کد خبر: 667713
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
يكي از آفاتي كه همواره گريبانگير هنرمندان و فضاي هنري در كشور ما بوده و هست، رفتارهاي مبتذل اقليتي بوده است كه اين رفتار خود را به اسم همه فعالان آن رشته هنري تمام كرده‌اند.
 يكي از آفاتي كه همواره گريبانگير هنرمندان و فضاي هنري در كشور ما بوده و هست، رفتارهاي مبتذل اقليتي بوده است كه اين رفتار خود را به اسم همه فعالان آن رشته هنري تمام كرده‌اند.
يكي از اين رشته‌هاي هنري، رشته موسيقي است. به رغم اينكه هنر موسيقي نيز مي‌تواند همانند ساير رشته‌هاي هنري در خدمت فرهنگ جامعه‎ ايران اسلامي قرار گيرد، وضع به گونه‌اي شده كه عرصه براي هنرمندان اين رشته تنگ شده و مردم نيز به نوعي نسبت به اين رشته و فعالان آن ديدگاهي بعضاً منفي پيدا مي‌كنند. شايد بتوان گفت اصلي‌ترين دليلي كه باعث بروز اين مسئله شده است، رفتارهاي مبتذل و توليدات خارج از حدود عده‎ قليلي است كه در اين رشته فعاليت مي‌كنند و فضا را خراب مي‎كنند.  به عنوان مثال اخيراً آوازه‌خواني پيدا شده است كه به‌رغم اينكه در ايران زندگي مي‌كند، در شبكه‌هاي معاند اجراهاي زنده‎ تلويزيوني مي‎كند. وي اخيراً نيز تلاش مي‌كند تا در شهر تهران اجراي زنده داشته باشد و بساط آوازخواني زنان را در ايران دوباره به راه اندازد.
گفته مي‎شود  وي فارغ‌التحصيل رشته معماري است و به حسب علاقه، به موسيقي روي آورده، مدتي است كه به سراغ خوانندگي نيز آمده و در شبكه‌هايي نظير «من و تو۱» و «بي‎بي‎سي» حضور پيدا كرده و آوازخواني كرده است. وي همچنين آلبومي را هم تهيه كرده و به صورت غيررسمي (بخوانيد زيرزميني) به توزيع و انتشار آن در فضاي مجازي مي‎پردازد. وي در مصاحبه‌اي كه در نهم ژوئن۲۰۱۴ با راديو «چشم‌انداز بامداد» وابسته به بي‎بي‎سي فارسي داشت اعلام كرد كه قمرالملوك وزيري- معروف به قمر- اولين زن كاباره‌اي ايران را الگوي كاري خود قرار داده است. قمرالملوك وزيري معروف به «قمر» اولين زني بود كه به صورت بي‌حجاب در كنسرت حاضر شد و تكخواني كرد.  وي كه در ايران زندگي مي‌كند و به راحتي در محافل عمومي ظاهر مي‌شود، مجوز خوانندگي ندارد اما به راحتي آلبوم توليد مي‌كند و در شبكه‌هاي اجتماعي قرار مي‌دهد. جالب‌تر اينجاست كه معلوم نيست چگونه كسي  كه مجوز انتشار آلبوم ندارد، مي‌تواند مجوز برگزاري كنسرت را از وزارت فرهنگ و ارشاد دريافت كند و در فرهنگسراي وابسته به وزارت ارشاد- فرهنگسراي نياوران- كنسرت برگزار كند!
اين مسئله از دو حالت خارج نيست: اول اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد دچار سهل‌انگاري شده است يا دوم اينكه عمدي در كار بوده است كه اين فرد كه با شبكه‌هاي معاند هم همكاري مي‌كند توانسته است دوبار به اجراي زنده و تكخواني در تهران بپردازد.  البته در آبان ماه سال گذشته كه وي در تالار وحدت تهران كنسرتي اجرا كرد، شايعاتي مبني بر حضور وزير وقت فرهنگ و ارشاد در آن برنامه وجود داشت كه وي حضور خود در آن برنامه را تكذيب كرد.  جالب اينجاست كه اين وادادگي كه در مورد اجراي كنسرت نامبرده صورت گرفته است، به عَلَمي تبديل شده است براي بدخواهان نظام مقدس جمهوري اسلامي براي تحقير انقلاب اسلامي. ويدئوي اجرا در يوتيوب قرار گرفته است. در اين صفحه از اين خواننده با عنوان قهرمان شكست طلسم ۳۵ ساله جمهوري اسلامي ياد شده است! از وي با عنوان اولين زني كه توانسته است قبح‌شكني كند و در ايران آوازخواني كند ياد شده است.  بايد ديد چگونه يك زن آوازه‌خوان كه يك مطرب آوازه‌خوان پيش از انقلاب را الگوي خود قرار داده است اينچنين در پي تغيير فضاي فرهنگي هنري ايران است و به اين راحتي عرصه براي او باز است!
اين يكي از مصاديقي است كه فضاي هنر موسيقي را مسموم مي‌كند و هنرمندان فعال در اين رشته را حاشيه‌دار. امروز فضاي هنر موسيقي طوري است كه خانواده‌ها نمي‎توانند فرزند خود را در آكادمي‌هاي موسيقي نام‌نويسي كنند و از سلامت اخلاقي وي اطمينان حاصل كنند. همه اينها به خاطر رفتارهاي هنجارشكنانه و خارج از عرف عده‎ معدودي است كه فضا را براي علاقه‌مندان به هنر تنگ مي‎كنند.  اين خواننده زن  از زمان روي كار آمدن دولت تدبير و اميد تاكنون دوبار توانسته در شهر تهران كنسرت اجرا كند. بار نخست در آبان ماه سال گذشته بود كه وي در تالار وحدت تهران اجراي زنده داشت و تكخواني كرد و اخيراً هم در شامگاه ۲۲ مرداد امسال (به نقل از رسانه‌ها) به صورت زيرزميني در فرهنگسراي نياوران- وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد- كنسرتي اجرا كرده و درآن تكخواني كرد.  حال همچنان جاي اين سؤال باقي است كه تا چه زماني بي‌تفاوتي نسبت به ارزش‌هاي ديني و فراتر از آن، نشر و تبليغ و در اختيار قرار دادن تريبون براي اين فعاليت‌ها ادامه پيدا خواهد كرد. وزارت ارشاد بر مبناي كدام بند و تبصره نسبت به صدور مجوز اجراي چنين برنامه‌هايي اقدام مي‌كند. آلودگي فضاي فرهنگ و هنر به چنين آسيب‌هايي آنچنان مهلك است كه در صورت عدم سكوت قاطعانه و به هنگام ديگر نمي‌توان به فرجام‌نيك آن به راحتي اميدوار بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار