کد خبر: 667978
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
رمضانعلی حیدری خلیلی دبیرکارگروه مالیاتی سازمان سینمایی گفت: مسائل مالیاتی سینماگران در سطح نخست تشکیل کارگروه مالیاتی برای بهره مندی حداکثری از معافیت مالیاتی و سطح دوم پرداختن به مسائل فردی سینماگران در حوزه امور مالیاتی صورت گرفت.
تسنیم:رمضانعلی حیدری خلیلی از بدو حضور حجت اله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی به عنوان مشاور راهبردی سازمان سینمایی انتخاب شد. وی که امروز دبیری کارگروه مالیاتی سازمان سینمایی و رییس دبیرخانه شورایعالی سینما را بر عهده دارد در گفت و گو با سایت سازمان سینمایی آخرین اقدامات دولت به منظور رفع مشکلات مالیاتی سینماگران را تشریح کرد. وی در این گفت و گو خبرهای خوشی به سینماگران داد که در ادامه می آید.

تجربه خوبی در دوره محمدمهدی حیدریان و محمدرضا جعفری جلوه در معاونت سینمایی وقت درباره مالیات سینماگران داشتیم که در دوره بعد دنبال نشد.

در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید باتوجه به تجربیات گذشته، کارگروه مالیاتی سینما به دبیری اینجانب و عضویت علیرضا فلاح میرزایی از خبرگان مالیاتی، منوچهر محمدی، جعفر صانعی مقدم و فرشته طائرپور از فعالان سینمایی تشکیل شد.

اساساً مسائل مالیاتی سینماگران در دو سطح مورد پی گیری قرار گرفت. نخست تشکیل کارگروه مالیاتی با هدف بررسی مسائل کلان مالیاتی سینما در حوزه قانون گذاری و تدوین مقررات و تعامل با سازمان امور مالیاتی و تهیه و ارائه راهکارهای قانونی برای بهره مندی حداکثری از معافیت مالیاتی و در سطح دوم نیز پرداختن به مسائل فردی سینماگران در حوزه امور مالیاتی از طریق شرکت نمایندگان صنوف سینمایی در هیأت های بدوی و تجدید نظر مالیاتی در دستور کار قرار گرفت.

عضویت پنج سینماگر در هیأت های حل اختلاف مالیاتی

در این زمینه پنج سینماگر معرفی شده از سوی خانه سینما توسط سازمان سینمایی به عنوان نماینده صنوف سینمایی برای عضویت در هیأت حل اختلاف مالیاتی به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و بر اساس احکام صادره در مورخ 23/10/1392 مصطفی شایسته، علی واجد سمیعی ، منوچهر محمدی، جعفر صانعی مقدم و فرشته طائرپور برای مدت دو سال به عنوان نماینده صنوف سینمایی جهت عضویت در هیأت حل اختلاف مالیاتی انتخاب و معرفی شدند. در این هیأت سه نفر شامل نماینده سازمان امور مالیاتی ، یک نفر قاضی و یک نفر نماینده تشکل های صنفی عضویت دارند و جلسات هیأت باحضور سه نفریادشده رسمی است و رأی هیأت با اکثریت آراء قطعی و لازم الاجرا است و به همین دلیل حضور نمایندگان صنوف سینمایی در هیأت مذکور برای دفاع و حل مشکل مالیاتی سینماگران مهم است.

استفاده از ظرفیت هیأت های حل اختلاف مالیاتی برای حل مشکلات مالیاتی سینماگران

از اسفند سال گذشته تا خرداد سال جاری حدود 900 پرونده اختلافی سینماگران در هیأت های بدوی و تجدید نظر مالیاتی مطرح شد که با تلاش نمایندگان صنوف سینمایی عضو در هیأت بالغ بر 95 درصد از مشکلات در هیأت حل شد و به نفع سینماگران رأی صادر شد.

اطلاع رسانی و استفاده از مشاوران مالیاتی در تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی

از آنجاکه برخورداری از معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی و هنری به موجب بند (ل) ماده (139) قانون مالیات های مستقیم مستلزم تنظیم و تسلیم اظهارنامه حداکثر تا تیرسال بعد است.

با هماهنگی و اطلاع رسانی خانه سینما ، اعضای صنوف سینمایی در خانه سینما حاضر شده و با مشورت مشاوران مالیاتی نسبت به تنظیم و تسلیم اظهار نامه مالیاتی در تیر امسال اقدام کردند تا از این طریق یکی از شرایط مهم برای بهره مندی از معافیت مالیاتی برای سینماگران فراهم شود.

اقدامات اساسی کارگروه مالیاتی سینما:

اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره(3) ماده (139) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم: یکی از مشکلات اساسی مالیاتی سینماگران مواد 15 و 16 آیین نامه اجرایی بند(ل) ماده (139) بود.

درسال 1391 براساس تلاش هایی که انجام می شود مواد 15 و 16 آیین نامه اجرایی اصلاحی شد ولی شرایط قبلی تعیین شده (عدم کسر و پرداخت مالیات اشخاص ثالث) که از نظر ما برداشت فراتر از قانون و عملاً اعمال معافیت را تعلیق به محال کرده بود، در قالب تبصره ماده (16) آیین نامه اجرایی مذکور حفظ شد به نحوی که شرایط اصلاحی تعیین شده در مواد 15 و 16 آیین نامه را صرفاً برای فعالیت های بعد از برنامه پنجم توسعه برقرار کرده بود و به عبارت دیگر فعالیت های سینمایی صورت گرفته قبل از اجرای برنامه پنجم نمی توانستند از شرایط جدید بهره مند شوند.

به اعتقاد ما این شرایط ناعادلانه و غیرقانونی بود. در این زمینه سینماگران از مراجع مختلف پیگیری هایی را انجام دادند. دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد این آیین نامه فراتر از قانون است و سازمان مالیاتی اگر مشکلی دارد باید پیشنهاد اصلاح قانون را ارایه کند.

مبتنی بر این وضعیت بود که پیشنهادی در کارگروه مالیاتی سینما تهیه شد و به امضای ریاست سازمان سینمایی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارایه به معاون اول رئیس جمهور آماده و منعکس و این پیشنهاد در نهایت در کمیسیون اقتصاد دولت در مورخ 23/4/93 مطرح شد و با توضیحات رییس محترم سازمان سینمایی و حمایت دکتر طیب نیا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به تصویب رسید و بزودی از سوی دولت ابلاغ می شود. این اقدام موجب می شود تا مشکل مالیاتی سینماگران بین سال های 1380 تا 1390 حل شود.

خبرهای خوش با کاهش ضرایب مالیاتی

یکی از مباحث دیگر که از سوی سازمان مالیاتی درحوزه مالیات سینماگران پی گیری شد، ضرایب مالیاتی فعالیت های سینمایی است. بخشی از ضرایب مالیاتی مربوط به فعالیت های سینمایی است که موجب ماده 97، 98 و 154 قانون مالیات های مستقیم، تکالیف و شرایطی برای مؤدی تعیین کرده است. اگر مؤدی در موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا درآمد و هزینه را حسب مورد تسلیم نکند، و یا از ارائه دفتر به درخواست کتبی اداره مالیاتی خوداری نمایند و یا دفاتر و اسناد غیرقابل رسیدگی باشد و یا امکان تعیین درآمد واقعی ممکن نباشد در این صورت درآمد مشمول مالیات مؤدی از طریق علی الرأس تشخیص داده خواهد شد.

از آنجا که جدول ضرایب مالیاتی ابزار اصلی تشخیص علی الرأس است و ضرایب مالیاتی در ابتدای هرسال از سوی کمیسیون ضرایب مالیاتی تصویب می شود و به دلیل اینکه ضرایب مالیاتی سالهای قبل با واقعیت های سینما تناسب نداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار