کد خبر: 668024
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
معارفه محسن یزدی مدیر مركز فیلم مستند سوره برگزار شد
یزدی در نشست رسانه ای معارفه خود به آغاز تولید 3 مستند مركز فیلم مستند سوره اشاره كرد و گفت: هدفمان تولید مستندهای درجه یك با گفتمان انقلاب اسلامی و اكران عمومی این مستندهاست.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست معارفه محسن یزدی مدیر مركز فیلم مستند سوره  سه‌شنبه 4 شهریور در حوزه هنری با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

یزدی در آغاز این مراسم با بیان این‌كه مركز فیلم مستند حوزه هنری مركزی مستقل برای تولید مستند است اظهار كرد: پیش از این نیز حوزه هنری در تولید مستند كوشیده اما مدیران این نهاد انقلابی مصمم بودند تا تمركز بیشتری در این حوزه داشته باشند.
وی ادامه داد: مركز فیلم مستند سوره وابسته به حوزه هنری فعالیت می‌كند و خاستگاه و اهداف حوزه هنری نیز مشخص است. به همین دلیل، ممكن است این مركز متفاوت از دیگر مراكز تولید فیلم مستند باشد. چرا كه حوزه هنری در جهت اشاعه آرمان‌های انقلاب و اندیشه‌های اسلامی عمل می كند.
مدیر مركز فیلم مستند سوره با تأكید بر این‌كه از حوزه هنری انتظار تولید آثار درجه 2 نمی‌رود، عنوان كرد: فكر نمی‌كنم مدیری دلش بخواهد اثر درجه دو تولید كند و ما هم علاقه‌مندیم در این مركز آثار درجه یك را تولید كنیم. در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی همیشه نقدی وارد بوده است مبنی بر این‌كه آثار مستند باید قوی‌تر ظاهر شود و حالا نسل فیلم سازان مستند متعهد به انقلاب اسلامی وارد عرصه شده‌اند و من خودم را متعهد می‌دانم از این نسل استفاده كنم.
درباره دشمن درجه یك خویش اطلاعات كمی داریم
یزدی با اشاره به این‌كه استكبار ستیزی، گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه بین‌الملل و بیداری اسلامی از نكات حائز اهمیت برای این مركز تازه تأسیس است، اظهار كرد: گمان می‌كنیم در حوزه مستند به این موضوعات كمتر پرداخته شده است. البته برخی از مخاطبان تصور می‌كنند تمام منابع صرف پرداختن به این موضوعات می‌شود. در حالی كه این‌گونه نیست و با آن‌كه آثاری هم خلق شده اما اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است. به طور مثال، آمریكا دشمن درجه یك كشور ماست اما باید ببینیم چه میزان مستند درباره‌ آمریكا ساخته‌ایم و اطلاعات ما از این كشور چقدر است.
در زمینه سوژه مشكلی نداریم
وی مستند را ابزار خوبی برای آگاهی بخشی مردم دانست و گفت: البته در تولید مستند خوب بخش پژوهش هم مطرح است و معتقدم در حوزه سوژه مشكلی نداریم. اما برای یافتن اشخاص مرتبط با سوژه و منابع دچار مشكل هستیم. به برخی از موارد در تولید مستند كم‌تر توجه شده است و این عدم توجه شاید به دلیل هزینه‌ها و جسارتی است كه باید در این زمینه داشته باشیم. به طور مثال، در رابطه با ائمه اطهار(ع) و معصومین مستندهای بسیار كمی داریم.
مستندهای حوزه هنری اكران عمومی می شود
یزدی همچنین با بیان این‌كه اكران و توزیع در حوزه مستند از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در برخی حوزه ها و موضوعات مستندهای درجه یك و خوبی تولید شده اما همان مستندها هم به خوبی دیده نشده است. و همین دلیل یكی از اولویت‌های ما بحث اكران خواهد بود كه در سینماهای حوزه انجام خواهد شد. همچنین تلویزیون از دیگر فضاهایی است كه می‌توان برای ارائه مستندها استفاده كرد كه البته حوزه هنری در تلاش برای راه‌اندازی شبكه تلویزیونی نیز هست.
در شهرستان‌های كشور مستندسازان متعهد و خوبی داریم
مدیر مركز فلیم مستند سوره خاطرنشان كرد: مستندسازان شهرستانی نیز برای ما حائز اهمیت هستند؛ چراكه در شهرستان‌های كشور مستندسازان متعهد و خوبی داریم و به دلیل آن‌كه مستندسازی صنعت گرانی نیست، توانسته‌اند آثاری بسازند و در این زمینه به فعالیت بپردازند.
وی همچنین به هم‌گرایی با مؤسسات تولید مستند اشاره كرد و گفت: مؤسساتی كه در تولید مستند و اهداف‌شان با اهداف حوزه هنری نزدیك هستند تعامل خوبی خواهند داشت و ما تلاش می‌كنیم از كارهای موازی فاصله بگیریم و به صورت متقابل به یكدیگر كمك كنیم؛ چرا كه هدف‌مان یكی است.
تنها محدود به استكبار ستیزی و دفاع مقدس نمی‌شویم  
یزدی تصریح كرد: در بحث گفتمان انقلاب اسلامی تنها محدود به استكبارستیزی و دفاع مقدس نمی‌شویم؛ اگرچه موضوع دفاع مقدس برای ما اهمیت زیادی دارد اما تصور می‌كنم جبهه انقلاب اسلامی در حوزه مستند اجتماعی باید قوی‌تر و منسجم‌تر وارد شود. مستندهای اجتماعی زیادی ساخته می‌شود اما برخی از این مستندها ویژگی اصلاح و گفتمان انقلاب اسلامی را دارند و در راستای پیشرفت كشور عمل می‌كنند. گاهی برخی از مستندسازان ادعا می‌كنند كه ما سفارشی ساز و مستندساز حكومتی نیستیم در حای كه منظور ما از پیشرفت كشور متفاوت از این موضوعات است و مستند مهم‌ترین حوزه‌ای است كه می‌توانیم از طریق آن درباره‌ این موضوعات كار كنیم.
وی ادامه داد: مرز باریكی بین سیاه‌نمایی و بیان مشكلات وجود دارد و باید در این رابطه بحث و صحبت شود. باید در حوزه اجتماعی بسیار صریح وارد شد تا مرز ماست‌مالی و سیاه‌نمایی مشخص شود. گاهی عده‌ای گمان می‌كنند می‌خواهیم در آثارمان مشكلات را مخفی كنیم در حالی كه این‌گونه نیست؛ اما از طرف دیگر باید طوری مطرح شود كه به درد كشور هم بخورد.
سه مستند دستاورد آغاز به كار مركز فیلم مستند سوره
وی درباره‌ تولیدات مركز فیلم مستند سوره گفت: از آغاز به كار این مركز چندین پروژه را آماده تولید كرده‌ایم. مستندی درباره‌ قحطی بزرگی كه در جنگ جهانی اول به واسطه سیاست‌های استعماری انگلیسی متوجه كشورمان شد كه به كارگردانی مهدی فارسی در دست تولید داریم. همچنین مستند «زخم‌های كهنه» درباره‌ نسلی از ساكنان ویتنام كه هنوز پس از گذشت سال‌ها از جنگ آمریكا كه در آن بزرگ‌ترین عملیات شیمیایی جهان توسط آمریكا صورت گرفت، آدم ها ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آید. مستند «زخم‌های كهنه» به كارگردانی و تهیه‌كنندگی محمدعلی هاشم زهی ساخته می‌شود. مستند دیگری نیز با عنوان «ققنوس» با موضوع تكفیری‌های اروپا دردست تولید داریم؛ چرا كه بیشترین صادرات تكفیری‌ها برای جنگ سوریه از كشور بلژیك بوده است. این مستند به تهیه‌كنندگی جمشید بیات و كارگردانی محمدعلی فارسی تولید می‌شود. مستند «قحطی بزرگ» تا دو هفته دیگر مراحل تولید خود را آغاز می‌كند. «ققنوس» در مراحل پایانی تولید است و تحقیقات «زخم‌های كهنه» نیز به پایان رسیده است.
مستندهای ما با جهت گیری خاص تولید می شود
مدیر مركز فیلم مستند سوره با تأكید بر این‌كه مستندهای این مركز حتما با جهت گیری و اندیشه‌ خاص تولید می‌شود، گفت: حوزه هنری چند میلیون هزینه نمی‌كند كه حرف دیگران را بگوید. این اشتباه است كه برخی گمان می‌كنند مستند خوب مستند بی‌جهت است در حالی كه باید موضع‌گیری هنرمندانه در آثار وجود داشته باشد. معتقدیم حرفی كه در آثارمان قصد داریم بگوییم بر حق است و ترسی هم نداریم كه دیگران حرف‌های‌شان را بزنند. هیچ‌وقت خجالت نكشیده‌ایم كه موضع خود را اعلام كنیم و در آثار مستند نیز موضع خود را اعلام خواهیم كرد. البته باید دقت كنیم كه روایت بی‌طرفانه با تحریف واقعیت نیز متفاوت است.
دوست دارم پرتره محمدرضا شاه را بسازم
یزدی گفت: در برنامه‌هایمان مستندسازی پرتره درباره‌ شخصیت‌های انقلاب را مدنظر دارم؛ چرا كه ارتباط بسیاری از هم نسلان من و نسل‌های تازه‌تر با انقلاب اسلامی قطع شده است. وی ادامه داد: خیلی دوست دارم پرتره محمدرضا شاه را بسازم، معتقدم هیچ انسانی شر مطلق نیست و زندگی و افكار آن انسان نتیجه را مشخص می‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار