کد خبر: 667712
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
در گفت‌وگوي «جوان» با مدير انجمن نجات از حلقه مطرح شد
فاطمه ميرزاييان كارشناس ارشد علوم قرآني و كارشناس عرفان‌هاي كاذب و از محققين مؤسسه بهداشت معنوي است كه طي تحقيق در زمينه عرفان‌هاي كاذب متوجه شد عرفان حلقه به نسبت ساير عرفان‌هاي كاذب گستردگي پيدا كرده
زهرا محمدي
فاطمه ميرزاييان كارشناس ارشد علوم قرآني و كارشناس عرفان‌هاي كاذب و از محققين مؤسسه بهداشت معنوي است كه طي تحقيق در زمينه عرفان‌هاي كاذب متوجه شد عرفان حلقه به نسبت ساير عرفان‌هاي كاذب گستردگي پيدا كرده و چون با نام عرفان اسلامي و درمان معرفي شده آسيب‌هاي جدي به اعتقادات، سلامت جسمي، روحي و رواني افراد وارد كرده كه نياز به كار همه‌جانبه‌ در مبارزه با اين فرقه احساس شد، براي همين تصميم گرفت تا انجمن نجات از حلقه را با همكاري عده‌اي از محققان، طلاب و تعدادي از آسيب‌ديدگان اين عرفان، تأسيس كند. اكنون يك‌سال است اين انجمن مشغول مبارزه با اين فرقه در عرصه‌هاي گوناگون است و موفقيت‌هاي خوبي نيز كسب كرده است. گفت‌و‌گوي ما را با ايشان بخوانيد.


اصل فعاليت عرفان حلقه بر چه اساسي است؟
رهبر اين فرقه محمدعلي طاهري است كه ادعا دارد در سال 57 الهاماتي به او شده و با اتصال به شبكه شعور كيهاني آگاهي‌هايي دريافت كرده، در نيمه دهه 70 او با كمك تعدادي از شاگردانش عرفان حلقه را به صورت 8 ترم و هر ترم 6 جلسه تنظيم كردند. مباحث اين فرقه دو بخش است؛ يكي مباحث اعتقادي كه با تفسير به رأي آيات قرآن و به بازي گرفتن مفاهيم ديني كه انحرافات عميقي در اعتقادات افراد ايجاد مي‌كنند و ديگري بحث درمان بيماران است، طاهري ادعاي درمان همه بيماري‌ها را دارد و با اتصال بيماران به شبكه شعور كيهاني بيماران را شفا مي‌دهد. او علت بيماري‌ها را رسوخ اجنه در افراد مي‌داند و مدعي‌ است اجنه را از بدن بيماران خارج مي‌كند و آسيب‌هايي كه بيماران در اين روش مي‌بينند به دليل خروج اجنه و برون‌ريزي است. وقتي فرد بعد از اتصال از طريق اجنه اذيت مي‌شود مي‌گويند نشانه‌هاي خروج است. متأسفانه افراد زيادي به دنبال اين ارتباط دچار آسيب‌هاي شديد رواني و جسمي شده‌اند مانند اسكيزوفرني، ‌دو قطبي، توهمات ديداري و شنيداري و... و در تيمارستان‌ها بستري هستند.

خودكشي هم بوده است؟
بله، متأسفانه. مثلاً جلسه‌اي با آموزش و پرورش تهران داشتيم خانمي مي‌گفت يكي از دانش‌آموزانم درباره همين مطالب شما از من سؤال مي‌كند ولي نمي‌دانستم عرفان حلقه بوده و بلد نبودم جوابش را بدهم. پنج‌شنبه همان هفته دوباره جلسه داشتيم آن خانم گفت آن دختر كه با مادرش به كلاس‌هاي عرفان حلقه مي‌رفته خودكشي كرد. خيلي ناراحت شدم، با توجه به اينكه اين فرقه خطرناك شروع به عضوگيري در مدارس و از ميان نوجوانان كرده است با اطلاع‌رساني صحيح و همكاري مسئولان مي‌توان جلوي اين فجايع را گرفت.

عمده فعاليت‌هاي شما چيست؟
اول راه‌اندازي سايت نجات از حلقه براي اطلاع‌رساني است كه در بخش كامنت‌ها فضا را براي ارتباط بازگذاشته‌ايم كه حتي هواداران عرفان حلقه در آن بخش نظر مي‌دهند و بحث مي‌كنند، گاهي هم در پي اين بحث‌ها از حلقه بيرون مي‌آيند. دوم جلسات نقد حلقه داريم كه با مراكز دانشگاهي، حوزه‌ها و فرهنگسراها، آموزش و پرورش و مؤسسات مرتبطيم. بخشي هم تهيه مطالب محتوايي است. در اين زمينه با محققين و دانشجويان و طلابي كه مايلند تحقيقات و پايان‌نامه‌هاي خود را درباره نقد عرفان حلقه بنويسند همكاري مي‌كنيم، محققين انجمن نيز خود در حال تهيه منابع نقد علمي و پژوهشي در اين‌باره هستند. گاهي آسيب‌ديده‌ها يا افرادي كه مي‌خواهند از حلقه جدا شوند از طريق سايت با ما تماس مي‌گيرند و درباره آسيب‌ها با ما صحبت مي‌كنند كه كارشناسان ما آنها را راهنمايي مي‌كنند. بخش ديگر مربوط به حوزه قضايي و حقوقي است. مشاوران حقوقي با ما همكاري دارند تا مراحل شكايت و تشكيل پرونده عليه عاملان حلقه را براي شاكيان انجام بدهند. همچنين سعي داريم با رايزني، مسئولان و متوليان فرهنگي را متوجه خطر اين فرقه كنيم.

با خود طرفداران عرفان هم مناظره داشتيد؟
بله، تاكنون 9 جلسه نقد در فرهنگسراي فردوس با حضور منتقدين، محققين و طرفداران عرفان حلقه داشتيم، سال گذشته شش جلسه هم مناظره با مسترها داشتيم كه بسيارخوب و نتيجه‌بخش بود.

آيا اين كار شما به دليل وسعت و آشكارا بودن مشكل‌زا نبوده است؟
قطعاً خطراتي داشته و دارد چون مدير انجمنم و در جلسات نقد و سخنراني فعالم و با رهبر عرفان حلقه تلفني هم حرف زدم من را مي‌شناسند، در فيس‌بوك هم عليه من خيلي كار مي‌كنند. يك بار هم در پوشش نيروي انتظامي آدرسم را چك كردند و اطلاعاتي از همسايه‌ها گرفتند بعد كم‌كم يكسري آزار و اذيت‌ها توسط نيروهاي شيطاني و اجنه شروع شد. مي‌گويند اتصال به شبكه‌ شعور كيهاني داريم كه دروغ است. آنها از نيروهاي اجنه استفاده مي‌كنند براي درمان و اتصال راه دور و اتصال راه نزديك دارند. مستر براي بيمار مي‌تواند از راه دور اتصال بدهد. كارگروهي داريم كه به‌صورت تخصصي روي اين مباحث كار مي‌كنند، از روي روايات بررسي كردند دستورالعمل‌هايي دارند تا از اين نيروها حفظ شويم. ما آن را براي آسيب ديده‌ها روي سايت هم گذاشتيم.

آيا مراجع انجمن شما را تأييد كردند؟
آنها به مبارزه با عرفان‌هاي كاذب تأكيد دارند البته امروز انجمن ما شناخته شده است. مؤسسات فعال در زمينه فرق انحرافي سراسر كشور ما را مي‌شناسند و مورد تأييد هستيم.

به غير از تهران در شهرهاي ديگر هم اطلاع‌رساني داشته‌ايد؟
بله، به شهرهاي مختلف سفر كرديم از جمله ياسوج، كرج، ‌اراك، اصفهان و. . . جلسات سخنراني و نقد برگزار كرديم. براي نمونه جلسه نقد عرفان حلقه در اراك داشتيم كه 200 فعال فرهنگي و اساتيد دانشگاه استان مركزي حضور داشتند.

استقبال چطور بوده است؟
خوب بوده. در اصفهان كه به نسبت ساير استان‌ها بيشتر مسائل اين چنيني مطرح است به ما خبر دادند كه در دهنوي اين شهر از جمعيت 12هزار نفري حدود 5 هزار نفر عضو عرفان حلقه شدند. از ما خواستند جلسه بگذاريم. سفر يك روزه به اصفهان داشتم. حدود 500تا600 نفر آمدند بعد ازجلسه 15نفر آسيب ديده‌ به ما مراجعه كردند و گفتند مي‌خواهيم از طاهري و مستر معروف دهنو شكايت كنيم. چند روز بعد هم اهالي دهنو عليه رئيس عرفان و مستر دهنو با نام مستعار سارا طوماري با 3 هزار امضا براي ما ارسال كردند كه به مقامات قضايي تحويل داده شد تا ضميمه پرونده شود، بعد از جلسات ما سارا جرئت نمي‌كند كلاس علني داشته باشد و مخفيانه كار مي‌كند. آنها با عقايد مردم بازي مي‌كنند به‌طوري كه وقتي براي سخنراني به حسينيه دهنو رفتم ديدم قرآن‌هاي زيادي آنجاست گفتند توصيه شده بود قرآن‌ها را دور از خانه بگذارند، براي همين به اينجا آورده‌اند.

توهم و القائات به دليل خوردن دارو هم هست؟
نه، القائات توسط اجنه است مثلاً آقايي كه در كلاس‌هاي عرفان حلقه شركت كرده بود مي‌گفت بعد از كلاس‌ احساس مي‌كنم وقتي تنهايم كسي با من است، خيلي مي‌ترسم حتي وقتي در ايوان خانه سيگار مي‌كشم مي‌گويد خودت را پرت كن يا خانمي مي‌گفت در آشپزخانه كه مشغول كارم دائم به من القاء مي‌شود چاقو را به طرف همسرم پرتاب كنم. در بيداري چيزهايي را مي‌شنوند يا مي‌بينند كه بيخواب مي‌شوند. پيگير هستيم تا پزشكان را هم وارد بحث كنيم و آثار فرادرماني را مورد بررسي قرار بدهيم؛ البته تاكنون هيچ پزشك يا مركز پزشكي يا تحقيقاتي فرادرماني آنها را تأييد نكرده است.
گويا در تلويزيون هم زماني تبليغ داشتند؟
بله در اخبار پزشكي شبكه چهار از او به عنوان مبدع روش جديد درماني نام برده شد، زيرا مدعي بود پزشكي جديد سايمنتولوژي را ابداع كرده است. در مجلات پزشكي هم از او ياد كردند و مقالاتش چاپ شده و هشت كتاب دارد. مؤسسه عرفان كيهاني را تأسيس نمود بعد از اينكه آسيب‌‌ديده‌ها شكايت كردند طاهري بازداشت شد و مجوز مؤسسه‌اش لغو گرديد و كلاس‌هايش غيرقانوني اعلام شد و از او تعهد گرفتند تا فعاليتش را دنبال نكند اما پس از آزادي با گروهي از هواداران به ارمنستان سفر كرد و از دانشگاه طب سنتي ارمنستان درخواست تأييد فرادرماني را كرد. به او گفتند مداركش را بياورد درصورت تأييد دكتراي افتخاري به او مي‌دهند. گفت مداركم را بعداً مي‌فرستم و با دادن پول زيادي به رئيس دانشگاه مدرك گرفت. به اين ترتيب خود را دكتر مي‌داند و تبليغات مي‌كند وگرنه مدرك ديپلم هم ندارد.

با توجه به فرقه‌سازي و تحريف دين آيا از سوي مراجع ديني مرتد اعلام نشده است؟
اتفاقاً مراجع عظام آيت‌الله مكارم شيرازي، علوي گرگاني و صافي گلپايگاني با بررسي كتب و آثار حكم ارتداد او را داده‌اند ولي قاضي آن زمان قبول نكرد گفت بايد بررسي شود. حالا از 5 سال محكوميت او كه فقط به ‌خاطر شاكي خصوصي بود نه تحريفات اعتقادي، ‌4سالش تمام شده است.
عكس‌العمل رسانه‌هاي خارجي و معاند نظام در اين‌باره چه بوده است؟
هنوز يك‌سال از محكوميت او باقي‌مانده طرفدارانش و عوامل مخالف نظام شروع به جوسازي و شايعه‌پراكني كرده‌اند كه نظام مي‌خواهد طاهري را سر به نيست كند. ما فكر مي‌كنيم پشت اين شايعات، سناريويي وجود دارد كه بايد مراقب بود. ازطرفي ديگر خانم نيرومنش در امريكا مؤسسه اينتريونيورساليزم را براي گسترش فرادرماني تأسيس كرده و ادعاي جانشيني طاهري را دارد. براي آزادي او سخت در تلاش است و با نوشتن نامه‌اي به احمد شهيد و برگزاري كمپين‌هايي مدعي نقض حقوق بشر در ايران هستند و خواستار دخالت مجامع حقوق بشر براي آزادي او هستند، اسم طاهري به‌عنوان نابغه‌‌اي در زندان در ليست احمد شهيد وارد شده كه نظام مي‌خواهد او را بكشد. مادر و خواهرش در كانادا مدعي‌اند او را به جرم آزادي انديشه دستگير كرده‌اند.  

اصولاً چه طيفي گرفتار اين عرفان مي‌شوند؟
همه گروه‌هاي سني؛ به خاطر اين‌كه با نام عرفان اسلامي و درمان تبليغ مي‌كنند و شستشوي مغزي دارند افراد در هر سن و سواد و موقعيتي كه باشند عضو مي‌شوند به‌خصوص بحث درمان براي افراد جذاب است وقتي راه به‌جايي براي درمان نمي‌برند به اين شيوه پناه مي‌برند كه البته نه تنها درماني وجود ندارد بلكه آسيب‌هاي جدي هم مي‌بينند.

براي اين كلاس‌ها هزينه‌اي هم دريافت مي‌شود؟
طبق گزارش‌ها براي هر ترم از50 تا 300 هزار تومان هزينه دريافت مي‌شود، جديداً هم در اطلاعيه‌اي كه از طرف طرفداران حلقه منتشر شده دوره آموزشي طراحي كردند كه به دروغ به دانشگاه طب سنتي ارمنستان نسبت دادند مجموعاً حدود 11 ميليون تومان هزينه دارد. اين اطلاعيه را در سايت انجمن قرار داديم كه مخاطبين مي‌توانند ببينند چطور با نام عرفان اسلامي كسب درآمد مي‌كنند. قبلاً وقتي طاهري آزاد بود هر مستري بايد از درآمدش درصدي را به حسابش مي‌ريخت كه او از اين راه ثروت كلاني كسب كرده بود.

حالا به چه صورت عمل مي‌كنند؟
اوايل به اسم عرفان كيهاني، عرفان حلقه و فرادرماني بودند اما با غيرقانوني اعلام شدن كلاس‌ها با نام‌هاي ديگري مانند عرفان متافيزيك، كلاس معنويت يا تكنولوژي فكر كلاس برگزار مي‌كنند تا كسي شك نكند حتي گاه كلاس‌ها را در خانه شاگردان برگزار مي‌كنند يا مستر (استاد عرفان حلقه) با لباس روحانيت كلاس مي‌گذارد، گاهي هم در فضاي باز و پارك‌ها كلاس دارند تا راهي براي فرار باشد.
به نظر شما چه اقداماتي لازم است تا در اين عرصه فرهنگسازي و اطلاع‌رساني شود؟
همه خود را مسئول بدانيم و مانع فعاليت اين فرقه خطرناك شويم. با صدا و سيما رايزني داشتيم كه برنامه‌هايي براي اطلاع‌رساني به جامعه ساخته شود. امروز حتي بچه‌هاي دانش‌آموز هم در تيررس قرار دارند. ما جلسات سخنراني و نقد را به ‌صورت مداوم برپا مي‌كنيم ولي طبيعتاً نياز به همكاري مسئولان فرهنگي است تا تأثيرگذاري بهتر و بيشتر داشته باشد زيرا حتي نرم‌افزاري دارند كه روي گوشي تلفن قابل نصب است و در اين‌گونه شبكه‌هاي اجتماعي مشغول تبليغ و عضوگيري هستند.

آيا تقويت بنيه مذهبي افراد مي‌تواند مانع جذب به چنين عرفان‌هاي كاذبي شود؟
بله، بايد اصول اعتقادي و عقايد ديني به خصوص عرفان اسلامي تبيين شود تا افراد قدرت تشخيص سره از ناسره را داشته باشند و در دام اين انحرافات نيفتند.

مسئولان فرهنگي با شما همكاري دارند؟
برخي بي‌اطلاع هستند، عده‌اي هم گويا نمي‌خواهند ورود داشته باشند. خودمان در دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه، آموزش و پرورش و مراكز فرهنگي جلساتي برگزار مي‌كنيم از جمله فرهنگسراي فردوس دو هفته يك‌بار جلسات نقد عرفان حلقه را داريم و كارشناسان، منتقدين، محققين حتي طرفداران عرفان حلقه هستند و آزادانه به بحث و نقد انديشه يكديگر مي‌پردازند.

مدتي شخصي به نام علي‌اكبري در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ادعاي انرژي درماني داشت. آيا او هم جزو همين عرفان بود؟
نه روش علي‌اكبري با عرفان حلقه متفاوت است البته هر دو از اجنه استفاده مي‌كنند اما با شيوه‌اي متفاوت، متأسفانه درحال حاضر علاقه به اين مباحث درحال گسترش است و اين باعث سوءاستفاده افراد كلاهبردار شده تا با اين موجودات شهرت و درآمد براي خود كسب كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار