کد خبر: 667535
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
سيف: بابك زنجانی راننده نوربخش نبود
رئیس کل بانک مرکزی درباره بابک زنجانی (بدهکار بزرگ و بازداشتی نفتی)، محمود رضا خاوری ( مدیرعامل فراری بانک ملی)، جمشید بسم الله (دلال بازار ارز) و فاضل خداداد سخن گفت.
علي طالب‌زاده
يك‌شنبه شب پر بود از خبر‌هاي تازه و رنگارنگي كه رئيس كل بانك مركزي از جعبه جادويي به مردم گفت. هر چه بود و نبود را از بابك زنجاني تا پيشنهاد 50 ميليارد دلاري اعلام عمومي كرد. رئيس كل بانك مركزي كه اين روزها برگ برنده خود را ثبات نرخ ارز و كاهش تورم كمرشكن مي‌داند، با بيان اينكه سال ۹۵ تورم تك‌رقمي مي‌شود، گفت: برنامه‌اي براي ارائه مجوز جديد تأسيس بانك نداريم و اولويت، ساماندهي بانك‌ها است.

به گزارش «جوان» ولي‌الله سيف، با حضور در برنامه پايش با بيان اينكه عمده اقدامات بانك مركزي در يك سال گذشته در دو موضوع رفع ابهامات بخشنامه‌ها و ثبات ارز بوده است، ادامه داد: در زمينه رفع ابهامات بخشنامه‌ها، يكي از مشكلات سال‌هاي 91 و 92 ابهامات بخشنامه‌هاي بانك مركزي به ويژه بخشنامه‌هاي ارزي تبديل ارز مبادله‌اي به ارز مرجع بود. يكي از كارهاي فشرده درباره اصلاح بخشنامه‌هاي ارزي اين بود كه روابط بانك مركزي و بانك شفاف شد. وي افزود: در تيرماه 93 نسبت به تيرماه 92، قيمت متوسط نرخ ارز 6 درصد كاهش يافته است. در اين مدت نوسان نرخ ارز نيز 70 درصد كاهش يافته است. اين امر نتيجه همكاري تيم دولت و انضباط پولي كشور است.

وي درباره گزارشي كه «جوان» درباره سرمايه اندك براي تأسيس بانك و مشكلات پيرامون آن منتشر كرده بود هم گفت: آنچه بانك‌ها را حساس مي‌كند كه سرمايه خود را تامين كنند، استاندارد حاكميت شركتي است كه يكي از موارد اين استاندارد، كفايت سرمايه است. بانك بايد پايدار باشد و حجم سرمايه، قدرت بانك را نشان مي‌دهد. بانك براي بازدارندگي و حيات بايد قدرت داشته باشد.
رئيس كل بانك مركزي همچنين اعلام كرد:برنامه‌اي براي ارائه مجوز جديد تأسيس بانك نداريم و اولويت، ساماندهي بانك‌ها است.

استفاده از بانكداري بدون ربا، به جاي بانكداري اسلامي
سيف در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر سعي مي‌كنم عبارت بانكداري اسلامي را به كار نبرم و به جاي آن از بانكداري بدون ربا استفاده كنم، گفت: اكنون در دستورالعمل‌ها و ضوابط اثري از ربا نيست. بانك‌ها ما‌به‌التفاوت نرخ سود را پرداخت مي‌كنند، گرچه در برخي شعب كم‌توجهي‌هايي مي‌شود. در واقع حركت از بانكداري اسلامي به سمت بانكداري بدون ربا است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در سال 92 در هنگام كاهش نرخ ارز، چرا با اظهار‌نظري باعث افزايش توقف كاهش نرخ و افزايش قيمت ارز شديد، گفت: در آن زمان پيش‌بيني اين بود كه اين كاهش بادوام نيست و باعث مي‌شود عده‌اي دچار تزلزل در تصميم‌گيري شوند و در آينده مشخص شد كه اين پيش‌بيني صحيح بوده است. در نتيجه اقدام آن روز، نرخ ارز ثبات يافت.

علت توزيع اسكناس‌هاي نو با امضاي رئيس كل سابق

وي در پاسخ به سؤال ديگري علت توزيع اسكناس‌هاي نو بانك مركزي با امضاي رئيس كل سابق را صرفه‌جويي عنوان كرد و گفت كه اين اسكناس‌ها قبلاً چاپ شده بوده‌اند.
وي همچنين گفت: اكنون نبايد براي حذف سه صفر يا چاپ اسكناس‌هاي نو عجله كنيم زيرا نياز به بازسازي پولي داريم. در سال 95 كه تورم تك رقمي شد و در اوضاع با‌ثبات اين تصميم‌ها منطقي خواهد بود.

شرعي شدن جريمه ديركرد با اتخاذ نام «وجه التزام»
سيف در پاسخ به اين سؤال كه وقتي در اسلام جريمه ديركرد حرام است، چرا در نظام بانكي جريمه گرفته مي‌شود، گفت: موضوع شرعي اين كار طبق مصوبه شوراي نگهبان و با نام وجه التزام حل شده است. جريمه ديركرد يك مكانيزم انضباطي است تا تسهيلات يك بار مصرف نشود.
 
  پيشنهاد 50 ميليارد دلاري به آقاي رئيس كل

وي درباره اقدام به اخذ رشوه از سوي برخي كارمندان سيستم بانكي گفت: از مردم مي‌خواهم با همت جمعي از فساد رشوه جلوگيري كنند. سايت بانك مركزي و بخش نظارت بانك مركزي با جديت اين موضوع را دنبال مي‌كند و اطمينان مي‌دهيم كه در صورت گزارش مورد توسط مردم، مشكلي براي گزارش‌دهنده پيش نخواهد آمد. بارها افرادي به من مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند مبالغ بالايي مانند 50 ميليارد دلار دارند كه مي‌خواهند وارد كشور كنند و وقتي مي‌گويم حواله كنيد، ناپديد مي‌شوند. اين موضوعات و پيشنهادهاي وامي، دام‌هايي است كه براي افراد ساده‌لوح پهن مي‌شود.

سيف در بخش ديگري گفت: حجم نقدينگي بانك‌هاي كشور 500 هزار ميليارد تومان و 485هزار ميليارد تومان مانده نظام بانكي است و قدرت تسهيلات دهي 240 هزار ميليارد تومان بود كه اكنون به 280 هزار ميليارد تومان رسيده است.
 
  نمي‌توان قيمت آينده ارز را پيش‌بيني كرد

سيف همچنين گفت: به شرط اينكه شرايط بين‌المللي به ثبات برسد پس از پنج ماه مي‌توانيم دلار را تك نرخي كنيم. وي ادامه داد: مبناي قيمت ارز آزاد تعادل عرضه و تقاضا است و بازار قيمت را مشخص مي‌كند. به اين دليل نمي‌توان براي ارز آزاد قيمتي را در آينده پيش‌بيني كرد.

وي در بخشي ديگر يادآوري كرد: يكي از كارهاي عجيب دولت دهم، برداشت شبانه از بانك‌ها بود كه در آخرين روز از سال و شبانه دولت تصميم گرفت دست در جيب بانك‌ها كند. اكنون مانده‌ايم كه با اين اقدام چه كنيم. آيا آن را جزو بدهكاري دولت قرار دهيم كه تبعات خود را دارد. بنا داريم به روشي آن را جبران كنيم.

وي درباره محمود‌رضا خاوري گفت: همكار سابق من در مسير غلطي گام برداشت و بدتر اينكه رفت. اما فكر مي‌كنم حتماً زماني بايد در محاكم قضايي ايران پاسخگو باشد. سيف درباره محمود بهمني هم گفت: تلاش‌هايي كرد اما در شرايط مديريت قبل نمي‌توانست كارهايي را انجام دهد.

وي همچنين درباره احمد توكلي گفت: دير قانع مي‌شوند و دير نظرشان را تغيير مي‌دهند اما از ايشان مي‌خواهم كه توضيحات را گوش كنند و اگر قانع‌كننده بود، بپذيرند.

بابك زنجاني راننده نوربخش نبوده است
سيف در پايان اظهار كرد: معتقدم كه بابك زنجاني به تنهايي نمي‌توانسته تا اين حد پيچيده عمل كند تا جايي كه به اندازه 2 ميليارد و 600 ميليون دلار به اين فرد اعتماد شود. وي اكنون چنين پولي را براي بازگرداندن ندارد. شنيده‌هايي نيز مطرح شده كه راننده آقاي نوربخش بوده كه هيچ يك از مدارك از جمله سوابق كارگزيني اين حرف‌ها را تأييد نمي‌كند و نمي‌دانم با چه هدفي اين حرف‌ها را اعلام كرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
0
جریمه دیر کرد وحتی گرفتن اصل پول از بدهکاران چند هزار میلیاردی هم حرام است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار