کد خبر: 667375
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
دومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي ويدئويي آغاز به كار كرد
جشنواره فيـلم‌هاي ويدئويي ياس در استان مازندران آغاز به كار كرد و هنرمندان حاضر در مراسم از وضعيت فعلي سينماي ايران ابراز نگراني كردند.
محمدصادق عابديني
جشنواره فيـلم‌هاي ويدئويي ياس در استان مازندران آغاز به كار كرد و هنرمندان حاضر در مراسم از وضعيت فعلي سينماي ايران ابراز نگراني كردند.
 
تمركز زدايي جشنواره‌اي با حذف تهران

جشنواره ياس در دومين دوره برگزاري‌اش نام تهران را از عنوان خود حذف كرد تا با تكرار نام مازندران در مراسم افتتاحيه، احتمال ميزباني دائم اين استان از جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي افزايش يابد.
پيش از اين، نام اين رويداد فرهنگي جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي ويدئويي تهران بود اما مدتي است نام تهران از پسوند نام جشنواره حذف شده است تا به قول رئيس سازمان سينمايي تمركززدايي فرهنگي صورت گرفته باشد. حجت‌الله ايوبي در مراسم افتتاحيه گفت: خوشحاليم كه امروزه با برگزاري جشنواره‌ها در شهرهاي مختلف، شعار تمركززدايي و اينكه ايران فقط تهران نيست، به ‌صورت عملي در حال اجراست.
وي همچنين در سخنراني شب افتتاحيه جشنواره ياس درخواست كرد تا براي بيرون آمدن استان مازندران از محروميت فعلي، هم‌استاني‌هايش در استان خودشان سرمايه‌گذاري كنند و در كنار هر مجموعه تجاري كه ساخته‌ مي‌شود، حتماً پيوست فرهنگي آن را در قالب مجموعه‌هاي فرهنگي چون ايجاد سالن‌هاي كوچك سينما مورد توجه قرار دهند.

عليرضا يونسي، معاون سياسي استانداري مازندران كه به نمايندگي استاندار در اين مراسم حاضر شده بود، جشنواره ياس را فرصت مغتنمي براي معرفي فرهنگ استان مازندران و آن را زمينه‌ساز انتقال اين فرهنگ به جوانان دانست.
با اين سخنان احتمال اينكه نام مازندران به عنوان ميزبان دائمي جشنواره مطرح شود، قوت مي‌گيرد كه در اين صورت اين استان نيز مانند اصفهان داراي جشنواره‌اي فرهنگي - سينمايي با برند بين‌المللي خواهد شد.
در ادامه مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي ياس، حسين مسافرآستانه دبير جشنواره در سخناني كوتاه به موفقيت‌هاي بين‌المللي جشنواره ياس در دومين دوره برگزاري اين جشنواره اشاره كرد. مسافر‌آستانه گفت: امسال بيش از 190 فيلم خارجي درخواست حضور در اين جشنواره را داشتند و تلاش خواهيم كرد كه «ياس» را در سطح بين‌المللي برگزار كنيم.

مسئولان برگزار‌كننده جشنواره ياس در بخش بين‌المللي جشنواره از حضور داوران خارجي از كشورهاي فرانسه، استراليا، لهستان و تونس استفاده كرده‌اند تا نشان دهند بخش بين‌المللي جشنواره براي آنها از اهميت بالايي برخوردار است.
حضور همايون ارشادي، بازيگر ايراني كه سابقه حضور در فيلم‌هاي خارجي را نيز دارد در هيئت داوران بخش بين‌الملل نشانه ديگري از تلاش ياس براي داشتن وجهه فراملي در دومين دوره برگزاري است.

 شكل كلاسيك سينما در حال از بين رفتن است

مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم ياس با تجليل از سه هنرمند پيشكسوت همراه بود. سعيد پورصميمي، چنگيز جليلوند و فاطمه گودرزي در مراسم مورد تقدير قرار گرفتند. از حاشيه‌هاي مراسم تقدير از هنرمندان پيشكسوت، انتقاد‌هايي بود كه اهالي سينما نسبت به وضعيت فعلي سينماي ايران داشتند. سعيد پورصميمي بعد از آنكه مورد تقدير قرار گرفت، گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم سينماي ما به شكل كلاسيك در حال از بين رفتن است.
يادم مي‌آيد روزگاري هزاران نفر به اتفاق هم فيلمي را در سينما مي‌ديديم و بعد از آن درباره فيلم به تبادل نظر و گفت‌وگو مي‌پرداختيم.

وي با بيان اينكه نمايش فيلم‌ها رو به زوال است، يادآور شد: امروز شاهد آن هستيم كه علاقه‌مندان بيشتر فيلم‌ها را در موبايل‌هايشان به صورت فردي مي‌بينند.
بايد دقت كرد كه چه كاري بايد انجام دهيم تا جلوي انفرادي شدن سينما را در آينده بگيريم تا سينما بتواند قدم‌هاي فرهنگي بردارد و بار فرهنگي خوبي داشته باشد. چنگيز جليلوند نيز بعد از دريافت لوح تقدير خود پشت تريبون قرار گرفت و از كوچك شدن سينما ابراز نگراني كرد. اين دوبلور گفت: اميدوارم فيلم‌هاي ويدئويي كه ما آنها را دوبله مي‌كنيم هرچه زودتر در سينما‌ها به نمايش درآيند، زيرا همانطور كه مي‌دانيد سينماي ما روز به روز در حال كوچك‌تر شدن است.
وي در ادامه افزود: اميدوارم با نمايش فيلم‌هاي ويدئويي در سينماها مردم را به سمت سينما بكشانيم و آنها را با سينما آشتي دهيم.

فيلم را با نخود و لوبيا نفروشيد

سياوش طهمورث، بازيگر سينما ديگر هنرمندي بود كه نسبت به وضعيت سينماي ايران ابراز نگراني كرد. اما طهمورث انتقادش نه به كليت سينما بلكه به صورت موردي به سينماي خانگي و پخش مويرگي فيلم‌ها بود.
 اين بازيگر با بيان اينكه بيش از 50 سال است در سينما حضور دارد به جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي اشاره كرد و از مسئولان خواست براي اينكه اين جشنواره معنا پيدا كند جلوي فروش فيلم‌هاي شبكه خانگي در سوپرماركت‌ها در كنار اجناسي چون لواشك و نخود و لوبيا گرفته شود. طهمورث گفت: الان هر كس به بقالي مي‌رود مي‌گويد دو كيلو نخود و لوبيا و يك سي‌دي فيلم بدهيد. حداقل براي فروش فيلم‌ها جاي مناسبي در نظر گرفته شود.

صحبت‌هاي صريح طهمورث با استقبال حضار در جشنواره روبه‌رو شده بود. پيش از اين نيز حسين مسافرآستانه مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري كه دبيري جشنواره فيلم ياس را نيز بر عهده دارد، در گفت‌و‌گو با «جوان» از بازبيني كارشناسانه مجموعه شبكه خانگي نمايش خبر داده بود. دومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي ويدئويي «ياس» كه با يك سال تأخير در حال برگزاري است با شعار تمركززدايي فرهنگي از تهران در حال اجرا است.
اين جشنواره ميزبان آثاري از 44 كشور خارجي است و فيلم‌هاي برگزيده آن در شبكه خانگي نمايش توزيع خواهد شد. علاقه‌مندان به پيگيري فيلم‌هاي جشنواره ياس مي‌توانند آثار حاضر در اين جشنواره را در سينما فلسطين تماشا كنند. اين جشنواره تا ششم شهريور ماه به ميزباني شهرستان آمل استان مازندران ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار