگره، مانع اعمال تحريم هاي جديد عليه فعاليت هاي هسته اي ايران شود». ادعاي آمريکايي ها اين بود که تحريم جديد اعمال نمي کنند بلکه افراد و شرکت هايي به دليل نقض تحريم هاي فعلي به ليست اضافه مي شوند.

دکتر سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم هسته اي ايران، که هم طرف هاي غربي وهم رسانه ها وي را به عنوان فردي دقيق با اظهارنظرهاي سنجيده و حساب شده مي شناسند، در گفت‌وگویی، صراحتا مي گويد که «تفسير آمريکايي» ها را قبول ندارد واين تحريم ها «تحريم هاي جديد» و «خلاف متن و روح توافق ژنو» است.

رهبر انقلاب نيز 2 هفته پيش در بيانات خود در جمع ديپلمات هاي ايران، با اشاره به موضوع تحريم ها و «تجربه ذي قيمت» يکسال مذاکره با آمريکا گفته بودند: «آمريکايي ها نه تنها دشمني ها را کم نکردند بلکه تحريم ها را هم افزايش دادند. البته مي گويند اين تحريم ها، جديد نيست اما در واقع جديد است و مذاکره در زمينه تحريم هم، فايده اي نداشته است.»

دکتر عراقچي در گفت و گوي خود با خراسان، البته اين را هم مي گويد که در جريان مذاکرات اعتراض ايران را اعلام کرده ايم و حتي در کميسيون مشترکي که براي نظارت بر اجراي توافق ژنو تشکيل مي شود اين اعتراض اعلام شده است. گفت و گو با دکتر عراقچي را مي خوانيد.

با توجه به اينکه اعلام شده قرار است جمهوري اسلامي ايران درآينده نزديک مذاکرات دو جانبه با اعضاي 1+5 داشته باشد آيا به جز مذاکره با خانم اشتون و با طرف روسي در روسيه، ديدار و مذاکره با ديگر اعضا به خصوص آمريکايي ها در دستور کار است و زمان آن تعيين شده يا خير؟

بله. در حال تنظيم اين دستور کار هستيم اما هنوز قطعي نشده و زمان مشخصي مورد موافقت قرار نگرفته است. بناي ما اين است که در مجمع عمومي سازمان ملل که در حاشيه آن مذاکرات برگزار خواهد شد گفت‌وگو هاي دوجانبه با همه اعضاي گروه 1+5داشته باشيم.

در همين راستا سفر دکتر ظريف به روسيه با محوريت مسائل هسته اي انجام مي شود. همچنين برنامه هاي مربوط به ديدار ها و گفت وگوها با آمريکايي ها و 3 کشور ديگر در حال تنظيم است که ظرف روز هاي آينده قطعي خواهد شد البته برنامه ديدار با وزير خارجه چين در حاشيه اجلاس سران پيمان شانگهاي در دوشنبه تاجيکستان نيز در دستور کار است.

آقاي دکتر، آمريکايي ها مي گويند تحريم هايي که پس از توافق ژنو انجام شد در ادامه تحريم هاي گذشته نيست. شما اين موضوع را قبول داريد؟

يکي از موارد اختلافي بين ما و آمريکايي ها اختلافي است که در تفسير توافق ژنو داريم و مربوط به تحريم شرکت هايي است که آن ها (آمريکايي ها) بعد از توافق ژنو در ليست سياه تحريم ها قرار داده اند و مدعي هستند اين ها تحريم هاي جديد نيست بلکه اين شرکت ها و افراد به دليل نقض تحريم هاي گذشته و تحريم هاي موجود به ليست اضافه شده اند. اما ما اين تفسير را قبول نداريم و معتقديم کاري که انجام شده به نوعي تحريم جديد عليه افراد، نهاد ها و شرکت هاي ايراني است.

آيا اين موضوع به طرف مقابل هم اعلام شده است؟

در اين باره اختلاف نظر داشته و داريم و اعتراض خود را اعلام کرديم و حتي اگر به خاطر داشته باشيد در يک دور از مذاکرات تيم مذاکره کننده کارشناسي خود را به همين دليل از وين برگردانديم با اين حال از آنجايي که کساني که مخالف روند مذاکرات بوده و خواهان توقف مذاکرات هستند همواره از اين موضوع براي توقف مذاکرات استفاده کرده اند ما اجازه نداديم که اين اختلاف و تفسير بهانه اي براي قطع مذاکرات شود و روند کلي مذاکرات را تحت تاثير قرار دهد. به خصوص که طرف 1+5 به همه تعهدات در چارچوب ژنو پايبند بوده به غير از اين مورد. به هر حال ايران در ادامه مذاکرات همواره اعتراض خود را نسبت به اين اقدام آمريکايي ها ابراز کرده است.

با توجه به اين که يکي ازمحورهاي مذاکرات مربوط به رفع تحريم ها است و اينکه جمهوري اسلامي ايران اعتراض مي کند اما آن ها به اين روند ادامه مي دهند، آيا اين روند به نفع ما خواهد بود؟

مذاکرات روندهاي مختلفي دارد و ما در حوزه هاي مختلف در حال مذاکره هستيم ،رفع تحريم ها يکي از محورهاي مذاکره است و خود تحريم ها ابعاد گسترده و مختلفي دارد. همانطور که مي دانيد توافق ژنو برخي از تحريم هاي موجود را تعليق کرده و همچنين اجازه تحريم هاي جديد را در حوزه نفت و بانک نداده است.

مي خواهم بگويم اضافه شدن شرکت ها به تحريم ها يک مورد است و ما اين را ناشي از حسن نيت آمريکايي ها نمي دانيم وخلاف توافق ژنو و متن و روح توافق مي دانيم. اما به هر حال اين يک موضوع اختلافي است بين موضوع هاي مختلف اما ديگر اجازه نداديم که کساني که با تمسک به اين مسائل مي خواهند مذاکرات را به بن بست بکشانند موفق شوند. خوشبختانه مذاکرات ادامه دارد اما در اين باره اختلاف وجود دارد.

تحريم هاي جديدي که پس از توافق ژنو آمريکايي ها اعمال کرده اند چند مورد بوده وايران چه اقدام حقوقي و ديپلماتيکي در مقابل آن ها داشته است؟

درچند مورد تعدادي از شرکت ها ويا افراد ايراني و بعضا افراد و شرکت هاي غير ايراني را به دليل نقض تحريم هاي گذشته، وارد ليست تحريم ها و ليست مجازات هاي خود کردند. ايران هم در مذاکرات اعتراض کرده و گفته ايم آن ها را تحريم هاي جديد مي دانيم. بحث هاي ما در اين ارتباط ادامه دارد و يکي از مواردي که موجب شده مذاکرات به نتيجه نرسد همين موضوع بوده است.

آيا قرار نيست نهاد يا سازوکاري مثل آژانس بين المللي انرژي اتمي که براي فعاليت هاي ما در مسائل هسته اي و اجراي تعهدات مان نظارت دارد براي نظارت بر رفتار طرف مقابل در اجراي تعهداتشان تعيين شود؟

براساس توافق ژنو کميسيون مشترکي تشکيل شده که بر اجراي تعهدات طرف مقابل نظارت مي کند و اگر اختلافاتي در بحث اجرا وجود داشته باشد را بررسي مي کند. اين کميسيون در طول ماه گذشته تشکيل جلسه داد و ما اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام و پي گيري کرديم. منتهي همانگونه که مي دانيد توافق ژنو يک توافق مقدماتي است تا آتش بس براي شروع مذاکرات اصلي انجام شود و ان شاء ا... در مذاکرات نهايي با موارد اختلاف و سوء تفاهمي به نحوي برخورد مي کنيم تا زمينه تکرار آن وجود نداشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار