کد خبر: 667374
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
تذكر شوراي نظارت بر صداوسيما به رسانه ملي به دليل پخش پيام‌هاي بازرگاني فزاينده
شوراي نظارت بر صداوسيما روز گذشته با اعلام تذكر كتبي، روند پخش پيام‌هاي بازرگاني و تبليغات فزاينده اين پيام‌ها را با تبليغ جوايز هنگفت و قرعه‌كشي‌هاي متعدد نامناسب دانسته و اين نوع تبليغات را داراي اشكالات اساسي عنوان كرده كه نيازمند اصلاح سريع اين رويه است.
مصطفي شاه‌كرمي
شوراي نظارت بر صداوسيما روز گذشته با اعلام تذكر كتبي، روند پخش پيام‌هاي بازرگاني و تبليغات فزاينده اين پيام‌ها را با تبليغ جوايز هنگفت و قرعه‌كشي‌هاي متعدد نامناسب دانسته و اين نوع تبليغات را داراي اشكالات اساسي عنوان كرده كه نيازمند اصلاح سريع اين رويه است.

به گزارش «جوان»، در اين تذكر كه طي نامه‌اي از سوي رئيس شوراي نظارت به رئيس سازمان صدا و سيما ابلاغ شده است، شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما تبليغات فزاينده پيام‌هاي بازرگاني با تبليغ جوايز هنگفت و قرعه‌كشي‌هاي متعدد را نامناسب ارزيابي كرده و اين رويه را نيازمند اصلاح سريع دانسته است. ايجاد فضاي تبليغاتي ناسالم، ترويج رويكردهاي مادي‌گرايانه و ضد‌ارزشي و روحيات عافيت‌طلبي در مقابل كار و تلاش همراه با تبليغ نمادهاي زندگي غربي و متعارض با سبك زندگي ديني و ايراني، ترغيب مخاطبان به استفاده از محصولات و برندهاي خارجي، ترغيب به مال‌اندوزي كاذب و نامتعارف از طريق اهداي جوايز در قرعه‌كشي محصولات، ذائقه‌سازي براي استفاده از غذاهاي آماده و به تصوير كشيدن زن در لفافه‌ گرايش‌هاي فمنيستي و نگاه ابزاري به آن از جمله موارد مورد انتقاد شوراي نظارت در پخش پيام‌هاي بازرگاني بوده است كه باعث نقض صريح بندهاي دستورالعمل‌هاي اجرايي توليد، تأمين و پخش برنامه‌ها شده است.

 هر چند شوراي نظارت بر صداوسيما بعد از انتشار و انعكاس چندين و چندباره گزارش‌‌هاي  مختلف از سوي رسانه‌ها در فضاي مطبوعاتي و رسانه‌اي كشور بالاخره لب به شكايت و تذكر گشود، اما واقعيت اين است كه اولين و مهم‌ترين بحث در زمينه پخش بي‌ضابطه و افراط‌گرايانه پيام‌هاي بازرگاني در رسانه ملي، اعصاب و حقوق مخاطب است كه به هيچ انگاشته شده است. در هر يك از برنامه‌ها و بخش‌هاي مختلف تلويزيون با قطع چندباره يك برنامه در حال پخش، مخاطب با حجم انبوهي از تبليغات مواجه مي‌شود كه ضمن دعوت و سوق داده شدن به سمت مصرف‌گرايي مطلق، برايش يادآور بليت‌هاي بخت آزمايي است. اين مدعا و اشكال شرعي داشتن تبليغاتي كه به نوعي مشتري را صرفاً با تطميع و احتمال برنده شدن جوايز پررنگ و لعاب شركت‌هاي تبليغ‌كننده ترغيب و تشويق به خريد جنس تبليغي مي‌كند، موضوعي است كه هزينه مطلع شدن از اين اشكال شرعي، طلب استفتا كردن از دفاتر مراجع عظام تقليد است.

از طرفي گذشته از اينكه در سال فرهنگ و اقتصاد مقاومتي رسانه ملي به عنوان يك نهاد حاكميتي موظف به رعايت و زمينه‌سازي محقق شدن آن است، مردم و آحاد جامعه را به سمت مصرف‌گرايي مطلق سوق داده است و با طمع‌ورزي مثال زدني تبليغات تلويزيوني را به سوهاني براي روح و اعصاب مخاطب برنامه‌هايش تبديل كرده است. در هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست كه در اثناي پخش يك فيلم سينمايي، تبليغات تجاري و آگهي بازرگاني پخش شود، اما در شبكه‌هاي متعدد تلويزيوني رسانه ملي به بهانه‌هاي كودكانه‌اي مثل نداشتن بودجه، چندين دقيقه آگهي بازرگاني پخش مي‌شود. هر كدام از شبكه‌هاي جديدي كه توسط مسئولان رسانه ملي افتتاح مي‌شود، مادامي كه مخاطب آنچناني ندارد خبري از تبليغات و آگهي‌هاي بازرگاني نيست، اما به محض پيدا شدن چند مخاطب، حجم انبوهي از تبليغات روي آنتن آن شبكه سرازير مي‌شود. نمونه تازه اين مدعا همين شبكه اچ دي است كه به جهت نداشتن مخاطب زياد، فعلاً اثري از پخش تبليغات و آگهي‌هاي بازرگاني وجود ندارد!

 به نظر دوستان رسانه ملي كه نداشتن بودجه را در بوق و كرنا مي‌كنند بهتر است به جاي پخش چندين دقيقه آگهي بازرگاني در اثناي برنامه‌هاي تلويزيوني، به جاي تحريك و قدم زدن روي اعصاب و روان مخاطب براي كم كردن هزينه‌هايش نگاهي درون‌مجموعه‌اي داشته باشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار