کد خبر: 666888
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «افکارنیوز»:
احمد پورفلاح گفت: این بسته از نظر من یک استراتژی کامل اقتصادی برای کشور است که می‌تواند برای بلندمدت خوب باشد و ۸۰ درصد گرفتاری‌های امروز اقتصاد کشور را نشانه‌گیری کرده، اما اشکال این‌جاست که واقعا برای امروز نسخه سریعی نپیچیده است
 
گروه اقتصادی -  رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقاط نادیده گرفته شده در بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، گفت: این بسته یک استراتژی کامل اقتصادی برای کشور است که می‌تواند برای بلندمدت خوب باشد، اما اشکال این‌جاست که نسخه سریعی برای امروز کشور نپیچیده است.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز در پاسخ به این پرسش که بسته خروج از رکود دولت را چقدر کارا می‌دانید و آیا این بسته واقعا می‌تواند با تورم به آثار تورمی که دارد، نرخ تورم را در پایان سال ۹۴ به ۱۵ درصد و نرخ رشد اقتصادی را به ۲ تا ۴ درصد برساند؟ اظهار داشت: بعد از چند ماهی که دولت روی بحث کاهش نرخ تورم پافشاری می‌کرد و نشانه‌گیری‌های تندی هم برای این موضوع داشت، نگران‌کننده بود.

وی افزود: البته همه ما می‌دانیم که تورم تاثیر مخربی روی اقتصاد دارد، ولی با این شیب به طرف نرخ تورم تک‌رقمی رفتن، به سایر بخش‌ها و به خصوص محیط کسب‌وکار که گرفتار رکود است و بیماری هلندی سنگینی در آن حاکم شده بود، صدمه می‌زند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در نهایت خود من در جاهای مختلف، در شورای گفت‌وگو، شورای مشاوران وزیر و هیات نمایندگان اتاق ایران گفتم نشانه‌گیری برای کاهش نرخ تورم خوب است، ولی به فکر رکود هم باشیم که این موضوع می‌تواند رکود را سنگین‌تر کند و گرفتاری‌های بیشتری برای بخش مولد کشور ایجاد کند.

پورفلاح با بیان این‌که بسته خروج از رکود دولت، بسته بسیار فراگیری است، ادامه داد: من در جاهای مختلف گفتم فراتر از یک بسته‌ای است که در کوتاه‌مدت بتواند مشکل اقتصادی کشور را حل کند.

وی متذکر شد: این بسته از نظر من یک استراتژی کامل اقتصادی برای کشور است که می‌تواند برای بلندمدت خوب باشد و ۸۰ درصد گرفتاری‌های امروز اقتصاد کشور را نشانه‌گیری کرده، اما اشکال این‌جاست که واقعا برای امروز نسخه سریعی نپیچیده است؛ مگر این‌که این ۱۷۷ بند را اولویت‌بندی کنند و بندهایی که تاثیرگذاری بیشتری دارد، زودتر اجرایی کنند؛ به طوری که بندهایی را که کمتر اهمیت دارد و می‌شود در درازمدت و میان‌مدت حل کرد، در مرحله بعدی اجرا قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که در این ۱۸ ماه فرصت، مسلما این بسته نمی‌تواند اجرایی شود، تصریح کرد: به خصوص این‌که ۳۰ مورد آن باید به تصویب مجلس برسد، ۴۸ مورد باید به تصویب کل هیات دولت برسد و بقیه موارد هم در وزارتخانه‌ها باید کارشناسی و طراحی شود و آیین‌نامه‌ها نوشته شود.

پورفلاح با بیان این‌که واقعیت این است که اجرای این بسته زمان می‌برد، عنوان کرد: ما با دید مثبت به موضوع نگاه می‌کنیم که یک دولت برای نخستین‌بار کتبا گفته می‌خواهم برای رسیدن به هدف، این مسیر را طی کنم، ولی برای اجرا باید یک طرح نو طراحی کنند و اجرای آن به این سادگی نیست.

وی با بیان این‌که درخواست ما این بود که بندهای بسته خروج غیرتورمی از رکود اولویت‌بندی شود، گفت: دو سه پارامتر در این بسته دیده نشده است. برای مثال، دولت با این رقم بالا که از بودجه می‌برد، عملا مشکل برای بودجه ایجاد می‌شود و در کنار آن، برای رکود مشکل ایجاد می‌کند، چون نمی‌تواند ردیف‌های بودجه را درست اجرایی کند و در نهایت به رکود دامن می‌زند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دیگر نقاط مغفول بسته خروج از رکود، توضیح داد: بحث فساد مالی و اداری اصلا در این بسته دیده نشده است. همچنین بحث تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها دیده نشده است.

پورفلاح خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنوز هم فرصت داریم و الان هم داریم برای یک جلسه پیش دکتر نیلی می‌رویم و امیدواریم نقاط مغفول و نگرانی‌ها رفع شود؛ به هرحال در اجرای این بسته باید بازنگری شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار