کد خبر: 667752
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
انتقاد رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي از تعداد كم كتابخانه‌هاي عمومي:
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي روز گذشته در نشست خبري واقع در سالن انديشگاه اين سازمان با اشاره به پيگيري مطالبه شماري از اعضاي كتابخانه ملي مبني بر عدم تعطيلي شيفت شب اين كتابخانه ابراز گلايه كرد كه تهران بزرگ در كنار حجم عظيم فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي اتومبيل و غيره به كتابخانه و قرائتخانه نياز دارد اما در اين حوزه كمتر سرمايه‌گذاري شده است.
محمد مصطفي‌نژاد
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي روز گذشته در نشست خبري واقع در سالن انديشگاه اين سازمان با اشاره به پيگيري مطالبه شماري از اعضاي كتابخانه ملي مبني بر عدم تعطيلي شيفت شب اين كتابخانه ابراز گلايه كرد كه تهران بزرگ در كنار حجم عظيم فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي اتومبيل و غيره به كتابخانه و قرائتخانه نياز دارد اما در اين حوزه كمتر سرمايه‌گذاري شده است.
به گزارش «جوان»، سيدرضا صالحي اميري در اين نشست خبري درباره جايزه جهاني فردوسي كه سال‌ها در مسير ثبت و كسب مجوز از يونسكو سرگردان است، گفت:  «‌درباره اين جايزه جهاني با بووكوا، مدير كل سازمان جهاني يونسكو صحبت و اين قضيه را به صورت مكتوب پيگيري كرديم. اين كار مراحل قانوني دارد كه بايد طي شود.»
صالحي اميري با اشاره به اينكه يونسكو از طريق برخي آيين‌نامه‌هاي خود سختگيري‌هاي جدي‌تري را اعمال كرده است، ادامه داد: «‌ما اصرار داريم كه جايزه را با مصوبه و مجوز يونسكو در ايران فعال كنيم تا بتوانيم اين جايزه را به همه كساني كه در تمام جهان و در حوزه فرهنگ ايراني قلم مي‌زنند، اهدا كنيم.» صالحي اميري همچنين درباره توسعه مناسبات بين‌المللي كتابخانه ملي نيز گفت: «‌در حوزه بحث توريسم فرهنگي را آغاز كرديم. بر اساس تفاهمنامه‌اي كه با سازمان ميراث فرهنگي به امضا رسانديم، قرار شد بخش عمده‌اي از توريست‌هاي خارجي كه وارد كشور مي‌شوند نصف روز را در كتابخانه ملي بگذرانند و از آن بازديد كنند.»
صالحي اميري در بخش ديگري از صحبت‌هايش از توجه اساسي به حوزه تاريخ شفاهي خبر داد كه به گفته او نياز و ميل جدي جامعه ايران است. وي گفت كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي درصدد است محفوظات ذهني بزرگان درباره تاريخ را در قالب تاريخ شفاهي جمع‌آوري و تدوين كند كه ميراثي براي آيندگان باشد.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي درباره حواشي تعطيلي شيفت شب كتابخانه ملي نيز گفت: «‌در هيچ كجاي دنيا در ميان وظايف كتابخانه‌هاي ملي ذكر نشده است كه مركز قرائت باشند بلكه كتابخانه‌هاي ملي، مركز ظهور پژوهشگران براي دسترسي به منابع خاص هستند. عموم مردم به كتابخانه‌هاي عمومي سطح شهر مراجعه مي‌كنند. با اين حال با توجه به اين واقعيت كه امروزه ميزان ظرفيت كشور و دسترسي مردم به كتابخانه‌هاي عمومي محدود است ما مجموع ظرفيت سازمان را در اختيار قرار داديم.»
صالحي با اشاره به محدوديت‌هاي پذيرش عضو در كتابخانه ملي و اينكه تمايل قبلي او و معاونانش محقق شدن كتابخانه ملي با كارت ملي است، ادامه داد: «‌امروز نمي‌توانيم اين شعار را محقق كنيم چون روزانه 10 هزار مراجعه‌كننده خواهيم داشت و امروز ظرفيت پذيرش بيش از 3 هزار نفر مراجعه‌كننده را نداريم. پذيرش بيشتر نيز به معناي ايجاد اختلال در فرايند مطالعه ديگران است.» او با تأكيد بر لزوم سرمايه‌گذاري براي ساخت كتابخانه‌هاي عمومي در سطح شهرها گفت: «‌تهران بزرگ در كنار حجم عظيم فروشگاه‌ها، مراكز خريد و نمايشگاه‌هاي اتومبيل نياز به كتابخانه و قرائتخانه دارد و در اين حوزه كمتر سرمايه‌گذاري شده است.» صالحي همچنين درباره مطالبه شفاهي و مكتوب جمعي از اعضاي كتابخانه ملي براي راه‌اندازي شيفت شب نيز گفت: «‌ به صلاح نيست كه براي كمتر از 10 نفر سازمان را روشن نگه داريم مگر اينكه بخواهيم كار تبليغاتي كنيم. . . دوستان گفتند ما تعداد زيادي متقاضي برپايي شيفت شب هستيم و اكنون اين موضوع در دست بررسي است.» صالحي در پايان يادآور شد كه اگر واقعاً تعداد تقاضاها زياد باشد خود را متعهد به برپايي شيفت شب مي‌داند كه نتيجه نهايي اين موضوع در آينده نزديك اعلام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار