کد خبر: 666939
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
رزاقي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» مطرح كرد:
يك استاد دانشگاه و كارشناس مسائل اقتصادي معتقد است كه مردم ما نباید فرزندآوري را دغدغه و مانع پول درآوردن خود بدانند بلكه خانواده باید ارزش گذشته خودرا پیدا کند كه این بیشتر يك كار فرهنگی است و باید مردم آموزش لازم را ببینند كه نياز به يك برنامه بلندمدت دارد.
زينب صناعي
دلايل گريز از فرزندآوري در زوج‌ها جوانجوان‌آنلاين: موضوع كاهش جمعيت هنوز هم يكي از دغدغه هاي ملي كشور است كه بايد راهكارهايي از سوي مسئولان براي رفع آن در نظر گرفته شود، با اين وجود هنوز هم بسياري از زوج هاي جوان و چه آنهايي كه دو فرزند كمتر يا بيشتر دارند تمايلي به فرزندآوري از خود نشان نمي دهند. اين موضوع سبب شد تا به سراغ ابراهيم رزاقي استاد دانشگاه و كارشناس مسائل اقتصادي برويم تا كمبود جمعيت را از نظر اقتصادي برايمان بررسي كرده و با ديدگاه وي در اين خصوص آشنا شويم.
 
 
ابراهيم رزاقي در خصوص عدم تمایل زوج ها به فرزندآوری اظهارداشت: در گذشته داشتن فرزند زیاد ربطی به داشتن و نداشتن پول و ثروت نداشت چرا كه قدیمی‌ها فرزند را سرمایه اي می دانستند که در آینده به آنها کمک خواهد كرد.
 
 
وي تصريح كرد: اين مسئله در حالي است كه به خاطر فرهنگی که از غرب آمده فرزندان برای تولید سرمایه نیستند و در حقيقت  یک شاهزاده است که پدر و مادر در خدمت آنها هستند، برای همین خانواده ها در داشتن فرزند سود و زیان را حساب می کند و بعضا نتیجه می‌گیرند که داشتن فرزند بی فایده است.
 

اين استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه پس از انقلاب در کشور ما این موضوع تشدید شد به طوري كه حتی سیاست تعدیل اقتصادی هم بی فایده بود؛ اين درحاليست كه در گذشته مصرف گرایی در اقتصاد بود اما در حال حاضر به جامعه و فرهنگ هم نفوذ کرده است.


اين كارشناس مسائل اقتصادي عنوان كرد: برای زوج های امروزی بچه داشتن وقت گیر است چرا كه آنها باید کار کنند و پول در بیاورند كه اگر با دقت بيشتري به اين موضوع نگاه كنيم در مي يابيم كه ارزش ها تحت تاثیر اقتصاد لیبرالی قرار گرفته است همان طور كه در آمریکا مصرف گرایی یک برده داری جدید است که همه مانند ماشین کار می کنند.


رزاقي با بيان اينكه حدود 20 درصد جمعیت ما ثروتمند هستند اما باز هم فرزند کمتري نسبت به افراد بي بضاعت تر دارند، گفت:  متاسفانه خانواده هایي كه از لحاظ اقتصادي در حد متوسط قراردارند، فکر می کنند که حتما باید پول فراوان خرج فرزندشان کنند و در ذهن همه اينگونه اين موضوع جا افتاده است در حالي كه اين طور نيست و متاسفانه ما عیب های جامعه سنتی خودمان را برطرف نکردیم و برعکس هرچه از فرهنگ خارج مي آید را مي پذیريم.


دلايل گريز از فرزندآوري در زوج‌ها جوان


وي در پاسخ به اين سوال كه در سیاست های جمعیتی مشوق های اقتصادی نقش بسزايي دارند، و اينكه آيا اين مشوق ها در فرزندآوري زوج ها اثر بخش است يا خير، نيز بيان داشت: البته اين مسئله در اروپا و چین هم موثر نبوده است زيرا برخي به خاطر مسائل اقتصادی ازدواج نمی کنند كه به نظر من به ذهنیت افراد از فرزندآوري بستگی دارد كه در كشورهاي ديگر بر اين باورند كه  زندگی مشترک یک نیاز است و به همين دليل دولت امکانات مالی و رفاهي در اختيارشان قرار می دهد اما جوانان آنجا حتي با اين امكانات هم زير بار ازدواج نمی روند چون بايد در ابتدا فكرها را درست كرد.


به گفته وي، در حال حاضر خانواده ها دچار خودخواهی هستند و قبول دارم که زندگی سنتی یک ایراداتی دارد اما یک نکته مثبت داشت که افراد را مسئول تربیت می کرد.


رزاقي با اشاره به اينكه باید فکر و فرهنگ افراد را تغییر داد، تصريح كرد: روستايي ها شايد نسبت به افراد داخل شهر از وضعيت مالي نامناسب تري برخوردار باشند اما همچنان در آنجا ازدواج و فرزندآوری بيشتر وجود دارد كه به نظر مي رسد آنها به جاي مصرف گرايي لذت را در خوشبختی در کنار هم مي دانند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
9
بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید
به نظر بنده حقیر عامل اصلی نیاوردن فرزند به دنیا ، در حال حاضر ضعف اقتصادی و گرانی های بی سروسامان و بیکاری و نداشتن امنیت شغلی و...که کشورمان به آن گریبان شده است . به هر حال درآمد و وضع اقتصادی کشور و خانواده در این امر دخیل است . اگر مسئولین محترم چاره اندیشی نکنند . وضع به همین منوال خواهد بود - با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
+ سهميه هاي استخدام آقا زاده ها وخانواده هاي...وبي عدالتي هاي ديگر
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
1
3
در روستا"زندگی درخانواده"شکل ساده ای دارد"و محیط اطراف خانواده ها ازتظر
مالی "تفاوت زیادی با یکدیگرندارند.اما"در
شهر"یک زوج"دراطراف خود"خانواده
هائی "باظرفیت های مالی "متفاوت در
اطراف دارند "بنابراین "با یک حساب سرانگشتی "خیلی زود" متوجه می شود"با درامد خودشان"قادر به تامین هزینه های بچه نمی باشند"ومنصرف می شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
4
اگر منظور از اوردن فرزند . تامین نیرو ارتش ایند کشور باشه . بهتر مکانی در نظر گرفته شود و افردای هم این وظیفه را انجام دهند...اما اگر منظور از فرزند تامین کانون گرم خانواده و کار انیده کشور باشه و مفید..بهتر اول وضیعت اقتصاد و امنیت شغلی و اجتماعی کشور ساخت بعد مردم خودشان به این سمت میرند..نیازی به زور و غیره نیست...قرار نیست بیست سال دیگه یک مشته افراد افسرده در جامع داشته باشیم..تا خطر ساز باشند یا دیگه مثل سابقه نیست که بچه ها تو خیابان بررگ میشدند
فرزانه از ساری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
1
5
درست گفته این کار شناس امروزه زوجهای جوان به دنبال پول و مسکن هستند میگن ما خودمان نه مسکن داریم نه وضع اقتصادی خوبه اگه بچه دار شویم خیانت به فزندمان کردیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
1
با سلام.پرداخت کردن حداقل حقوق کارگری به بخشی ازکارکنان دولت درسالهای اخیر باعث گردیده که زن ومرد خانواده دراین قشر مجبور باشند هردو کار کنند تا بتوانند چزخ زندگی خودرا بگردانند وتا زمانی که سیاست دولت برپایه تبعض بین کارکنان رسمی وفراردادی است برنامه مشوق فرزندآوری به سرانجام نخواهدرسید.
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
0
2
با سلام زوجهای زیادی هم درکشور هستند که میخوان بچه دار بشند اما این امکان وجودنداره و با این هزینه های سرسام آوری که هست قید بچه دار شدن رو میزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
0
مردم فكر مي كنند كه روزيشان با بيشتر شدن اولاد كاهش مي يابد در حالي كه خودم بابچه دار شدن روزيم افزايش داشته
ملت خدا را از ياد برده اند
فهیمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
0
0
زندگی سنتی یک ایراداتی دارد اما یک نکته مثبت داشت که افراد را مسئول تربیت می کرد.
پس این همه افراد غیر مسئول از کجا آمده اند مردانی که اهمیت به خانواده نمی دهند شاید بعضی افراد مسئول بوده اند و بار بی مسئولیتی ها را در همان زمان زنان می کشیده اند اما حالا زنان دلشان نمی خواهد هم بار زندگی به دوششان باشد و هم با افراد غیر مسئول زندگی کنند.
شادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
با عمل های جدید برای جلوگیری از بارداری دیگر هیچ کس حاضر به فرزند آوری نیست روش های پیشگیری باید از بین بروند تا دیگر کسی نتواند مانع فرزند آوری شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار